Annons

AEB, panikbromsning utan yttre anledning

1
Har en KIA Niro årsmodell 2022 och 2 gånger( under 10 dagar) har bilen panikbromsat bilen utan yttre anledning[. Inga varningar, utan bilen bromsar in kraftigt under kanske 0,5 s. Fint väder och torr väg och temperatur runt 0 grader C. (varit kallt innan de 2 gångerna) Som tur ingen bil bakom och torr vägbana. Farthållare aktiv vid båda gångerna
Klart obehagligt och risk för olycka.
Enligt verkstad- inga felkoder och inga fel hittade.
Har haft under hösten med bra och torrt väder indikeringen "radar blockerad" och farthållare inte tillgänglig. Varningen försvinner efter en relativt kort tid (sekunder/minuter).
Annons

Re: AEB, panikbromsning utan yttre anledning

2
Låter som ett intermittent fel på radar eller kablage till radar.
Ta bild på felmeddelandet nästa gång det framträder och visa verkstaden.
Inga symtom, felkoder eller bevisning vid verkstadsbesök = bil OK och kund får stå för kostnaden.
Ingen garantiberättigad felsökning eller åtgärd utan ett bekräftat kundklagomål.

Re: AEB, panikbromsning utan yttre anledning

4
Hittade detta på UK KIA car club. Precis samma symtom!

I purchased a Kia Picanto (new) and at about 1,000 miles I was driving at night, no other vehicle was around, and I wasn't heading for a wall or anything, and the AEB kicked and applied the breaks hard for a second and then released them. There was no pre-warning, it just happened and there was some kind of alert on the dash but nothing I could take notice of and then it was gone.

I contacted the dealer and asked if the car stored a log of when and why the AEB kicked in and he said, no it doesn't.

I'm concerned because if I had my family in the far and was on an A road and it did it for no reason it could cause a serious accident.

Re: AEB, panikbromsning utan yttre anledning

6
OK, kan vara lite trixigt när man kör och meddelandet försvinner efter en kort tid som de gånger det hänt inte räcker för att plocka fram mobil...
I vissa fall behöver man faktiskt lita på kunden! Vad händer om en allvarlig olycka inträffar som orsakats av panikbromsningen. Vad händer om det händer i halt väglag, i en krurva och möte med lastbil- det vill jag inte tänk på.

Loggar systemet ett sådant fel "radar blockerad"?

Re: AEB, panikbromsning utan yttre anledning

7
Har samma problem....men tror det finns en förklaring i mitt fall. Det monterades en extraljusramp och troligen känner Sensorn av rampen alt. kablaget till den.
Kanske en idé ang ert problem oxå. Systemet "gör" oftast inte fel...så den känner nog av något i dess område.... o vid fel borde nån felkod gå att utläsa. Hoppas detta var till hjälp.
//Hasse

Re: AEB, panikbromsning utan yttre anledning

8
Tack Kia Stonic,
Hade du också panikbromsning utan anledning, goda förhållanden i övrigt och en bromsning som varade en 1 sekund eller mindre?
Felkoder? Hade du "radar blockerad" någon gång?

I mitt fall:
Ingen extrautrustning, mörkt, inga fordon i närheten, fint väder runt 0 grader C...-
På KIACARclub UK hade en bil haft samma problem som jag- Inga felkoder etc och där var det en "rivet/nit" som gjorde att radarn inte satt fast ordentligt.
Att system inte gör fel är att ha för stor tilltro till teknik. Intermittenta fel kommer och går och finns inte antagligen vid en felsökning. I mitt fall- inga felkoder och inga från de tillfällen som "radar blockerad och farthållning inte tillgänglig" inträffade.
Vid bägge tillfällena av panikbromsning har det varit rejält kallt i början på resan för att sedan gå mot 0 grader- fukt?`

Finns det något övergripande/övervakande system som ingriper och avbryter panikbromsningen. Enligt manualen så är både kameran och radarn inblandad i AEBn.
Någon som vet?
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"