Annons

Re: spänna handbroms

11
Lånar tråden lite. Min handbroms tar inte alls om jag står i fram- eller bakåtlut. Jag skulle vilja kontrollera de böjda stagen som alla skriver och pratar om som skadas så lätt på just kia ceed, men jag förstår inte riktigt vart de sitter. Skulle vara kanon om nån kan berätta hur jag hittar dem och kan visa hur de ska se ut.
Annons

Re: spänna handbroms

12
Aldrig hört om några böjda stag...
Kontrollera handbromsmekanismen vid bromsskölden så den inte har rostat ihop.
Är ganska vanligt och då tar inte handbromsen hur du än försöker justera.
Är den däremot frisk så justera handbromsbackarna på tandhjulet. Nås genom gummipluggen på brosskivan. Endast hjulen behöver demonteras.
Justering på vajern inne i bilen ska endast göras för mindre justeringar samt få bort glappet i vajern.

Re: spänna handbroms

13
TS skrev i OP att han fixat böjda stag till handbromsen, det var därför jag reagerade eftersom jag har läst på andra forum där det är andra personer som påpekat samma problem med känsliga stag som böjer sig när man t.ex drar för hastigt/hårt i handbromsen och på så vis förloras bromsverkan trots att man spänner under armstödet eller vid hjulen. Det var i alla fall vad jag läste då när jag försökte forska i varför min handbroms inte vill fungera trots att jag bytt till helt nya handbromsbackar, justerat, rengjort och sett att mekaniken fungerar som den ska vid hjulet.
Jag misstänker nämligen att min bil har fått samma problem, för jag plockade isär bromsarna, rengjorde och bytte handbromsbackarna till nya fräscha i höstas, balanserade bromsverkan vid kugghjulet och de funkade kanon när den var upphängd, men allt eftersom så började bromsarna ta längre och längre upp. Nu håller handbromsen bilen på plats på plan yta, men står jag i minsta lilla backe så måste jag lägga i en växel för säkerhets skull, för IBLAND så vill inte bromsen ta alls.

Re: spänna handbroms

14
Jag förstår din problemställning. Det är dock inget jag har märkt eller upplevt.
Och några direkta stag finns ju inte. Har du fixat och kollat ALLT ute vid hjulen bör ju inte problemet ligga där då.
Det som kvarstår är isåfall justeringen vid spaken eller om vajrarna trögar. Vajrarna kan också göra detta symptom även om det är mindre vanligt. Kollat så vajrarna löper lätt?
Skriv svar

Återgå till "Problem"