Annons

Telefon hittar inte bilens Blåtand.

1
Köpte mig en bättre beggad Ceed 1,6 CRDi SW från 2013 men har lite problem med att ansluta min telefon till bilens Blåtand. Telefonen är en OnePlus 5T med senaste mjukvaran och har inga som helst problem att ansluta mot andra Blåtandsenheter (Hörlurar, högtalare osv) men när det kommer till bilens Blåtand så dyker den inte ens upp i telefonens lista över tillgängliga BT enheter i närheten. Det fungerar alldeles utmärkt med andra telefonmodeller (iPhone, Huawei, Samsung osv) men med min OnePlus så går det bara inte. Är det fler med OnePlus telefoner (Eller annat märke med för den delen) som upplever samma problem? Jag förutsätter självklart att felet ligger i telefonens mjukvara och inte i bilens stereo eftersom det fungerar med andra telefoner, men tänkte om det är någon som känner till en fix?
KIA Ceed 1,6 CRDi Sportswagon -2013 Silvergrå.
Annons

Re: Telefon hittar inte bilens Blåtand.

6
HellboyElvis skrev:Ja, fast kombinerat med en mindre vanlig (ej stödd) telefonmodell kan det bli problem.
Har inte själv sett eller hört talas om OnePluss telefoner. Är de nya?
Relativt nya. Släppte sin första telefon 2014 och har släppt nytt varje år sedan dess. Har fått ett rejält uppsving och börjar bli rätt stora på den globala marknaden. Men räknas väl fortfarande som ett mindre prioriterat märke, så är väl därför den inte stöds av just min bilstereo.
KIA Ceed 1,6 CRDi Sportswagon -2013 Silvergrå.

Re: Telefon hittar inte bilens Blåtand.

7
C4rnal skrev:
HellboyElvis skrev:Ja, fast kombinerat med en mindre vanlig (ej stödd) telefonmodell kan det bli problem.
Har inte själv sett eller hört talas om OnePluss telefoner. Är de nya?
Relativt nya. Släppte sin första telefon 2014 och har släppt nytt varje år sedan dess. Har fått ett rejält uppsving och börjar bli rätt stora på den globala marknaden. Men räknas väl fortfarande som ett mindre prioriterat märke, så är väl därför den inte stöds av just min bilstereo.
Säger ju sig själv? Bil från 2013 och en mobil vars första modell kom ut 2014 så finns ju inte stöd för den i bilen
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Telefon hittar inte bilens Blåtand.

8
Jag har kört OnePlus 3 (OP) i mina Kia och det har fungerat. Inte testat OP5, kör OP6 nu, men har nu en nyare bil. Jag har upplevt mindre kompatibilitetsproblem med OP och bilar än med tex Samsung. Jag har hjälpt några med det. Testa att byt namn på BT i bilen. Sen standard. Kolla att identifiering är påslagen för BT i din OP5.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Telefon hittar inte bilens Blåtand.

10
FilipLyxell skrev: Säger ju sig själv? Bil från 2013 och en mobil vars första modell kom ut 2014 så finns ju inte stöd för den i bilen
Bilen bryr sig la inte vad det är för telefon som ansluter, bara det är rätt BT-protokoll, vilket det garanterat lär vara då man inte bygger bort gamla protokoll när nya versioner kommer.
Annars hade du ju varit "tvungen" att byta bil varje gång du bytte mobil...
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"