Annons
Annons

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

2
Hej

Att vi valde en Ceed CRDI 2010 hösten 2009 var dels för att den fått bra recensioner, är rymlig, och billig.
Eftersom vi kör typ max 500mil/år så
Ville vi inte ha en typ 500.000 kr Volvo stående under carporten och samla damm.

Har just slagit till på en ny Ceed SW bensin 6vxl (som t.om blev billigare än vad vi gav 2009)

Hoppas på ett fortsatt problemfritt bilägande.

(kommer säkert sakna vridet som en dieselbil har, men med alla skriverier om förbud för dieslar så provar vi med benzin ett tag)
2018 cee'd SW GDi
fd. 2010 cee'd SW CRDi

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

4
Aqua skrev:Bra pris, bra garantier och bra kvalitet (trodde jag).

Kvaliten har så här i efterhand inte motsvarat de förväntningar jag hade på en helt ny bil. Flertalet fel som trasiga dimljus, dålig radiomottagning, rost mm. som nu börjar göra mig mer och mer irriterad.
Ja, sånt får man väl vara medveten om att kan tillkomma. Men funderar du på att köpa en annan bil, alltså ett nytt bilmärke? Jag personligen börjar vela mot en Volvo XC60 faktiskt...
Kia SPORTAGE 1.7 CRDi

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

5
OneWhite skrev:
Aqua skrev:Bra pris, bra garantier och bra kvalitet (trodde jag).

Kvaliten har så här i efterhand inte motsvarat de förväntningar jag hade på en helt ny bil. Flertalet fel som trasiga dimljus, dålig radiomottagning, rost mm. som nu börjar göra mig mer och mer irriterad.
Ja, sånt får man väl vara medveten om att kan tillkomma. Men funderar du på att köpa en annan bil, alltså ett nytt bilmärke? Jag personligen börjar vela mot en Volvo XC60 faktiskt...
Kommer inte lägga pengar på en XC60 fast jag gillar dem. Alldeles för mycket pengar. Om jag byter bil så går jag tillbaka till någon mindre och billigare som jag vet inte rostar invändigt efter 2 år med 2900 mil på mätaren.

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

6
Aqua skrev:
OneWhite skrev:
Aqua skrev:Bra pris, bra garantier och bra kvalitet (trodde jag).

Kvaliten har så här i efterhand inte motsvarat de förväntningar jag hade på en helt ny bil. Flertalet fel som trasiga dimljus, dålig radiomottagning, rost mm. som nu börjar göra mig mer och mer irriterad.
Ja, sånt får man väl vara medveten om att kan tillkomma. Men funderar du på att köpa en annan bil, alltså ett nytt bilmärke? Jag personligen börjar vela mot en Volvo XC60 faktiskt...
Kommer inte lägga pengar på en XC60 fast jag gillar dem. Alldeles för mycket pengar. Om jag byter bil så går jag tillbaka till någon mindre och billigare som jag vet inte rostar invändigt efter 2 år med 2900 mil på mätaren.
Jo, det är lite saftiga pengar i en xc60 förvisso, men det är bra bilar det vet vi ju alla.
- Men vad skulle du rekommendera för bilmärke utöver volvo? :)
Kia SPORTAGE 1.7 CRDi

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

7
Detta är mina erfarenheter av Kia

Hade två splitter nya volvos och en VW som jag inte var nöjd med, så 2012 köpte jag en Kia Sportage 2.0 Crdi Komfort 2012 och jag var kanon nöjd med bilen, bra kvalitet, bra garantier, och en mycket snygg bil sedan så 2016 köpte jag min andra Sportage, en 2016 Uefa edition Auto, 2.0 Crdi och efter att haft bilen i 2 år och kört ca 5000 mil kan jag bara säga att jag är total nöjd med bilen.

Det enda felet jag har haft på mina Kia bilar är att 2012 dog parkeringssenorerna men det fixades på garantin utan några klagomål. Så jag kommer nog aldrig att byta bilmärke igen
Kia Sorento 2.2 CRDI GT-Line Silky Sliver 2020
Polar 650 TR-LB Selected 2019

Före: Kia Sorento 2.2 Special Edition 2017
Kia Sportage 2.0 Crdi AWD 2016 Uefa Edition automat Vit Metalliclack pearleffekt
Kia Sportage 2.0 Crdi AWD 2012 Komfort Automat orange

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

8
Fastnade för Soul 2009 när morsan va och hämtade sin Piccanto. Sen blev det en ny Soul efter tre år - enbart för att handlaren (som även är kund på jobbet) ringde och sa att han hade en grej som jag skulle kika på. En special komponerad Soul som stått på showroomet i Stockholm ett tag. Funderade en dag, skrev papper och två dagar senare hade jag bytt.

Hade den ett par år tills det blev en Cee'd GT+ som va en mycket trevlig bil att köra, dock inte i stan. Hade den i ett och ett halv år tills Niron kom. Mycket velande fram och tillbaka. Slog till ändå, för att sen få veta att det va lite tryckfel i tekniska specen så det saknades lite grejer. Och hade jag vetat då vid det tillfället att PHEV:en skulle komma några månader senare hade jag väntat.

Nu kommer jag inte byta på minst tre år - då siktar jag på helt EV.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

9
Är inne på min 6 kia och anledningen är helt enkelt att jag är nöjd.Efter att jag köpte en ny polo 2008 som jag ständigt hade problem med i 2 år bytte jag till en ny ceed 2010 och har inte haft några problem med någon av bilarna.Har nyss köpt en ny sportage gt line bensin som kanske blev lite dyr och att bensinförbrukningen ligger lite högt(ligger på 0.75 efter 50 mil) men hoppas komma ner till lite grann.Hoppas sportagen håller lika bra som dom andra kia bilarna man haft.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

10
OneWhite skrev:
Aqua skrev:Bra pris, bra garantier och bra kvalitet (trodde jag).

Kvaliten har så här i efterhand inte motsvarat de förväntningar jag hade på en helt ny bil. Flertalet fel som trasiga dimljus, dålig radiomottagning, rost mm. som nu börjar göra mig mer och mer irriterad.
Ja, sånt får man väl vara medveten om att kan tillkomma. Men funderar du på att köpa en annan bil, alltså ett nytt bilmärke? Jag personligen börjar vela mot en Volvo XC60 faktiskt...
Man kan väl säga så här om bilar allmänt: bilar från Japan och Korea och vissa tyskar är rätt bra, pålitliga och har någorlunda billig service!
En Volvo har enligt Expressen den dyraste service i sin klass, man kan inte jämföra här med en Porsche eller Audi V8, där en kamrem kostar runt 60,000.- att byta!
Sedan är det lite över reklam med just Volvo, dom görs i 0,75 plåt som alla andra bilar, dom har plast som andra bilar, dom har aluminium fälgar som andra bilar, dom har elektronik som andra bilar, dom har stål i samma kvalitet som andra bilar, sedan kan man ju inte jämföra en rumänsk Dacha med en Volvo på samma dag!
Har haft olika bilar sedan 1972 och meckat och kört dragrace i många år så lite vet man nog om just bilar! Tex engelska Rover e bara skit, samma med Mini och Leyland lastbilar är bara bajs! Nya Ford Mustang fick inte många stjärnor i Eurocaps sista mätning! Att vissa bilar drar mycket soppa är inte heller bra, min Sportis drog exakt 25 liter från Stockholm till Götlaborg, inte dåligt! Då höll vi hastighets gränsen hela tiden och körde med cruice kontroll på!
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"