Annons
Annons

Re: Vilka mil behövs för att disel ska bli lönsamt...

3
Eftersom en Kia Ceed är så billig vill jag påstå att det är "lönsamt" från det man kör den första metern.

De här siffrorna är nog mer för de dyrare bilarna. En ny Volvo av enklare snitt V60 bensin kostar 259 000 kr (tror den har efternamnet "Momentum). Med diesel som drivmedel över 60 000 kr till.
I detta fallet kan man nog ta diskussionen om hur mycket man behöver köra för att få lönsamhet.

I fallet Volvo och om man tillhör de som byter var 3-4 år så är det inte lönsamt alls för en vanlig dödlig som kör 2000-3000 mil/år.

Så svaret är ung. när du startat motorn, lagt i en växel och släpper kopplingen (eller lagt automaten i D).

Ett tillägg. De flesta biltillverkare har oftast en bensinmodell som kostar betydligt mindre än dieselmodellen. Inte bara Volvo. En Volvosäljare sa att de t.o.m säljer nya V60 billigare än de tänkt från början, annars är det ingen som köper en bensinbil idag, typ...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vilka mil behövs för att disel ska bli lönsamt...

4
Som länken säger så behövs det inte många mil innan det är lönsamt, tack vare ett lågt pris
på bilen från början.

Dock så hade jag själv aldrig köpt en diesel om jag enbart körde t.ex 1000 mil om året och det innefattar
enbart mycket korta körningar, om man inte vill ha ett partikelfilterbyte snabbare än kvickt.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Vilka mil behövs för att disel ska bli lönsamt...

7
Doktornkankomma skrev:Det byts inte. Däremot måste det regenereras, vilket inte fungerar bra i korta körcykler. Det finns andra trådar om detta ämne.
OK - det var så jag uppfattat det, men sedan blev jag osäker och tänkte att det kanske bara fungerade en viss tid och sedan var det byte som gäller. I mitt fall lär det inte bli något problem med för korta körcykler i alla fall...
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"