Annons

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

11
Kört Volvo fram tills 2015. Varit nöjd med de jag haft utom den senaste vilket var en V70 2,4D 2009. Underbar motor som tyvärr satt i en förklädd ford. Hela bilen var ren och skär skit bortsett drivlinan. Rostade något kopiöst.

2015 tyckte frugan att det var dags för bilbyte . och denna gång blev det inte en beggad volvo för 200.000kr, utan en ny ceed sw se2.
Funkat perfekt sen dag 1 så när som på höger backspegel som ibland, bara ibland, inte fällde ut när bilen låstes upp. Åkte till Kia och de monterade en ny spegel sen var den biten löst.
Enda problemet jag haft på 3 år och det för en kostnad av 214.000kr och jag har 4 års garanti kvar. Den bil jag ägt som varit billigast både i inköp, ägande och drift.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Annons

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

12
Hade en Kia Ceed som hyrbil några veckor när min dåvarande Peugout var på verkstad efter att blivit påkörd.
Jag satt bra i den och trivdes i den. Sen när styvfarsan berättade att de hade börjat med Kia på bilhandlaren han jobbade och och när de sen 2011 hade kampanj och lagerförda bilar så blev det en ny Kia Ceed SW Diesel. Fick problem med rost på bakluckan, vilket visst var känt problem med den årsmodellen och färgen. Det fixades snabbt utan tjafs. Blev sen en ny Kia Ceed SW GT Line 2015. Haft två problem med den, motorlampa som började lysa på långresa på semestern. Ringde då Kia Assistans som snabbt fixade in den på verkstad där jag var. Sen fick jag senare problem med vibrationer som visade sig vara fel på en drivaxel fram. De hade inga delar hemma så jag fick utan tjafs lånebil. Kia har skött sina åtaganden mot mig bra. Så nu i maj fick jag min senaste Kia levererad, en Kia Optima SW PHEV. Tittade även på andra bilar innan jag köpte den, men Optiman kändes bäst för mig.

Pratar jag med andra som har bilar av andra märken så har även en del av dom problem, en del av dom har haft mycket mer problem med tjafs om garantier m.m. än jag haft med mina bilar från Kia. Det största problemet jag haft med Kia att de verkstäder som servade Kia i närheten las ner eller eller köptes upp av andra märken, har inget lust att sitta 1-3 timmar per dag i köer för att serva bilen. Nu har de öppnat en verkstad på min sida av stan, så det är inget problem längre.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

15
Frun fick för sig att hon tröttnat på sin Subaru XV.
För iväg till vår lokala handlare och kom hem med en Sportage 1,7 d 2017.
Tog den på en tur och blev förvånad över hur bra man åkte och rätt pigg var den med.
På skoj åkte jag ner och kollade vad jag kunde få för min Volvo xc60 d5 r design summum, vips så hade jag med en Sportage fast en 2,0 GT line 2017. Ska få den nästa onsdag dom ska pilla dit drag och en motorvärmare. Har tittat ett varv på Youtube så jag kan den rätt bra tror jag.
Ser fram emot att hämta den.
Båda bilarna var demosar så dom har rullat ca 400 mil var.
Hafan

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

16
Jag kan bara säga att min KIA SPORTAGE ÅRSMODELL 2015 ECO DYNAMICS är helnöjd inga problem och min motivering att jag valde just den modellen är att den är så otroligt snygg i design och funktionell massor med lull lull och väldigt finurliga lösningar kylning av dricka i hands facket liksom på vänster sida den lilla luckan i last utrymmet kompressorn och pastan för att laga en tillfällig punka så länge hålet inte är större än 6mm..skön att köra bra komfort för långkörning mjuk och fin på vägen är på ren svenska otroligt kåt på den bilmodellen och jag ler alltid när jag ser dom på vägarna den har DET som ingen annan bil har den liksom tar tag i mig.....och det mesta kan man byta själv så som lampor och det är gott om utrymme i motor rummet.

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

19
Köpte en ny Rio okt-18..Hade hört mycket om hur bra de var... visst,den är ganska komfortabel,och lite mindre vägljud än den jag provkörde med Continental..jag har Michelin... dålig passform på baklucka mot kaross..det är inom KIA:s gräns,som verkstaden sa.. All utrustning funkar bra... Är väl bara halvnöjd,och rekond o slutkontroll gjorde dåligt jobb..det satt kvar plast i säte bl.a..tre stycken har kollat o tagit bort,men missat ändå.... Vägljudet verkar lika illa på alla Kia,tydligen.. Jag sa också detta till verkstadschefen,och sa att det var tur att jag inte slog till o köpte en Stinger,för att lägga ut 500.000 kr. på en så dyr bil med högt vägljud vore inte roligt..Han sa att han kört en Stinger och den var väldigt tyst.. Är som sagt halvnöjd,men svårt att få ner bensinförbrukningen under 0,45 l/mil,med 84 hk motor.. jag har nu sen okt. -18 kört 560 mil... ESP är ett skämt på vintern o reagerar först när det nästan barkat ut mot dike..Där var Skoda exemplarisk,med bra stabilitet.. Styrningen är som en gammal Volvo med snäckväxel,och dålig väghållning..gungig i lägre fart om man jämför andra bilar i högre fart på samma provställe...Finns ingen direkthet i det.. Bilen är inte "fast i hullet".. Har den väl ett tag till..Trodde de skulle vara tystare o bättre..Jag valde bort Skoda,men märker nu att även de gamla Skoda är klart tystare o komfortablare..Koreanerna har nog en del att lära...

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

20
Jag o exet köpte en Kia ceed 2013 efter några år och 7 tusen mil tog det slut o hon behöll bilen men väldigt få fel o en riktigt pålitlig bil..
Nu efter några år i en v70 så bestämde jag mig att slå slag i saken när Kia lanserade sin nya ceed. Vart en Kia ceed sw gt-line blue flame. Sedan den dagen har jag inte ångrat mitt beslut en ända minut. Trivs kanon i bilen. Efter 2 månader med bilen o ca 740 mil på mätaren o en lång tur till Danmark. En tur men bärgare/verkstads besök är jag fortfarande lika nöjd som den dag jag hämtade ut den. 10/10
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"