Annons

Service vad ingår ?

1
har en Kia sportage -17 snart gått 5.000 mil. Displayen säger att det är dags för service om 30 dagar. Frågan är vad som ingår i denna service? Olja motor olja i låda bromsolja osv. vad gör dom på denna service o vad kostar den?
/ Stephan
Annons

Re: Service vad ingår ?

2
Beror på vilken service det är dags för.
Borde ju vara service 3 (eller 4, beroende på när den är uttagen)
Kolla upp vilken service det är och ring runt till olika verkstäder.
Priserna varierar (ibland kraftigt) eftersom det är fri prissättning.

Re: Service vad ingår ?

4
SorentoUM skrev: Beror på vilken service det är dags för.
Borde ju vara service 3 (eller 4, beroende på när den är uttagen)
Kolla upp vilken service det är och ring runt till olika verkstäder.
Priserna varierar (ibland kraftigt) eftersom det är fri prissättning.
SorentoUM skrev: 04 sep 2023, 08:54 Beror på vilken service det är dags för.
Borde ju vara service 3 (eller 4, beroende på när den är uttagen)
Kolla upp vilken service det är och ring runt till olika verkstäder.
Priserna varierar (ibland kraftigt) eftersom det är fri prissättning.
Det är service 3 som skall göras.

Re: Service vad ingår ?

5
Service 3 är en mindre service.
Olja i växellådan bytes normalt aldrig, oavsett om det är manuell, DCT eller traditionell automat. Endast om kund vill ha det gjort som ett tillägg, eller om det finns en TSB angående detta.
Service kan göras på annan verkstad MEN... Spara ALLA serviceprotokoll och kvitton. För om du behöver lämna in för ett garantianspråk som gäller servicrelaterade detaljer eller drivlina behövs bevisning för att bilen blivit korrekt underhållen.
Man kan själv göra extra oljebyte mellan servicarna, för den egna sinnesron, men det är inget som krävs.
Vilken motor och växellåda har du?
Min gissning går mot 2.0 CRDi AWD med automat.

Re: Service vad ingår ?

6
SorentoUM skrev: 07 sep 2023, 11:07 Service 3 är en mindre service.
Olja i växellådan bytes normalt aldrig, oavsett om det är manuell, DCT eller traditionell automat. Endast om kund vill ha det gjort som ett tillägg, eller om det finns en TSB angående detta.
Service kan göras på annan verkstad MEN... Spara ALLA serviceprotokoll och kvitton. För om du behöver lämna in för ett garantianspråk som gäller servicrelaterade detaljer eller drivlina behövs bevisning för att bilen blivit korrekt underhållen.
Man kan själv göra extra oljebyte mellan servicarna, för den egna sinnesron, men det är inget som krävs.
Vilken motor och växellåda har du?
Min gissning går mot 2.0 CRDi AWD med automat.
Tack för snabbt SorentoUM Bilen är en Kia Sportage 1.7 CRDi .

Re: Service vad ingår ?

7
SorentoUM skrev: 07 sep 2023, 11:07 Service 3 är en mindre service.
Olja i växellådan bytes normalt aldrig, oavsett om det är manuell, DCT eller traditionell automat. Endast om kund vill ha det gjort som ett tillägg, eller om det finns en TSB angående detta.
Service kan göras på annan verkstad MEN... Spara ALLA serviceprotokoll och kvitton. För om du behöver lämna in för ett garantianspråk som gäller servicrelaterade detaljer eller drivlina behövs bevisning för att bilen blivit korrekt underhållen.
Man kan själv göra extra oljebyte mellan servicarna, för den egna sinnesron, men det är inget som krävs.
Vilken motor och växellåda har du?
Min gissning går mot 2.0 CRDi AWD med automat.
Fickprisuppgift på mekonomen dom skulle ha 3.950:- för denna service. Alltså service 3 som jag skall ha. då gäller garantierna sa han. Jag har dock ett problem att bilen är svårstartad på vintern knappt startar när det är -3 grader ute. Kan mekonomen utföra sådana jobb som gäller garantin på bilen? Eller måste jag lämna bilen på Kia? Skall man ringa till återförsäljaren först o berätta om felet o dom i sin tur kan då rekomendera Kia eller mekonomen ?
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"