Annons

Vilka kartor i Niros navigering?

1
Jag håller på att sätta mig in i Nirons navigering och finner en del underligheter vad gäller var kartorna kommer i från.

Uppenbarligen är TomTom inblandad i det hela på något sätt:
"Connected Services använder TomTom live Service så att användaren kan ........." (ur manualen till navigeringssystemet)

TomTom har ju sina f d Tele Atlas-kartor, men kollar man noggrannare, så verkar det vara HERE (fd Navteq) som levererar kartorna (sid 2 ur samma manual).

KIA hänvisar till denna sajt för support (fortfarande ur samma manuals sista sida):

http://www.navigation.com/kia
och den leder till just KIAs sida där det mycket förutsägbart står: "To get the latest version of your map, please contact your local dealer"

Struntar man i "/kia" och kollar på http://www.navigation.com så kommer man till en klart utmärkt HERE-sajt med massor av fordonstillverkare listade.
En klick på KIA där leder till samma glada "To get the latest version of your map, please contact your local dealer".

Jag har under lång tid använt just HERE (även under dess förra liv som Nokias kartor) som navigator på min iPhone på resor genom Europa och tycker att det fungerat alldeles utmärkt - mycket bättre än Garmin och senare Navigon, som båda kostar en rejäl slant. HERE har alltid varit gratis och är så fortfarande även efter att Audi, BMW och MB blivit ägare.
Med dessa erfarenheter i bagaget skulle jag gärna se att det är HERE i min Niro!

HEREs kartor på iPhone uppdateras rätt ofta - i snitt 3-4 gånger per år, men vad jag förstås så ingår bara 1 årlig uppdatering i KIAs bilar........

Någon som vet hur det ligger till med KIA-kartornas ursprung?
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Vilka kartor i Niros navigering?

3
HellboyElvis skrev:Kartorna i KIA är Navteq (HERE), och uppdateras numera så ofta som en gång per år (tidigare en gång per 1,5-2 år)
Kommer eventuellt att uppdateras ännu tätare inom de närmsta åren.
Låter betryggande och hoppfullt!

Vore trevligt om det fanns ett alternativ att hantera sina POIs på dator och sedan föra över dom direkt till navigatorn - som är fallet med appen HERE, som har en webbversion där man med ett gratiskonto snabbt synkar infon till telefonen. Funkar både till iPhone och Android.
Än så länge får man nöja med att fixa sina POIs med lämpligt GPX-verktyg på datorn - exportera till USB och sedan importera dom till bilen. Detta fungerar felfritt på min Niro!
Det verktyg jag använder på Mac är GPX Editor, som finns på Appstore för 65:-

Allt för att slippa sitta och fippla med att mata in allt via bilens skärm......
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Vilka kartor i Niros navigering?

4
Letar efter inställningen för att aktivera varning för fartkameror. Telefonen (Samsung s7) är parad med bilen via Hotspot och telefon och kontakter fungerar fint på display. Letade under Inställningar/Navigering men hittar inte något om fartkameror under någon av undermenyerna. Detta har fungerat förut och jag vet att jag bockat i valet tidigare men som sagt, nu är det borta. Provat med USB-kabel ansluten också men hittar inte.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Re: Vilka kartor i Niros navigering?

6
Software: DE_HEV.EUR.SOP.005.3.170927
Firmware: DE_HEV.EUR.0.5.22.170920.MICOM
Navigation: STD_AVN_MID.EUR.KMC.170927.a803344
Kartdatabas: EUR.10.41.46.701.002.2(D.D2)
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Vilka kartor i Niros navigering?

9
Jag hade precis inne min Niro (Pluspaket 1) på första servicen. I protokollet stod "Uppdatering GPS. (senaste mjukvaran redan installerad).

När jag kollade på informationen via mitt-displayen fick jag fram följande:

Software: DE_HEV.EUR.SOP.003.17.161212
Firmware: DE_HEV.EUR.0.5.139.161118.MICOM
Navigation: STD_AVN_MID.EUR.KMC.161209.100733
Kartdatabas: EUR.9.47.50.582.002.2(D.C1)

Sen kollade jag här på forumet och blev såklart irriterad när jag upptäckte att all mjukvara är gammal.
Jag ringde serviceverkstaden (Hedin Bil Akalla) och undrade varför de inte installerat någon ny mjukvara.
De hävdade att det finns nyare, men den är inte "uppackad ännu" och att det inte finns nån som kan ha den redan nu.
Däremot kommer de "ha den om ca. två månader".
De lät riktigt oengagerade och fortsatte hävda att det inte fanns någon nyare tillgänglig, trots att jag berättade att jag sett bildbevis på att det finns nyare mjukvara installerad i Niro-bilar i Sverige.

MagnusLindgren, var har du servat bilen för att lyckas få de versioner du har nu?
Kan det vara olika mjukvaruversioner beroende på utrustningsnivå, plus1, plus2 ?
Karta och navigation borde väl ändå vara den samma?

Samma frågor går till HellboyElvis.
Har du förresten en Niro, eller är det en "KIA Sportage Special Edition 1.7 CRDi" som det står under din bild?

Tacksam för snabbt svar som jag kan trycka i ansiktet på Hedin Bil.

Re: Vilka kartor i Niros navigering?

10
HankBergner skrev:Jag hade precis inne min Niro (Pluspaket 1) på första servicen. I protokollet stod "Uppdatering GPS. (senaste mjukvaran redan installerad).

När jag kollade på informationen via mitt-displayen fick jag fram följande:

Software: DE_HEV.EUR.SOP.003.17.161212
Firmware: DE_HEV.EUR.0.5.139.161118.MICOM
Navigation: STD_AVN_MID.EUR.KMC.161209.100733
Kartdatabas: EUR.9.47.50.582.002.2(D.C1)

Sen kollade jag här på forumet och blev såklart irriterad när jag upptäckte att all mjukvara är gammal.
Jag ringde serviceverkstaden (Hedin Bil Akalla) och undrade varför de inte installerat någon ny mjukvara.
De hävdade att det finns nyare, men den är inte "uppackad ännu" och att det inte finns nån som kan ha den redan nu.
Däremot kommer de "ha den om ca. två månader".
De lät riktigt oengagerade och fortsatte hävda att det inte fanns någon nyare tillgänglig, trots att jag berättade att jag sett bildbevis på att det finns nyare mjukvara installerad i Niro-bilar i Sverige.

MagnusLindgren, var har du servat bilen för att lyckas få de versioner du har nu?
Kan det vara olika mjukvaruversioner beroende på utrustningsnivå, plus1, plus2 ?
Karta och navigation borde väl ändå vara den samma?

Samma frågor går till HellboyElvis.
Har du förresten en Niro, eller är det en "KIA Sportage Special Edition 1.7 CRDi" som det står under din bild?

Tacksam för snabbt svar som jag kan trycka i ansiktet på Hedin Bil.
Servar min hos Skoglunds Bilservice i Falköping. Har inte fått den allra senaste - än. Men har fått bekräftat av verkstan att det finns en nyare än den jag fick installerad i slutet januari (vilket är den versionen jag skrivit här). Men kommer att få den nya installerad vilken dag som helst.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Skriv svar

Återgå till "Niro"