Annons

Värmeproblem I optima hybrid

1
Har nu gjort min andra långresa på över 40mil med hela familjen. Då sitter man på passagerar platsen och där är det hett. Det går inte att justera den kallt oavsett om sync är intryckt eller ej. Man kan ställa bägge på low. Då har man kall luft på förarsidan men blåser fortfarande varmt på andra. Det låter ju som att något är fel men det är inte. Inte enligt kia i Segeltorp. Det funkar likadant på serviceteknikerns bil där. Alltså inget fel och inget man kan åtgärda. Kunden är dum i huvudet fick jag förstå.
Är det någon som har en fungerande klimatanläggning i optima hybrid ???
Annons

Re: Värmeproblem I optima hybrid

2
Hej,

På vår Optima SW PHEV fungerar det utmärkt med värme. Inte nåt problem med varken driver-only, sync och olika värme på båda sidor. Blir den värme man satt och tycker att det fungerar utmärkt!

Blåser det kallt på förarsidan och varmt på passagerarsidan när det är ställt på low kan inte vara annat än fel.

Re: Värmeproblem I optima hybrid

3
Skönt att höra att det är så det fungerar när det funkar. Precis som på Volvon jag hade. Situationen är lite Kafka - liknande med en återförsäljare som hävdar att det uppenbara är osant. Jag har inga problem med att det finns några fel på en såpass komplicerad produkt som en bil. Bara man fixar dem hos åf så blir det bra.
Hur har kia råd att ha en sådana tölpar som på Hedin bil i Segeltorp?

Re: Värmeproblem I optima hybrid

5
Väcker denna till liv igen.

Fick i helgen lite Flashback på tråden, jag får bara uteluften som förare medan den sköna AC-kylan hamnar hos passagerarna. Utblåsen i mitt blåser kallt ur den högra, medan den vänstra samt den framför blinkerspak blåser uteluft känns det som.

Så frågan är om det är nån komponent kopplat till driver only som gett upp...? Kopplar jag i Driver only så kommer lite svalare luft, men inte lika svalt som för passagerarna.

Re: Värmeproblem I optima hybrid

6
I mitt fall var det 35grader på höger och 1grad på vänster på mitt- utblås när den stod på low på bägge sidorna. Satte upp termometrar och bildbevis på inställningar och resultatet.
Fick gå via vd för att få verkstaden att ta in bilen. Då fick jag komma dagen efter och lånebil utan problem. Felet fixades med mjukvara enligt verkstaden. Tog 2dagar ihop med ett annat fel att fixa.
Nu funkar det mesta på bilen men det smakar fortfarande lite surt om hanteringen och kia. Så lycka till...

Re: Värmeproblem I optima hybrid

7
Hej Chuck,

Tack för feedback. Jag har inga problem med hanteringen, verkstaden hos oss sköter det mycket bra! Om det är ett mjukvarufel så ska det inte vara några problem. Dem hade en teori om nån fläktstyrning som inte fungerade som den ska. Det skulle dem kolla upp det centralt om det fanns fler som hade samma symptom.

Man sitter i sjön, men det vore skönt med kylan på riktigt varma dagar på båda sidor om växelspaken...

Re: Värmeproblem I optima hybrid

10
iuridae skrev: 11 jun 2018, 14:41 Väcker denna till liv igen.

Fick i helgen lite Flashback på tråden, jag får bara uteluften som förare medan den sköna AC-kylan hamnar hos passagerarna. Utblåsen i mitt blåser kallt ur den högra, medan den vänstra samt den framför blinkerspak blåser uteluft känns det som.

Så frågan är om det är nån komponent kopplat till driver only som gett upp...? Kopplar jag i Driver only så kommer lite svalare luft, men inte lika svalt som för passagerarna.
Jag har exakt samma strul på min Kia Optima, kom du fram till något?
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"