Annons

Förlorad nybilsgaranti pga bil på verkstaden i 6 månader

1
Igår lämnade jag in vår leasingbil utan anmärkningar sånär som den tråkiga överraskningen att bilfirman vill hålla mig ansvarig för att den första servicen inte utfördes i tid. Bakgrunden är att min bil blev påkörd av en tung lastbil i en rondell som totalförstörde höger framdel av bilen. Som tur var blev varken min fru eller vår yngsta son skadade även om de blev rejält chockade. Lastbilen smet och polisanmälan upprättades och styrktes av vittnen och motpart kom senare att bedömas som skyldig. Detta inträffade 2022-03-30, i god tid innan service måste genomföras (2022-05-27). Bilen befinner sig därefter på verkstaden (Hedins Bil i Akalla) till 2022-10-10, det är den sämsta kundupplevelsen jag varit med om men orkar inte återge detaljerna. När vi hämtar ut bilen så bokar vi efter ett par dagar in service hos den bilfirma vi leasar från (Aften Bil) och service genomförs vid nästa tillgängliga tillfälle (2022-11-03).

Under denna period lider vi redan ekonomisk skada då vi betalar 9000kr för hyrbil samtidigt som vi betalar leasing i drygt 6 månader för en bil vi inte kan disponera. Bilen har under perioden stått på en verkstad och inte använts. Med de omfattande skadorna är det högst oklart om en fullständig service ens gått att genomföra. Är det rimligt att hålla mig ansvarig för att service genomförs i tid givet ovan förutsättningar och därför betala skadestånd på ca 20000? Jag har bestridit ärendet och hoppas det finns undantag alt goodwill från Kia i situationer likt denna.
Annons

Re: Förlorad nybilsgaranti pga bil på verkstaden i 6 månader

2
NDAKOTA skrev: 25 maj 2024, 13:42 Igår lämnade jag in vår leasingbil utan anmärkningar sånär som den tråkiga överraskningen att bilfirman vill hålla mig ansvarig för att den första servicen inte utfördes i tid. Bakgrunden är att min bil blev påkörd av en tung lastbil i en rondell som totalförstörde höger framdel av bilen. Som tur var blev varken min fru eller vår yngsta son skadade även om de blev rejält chockade. Lastbilen smet och polisanmälan upprättades och styrktes av vittnen och motpart kom senare att bedömas som skyldig. Detta inträffade 2022-03-30, i god tid innan service måste genomföras (2022-05-27). Bilen befinner sig därefter på verkstaden (Hedins Bil i Akalla) till 2022-10-10, det är den sämsta kundupplevelsen jag varit med om men orkar inte återge detaljerna. När vi hämtar ut bilen så bokar vi efter ett par dagar in service hos den bilfirma vi leasar från (Aften Bil) och service genomförs vid nästa tillgängliga tillfälle (2022-11-03).

Under denna period lider vi redan ekonomisk skada då vi betalar 9000kr för hyrbil samtidigt som vi betalar leasing i drygt 6 månader för en bil vi inte kan disponera. Bilen har under perioden stått på en verkstad och inte använts. Med de omfattande skadorna är det högst oklart om en fullständig service ens gått att genomföra. Är det rimligt att hålla mig ansvarig för att service genomförs i tid givet ovan förutsättningar och därför betala skadestånd på ca 20000? Jag har bestridit ärendet och hoppas det finns undantag alt goodwill från Kia i situationer likt denna.
Fy fasen lider med dig. Vilka summor ni fått betala och skall betala. Helt horribelt. Jag hade gått all in på att hålla Hedin som ansvariga. Hedin är ett företag jag aldrig skulle köpa/serva eller göra några ärenden hos.

Re: Förlorad nybilsgaranti pga bil på verkstaden i 6 månader

3
Tack, vi fick aldrig möjlighet att välja verkstad, det var ditt bärgaren transporterade bilen. Men jag kan absolut inte rekommendera den verkstaden baserat på mina erfarenheter och det har inte primärt med garantin att göra utan hur otroligt dålig service vi fick och oklara besked som ändrades med kort varsel. Inte en enda gång hörde de av sig utan det var upp till oss att jaga besked för att ex förlänga hyrbilen. Jag hoppas verkligen att de styr upp sin processer och kommunikation
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"