Annons

DPF felkod p24c6

1
Hej,

Är det någon som i bild eller ord kan beskriva var sensorn för DPF finns i en Kia Ceed 1,6 CRDI ECO 2016?

För några dagar sedan fick jag en gul varningslampa (check engine) och med ODB-läsare kunde jag utläsa felkoden p24c6 som enligt både ODB-läsaren och källor på nätet betyder "Particulate matter sensor temp" vilket jag tolkar som att givaren antingen är trasig eller igensotad. Kanske för att DPF-filtret är fullt med sot??

Då det är min första dieselbil, finns det något som jag skulle ha gjort för att undvika detta? Nu är det främst min hustru som kör bilen och hon kör lugnt och inte på motorväg. Ett test att försöka lösa problemet har varit att köra på högt varv 2500rpm+ i minst 20-30 minuter. Detta har jag testat och det löser ingenting.

Nollar jag felkoden med ODB-läsaren släcks check engine lampan men den återkommer efter en del körande igen.

Jag vill testa att rengöra innan jag ger mig på de betydligt dyrare varianterna av åtgärd. Först vill jag lokalisera var denna DPF sensorn finns. Är det den som sitter längst bak i mitten, närmast torpedväggen, som ser ut att ha en 22mm mutter med en kabel som sticker ut? Eller är detta måhända lambdasensorn? Har sett någon film på annan KIA-modell att DPF-sensorn kan sitta under bilen på avgasröret, före eller efter katalysator.

Vill lossa sensorn, blåsa rent den, och kanske använda DPF-rengöringsspray från Mekonomen i hålet där den sitter. Jag har redan hällt i tanken en rengöringsvätska när jag tankade sist.

Tacksam för alla tips som leder mig framåt. Har givetvis dammsugit nätet, men inte hittat något som beskriver för min bilmodell så jag har bara vaga aningar om var jag hittar givaren och vill ju helst inte förstöra något då allt är superdyrt, upp till 30k för att byta ut filtret helt eller 4k till 6k för att skicka iväg det på professionell rengöring.

Så var hittar jag givaren? Hur rengör jag lämpligast? Några andra tips? Skulle tro att flera skulle uppskatta dessa tips!
Annons

Re: DPF felkod p24c6

3
Mr_L skrev: 06 maj 2024, 16:48 Denna kanske kan hjälpa dig lite i alla fall...
Yep, det var bl.a. den jag tittade på och refererade till att den kanske sitter under bilen. Så den som sitter intill torpedväggen är inte denna sensorn i en Kia Ceed då? Är det då lambdasonden?

Var sitter filtret i så fall? Tänkte att jag skulle rycka kontakten till sensorn och se vad för felkod som dyker upp. Är det en bra idé?

Tack för tipset oavsett, även om jag redan sett just den filmen.

Re: DPF felkod p24c6

4
PM-sensorn är kass och behöver bytas ut.
De går sönder invändigt och går inte att fixa.
Sitter under bilen, som sagt tidigare, vid DPF-filtret. Bytes komplett (givare med styrenhet).
"Lugn" körning höjer sothalten och täpper igen fortare. Behöver köras ur ordentligt (högre varvtal och aktiv körning) några gånger per månad för att hålla ner sothalten.

Re: DPF felkod p24c6

5
SorentoUM skrev: 07 maj 2024, 09:40 PM-sensorn är kass och behöver bytas ut.
De går sönder invändigt och går inte att fixa.
Sitter under bilen, som sagt tidigare, vid DPF-filtret. Bytes komplett (givare med styrenhet).
"Lugn" körning höjer sothalten och täpper igen fortare. Behöver köras ur ordentligt (högre varvtal och aktiv körning) några gånger per månad för att hålla ner sothalten.
Tackar, precis den information jag behövde. Då vet jag hur jag skall agera. Bugar o bockar!
Skriv svar

Återgå till "Problem"