Läste i detta forum om när diesel blir lönsammare är bensin, men glömde att spara ner denna länk.
För KIA Ceed har jag för mig att det redan var lönsamt över C:a 750 mil men artikeln hade ju lista på fler bilmärken.
Hittar inte detta inlägg här men finns säkert någon stans.
Någon som kan hjälpa mig med detta.
Annons
Re: Vilka mil behövs för att disel ska bli lönsamt...
3Eftersom en Kia Ceed är så billig vill jag påstå att det är "lönsamt" från det man kör den första metern.
De här siffrorna är nog mer för de dyrare bilarna. En ny Volvo av enklare snitt V60 bensin kostar 259 000 kr (tror den har efternamnet "Momentum). Med diesel som drivmedel över 60 000 kr till.
I detta fallet kan man nog ta diskussionen om hur mycket man behöver köra för att få lönsamhet.
I fallet Volvo och om man tillhör de som byter var 3-4 år så är det inte lönsamt alls för en vanlig dödlig som kör 2000-3000 mil/år.
Så svaret är ung. när du startat motorn, lagt i en växel och släpper kopplingen (eller lagt automaten i D).
Ett tillägg. De flesta biltillverkare har oftast en bensinmodell som kostar betydligt mindre än dieselmodellen. Inte bara Volvo. En Volvosäljare sa att de t.o.m säljer nya V60 billigare än de tänkt från början, annars är det ingen som köper en bensinbil idag, typ...
De här siffrorna är nog mer för de dyrare bilarna. En ny Volvo av enklare snitt V60 bensin kostar 259 000 kr (tror den har efternamnet "Momentum). Med diesel som drivmedel över 60 000 kr till.
I detta fallet kan man nog ta diskussionen om hur mycket man behöver köra för att få lönsamhet.
I fallet Volvo och om man tillhör de som byter var 3-4 år så är det inte lönsamt alls för en vanlig dödlig som kör 2000-3000 mil/år.
Så svaret är ung. när du startat motorn, lagt i en växel och släpper kopplingen (eller lagt automaten i D).
Ett tillägg. De flesta biltillverkare har oftast en bensinmodell som kostar betydligt mindre än dieselmodellen. Inte bara Volvo. En Volvosäljare sa att de t.o.m säljer nya V60 billigare än de tänkt från början, annars är det ingen som köper en bensinbil idag, typ...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Re: Vilka mil behövs för att disel ska bli lönsamt...
4Som länken säger så behövs det inte många mil innan det är lönsamt, tack vare ett lågt pris
på bilen från början.
Dock så hade jag själv aldrig köpt en diesel om jag enbart körde t.ex 1000 mil om året och det innefattar
enbart mycket korta körningar, om man inte vill ha ett partikelfilterbyte snabbare än kvickt.
på bilen från början.
Dock så hade jag själv aldrig köpt en diesel om jag enbart körde t.ex 1000 mil om året och det innefattar
enbart mycket korta körningar, om man inte vill ha ett partikelfilterbyte snabbare än kvickt.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
Re: Vilka mil behövs för att disel ska bli lönsamt...
5Hur ofta skall partikelfilterna bytas på Kia Ceed?
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk
Re: Vilka mil behövs för att disel ska bli lönsamt...
6Det byts inte. Däremot måste det regenereras, vilket inte fungerar bra i korta körcykler. Det finns andra trådar om detta ämne.
BMW 520d (2013)
Kia Pro_ceed 1.6 CRDi (2010)
Kia Pro_ceed 1.6 CRDi (2010)
Re: Vilka mil behövs för att disel ska bli lönsamt...
7OK - det var så jag uppfattat det, men sedan blev jag osäker och tänkte att det kanske bara fungerade en viss tid och sedan var det byte som gäller. I mitt fall lär det inte bli något problem med för korta körcykler i alla fall...Doktornkankomma skrev:Det byts inte. Däremot måste det regenereras, vilket inte fungerar bra i korta körcykler. Det finns andra trådar om detta ämne.
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk