Annons

garanti

1
Hej gäller garantin även om man servar hos en annan auktoriserad verkstad Måste det vara en Kia verkstad? Undrar då jag har en 5 år gammal Kia och valde att serva den på Auto experten JN bil i Gävle skilde 2000kr i pris och dom bytte och gjorde exakt samma saker som Kia verkstaden fick stämpel i boken

Skickat från min Kia Ceed[emoji41]
Annons

Re: garanti

2
Vi får nog hålla isär begreppen lite.
Det finns ingen "annan" auktoriserad verkstad.
De enda verkstäderna som får och kan utföra garantiarbete och 100% godkända servicar är just auktoriserade Kia-verkstäder.
Att man sen KAN lämna bilen till annan verkstad (ej auktoriserad t.ex Mekonomen, Meca, Lasse på hörnan) för service är ju en sak, men då måste all dokumentation från den servicen följa med bilen alltid.
Och när man då kommer krypande tillbaka till korset (auktoriserad verkstad) för ett garantiärende kan det bli avslag och förlorad garanti för att man "sparat" 50 kronor på en service. Känns inte riktigt värt det...

Re: garanti

3
Dark_driver skrev:Hej gäller garantin även om man servar hos en annan auktoriserad verkstad Måste det vara en Kia verkstad? Undrar då jag har en 5 år gammal Kia och valde att serva den på Auto experten JN bil i Gävle skilde 2000kr i pris och dom bytte och gjorde exakt samma saker som Kia verkstaden fick stämpel i boken

Skickat från min Kia Ceed[emoji41]
Det är domstolsbeslut på att det ska gå! Sen kanske dom kan bli lite kitsliga om man inte gynnat deras firmor.
Jag vet inte. Eftersom jag varit feg och bara använt mig av auktoriserade KIA verkstäder.
Tror också att dom har lite bättre kolla på KIA. Finns ju så mycket elektronik i dom som kräver mjukvara uppdateringar som värsta datorer så kanske bra att hålla sig till KIA. ??
Kia Pro_Ceed GT+

Re: garanti

4
Vet att det fanns märken som ändrade sina garantiregler efter den domen.
De skriv in att garantin var 3 år, men om bilen servades på auktoriserade verkstäder så blev garantin längre. Hörde inte så mycket om det sen.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: garanti

5
jag gjorde servicen på kia de 2 första gångerna och på mekonomen förra året. Åkte till en kia-verkstad förra veckan och frågade om garantin fortfarande gällde då ena ledremsan lyste svagare och låskistan i dörren inte funkar. De sa att om man gjort service på kia så räcker det med stämpeln i boken men om gjort service någon annanstans så måste serviceprotokollen vara med så då räcker inte bara stämpeln. Så igår gjordes servicen på kia och de bytte hela vänsterlyse på garantin och även låskistan.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"