Annons

Keyless entry

1
Jag har precis köpt en Sorento 2014 med keyless. Första dagarna så tyckte jag det var en frän funktion att bara genom att ha nyckeln i fickan och jag närmade mig bilen så låstes bilen upp automatiskt utan att jag tryckte någonstans.
Men efter några dagar så funkade det inte längre. Ringde bilaffären och säljaren säger det inte borde finnas sådan funktion i min bil.
Googlat men hittar ingenting om denna "funktion".

Finns detta som funktion, eller är det något fel på min bil?
Annons

Re: Keyless entry

2
Om du har en Smart-key så har du den funktionen.
Men en vanlig keyless (som bara innebär fjärrkontroll, som alla har) har inte den funktionen.
Men oavsett. Om du har Smart och det har fungerat så är antingen batteriet i Smart-key svagt eller så är antennen under stötfångaren kass (ganska vanligt)

Re: Keyless entry

3
Antar det är en smart key?.. hur ser man skillnad?
Nu när jag går nära bilen med nyckeln så tänds främre dörrhandtagen, men jag måste trycka på knappen på handtaget för att låsa upp.
Kollat menyerna i instrumentpanelen men hittar inget jag kan ändra.
Batterierna bytte de på bilaffären innan jag åkte, så tycker de borde vara Ok.
Ska kolla om jag hittar antennen, men tycker att om bilen känner av närvaron av nyckeln så borde det inte vara det som jäklas.

Re: Keyless entry

4
Ja, du har Smartkey då.
Informationen du gav nu är bra.
För då kan vi dra slutsatsen att antennen i stötfångaren bak är kass.
Den sitter ovanpå krockbalken och går att byta utan att plocka av stötfångaren, dock kan det vara ganska trångt.
Kostar ca 400-500 kr ny hos KIA.
Den ser inte ut som en vanlig 'antenn' utan mer som ett väldigt långt USB-minne med en bit kabel och en kontakt.
Googla bumper antenna sorento så ser du.
Skriv svar

Återgå till "Problem"