Annons

Aktivt filövervakningssystem ingår inte?

1
Ny på forumet och sedan tre dagar nybliven ägare till en Niro plug in hybrid. Onekligen en fröjd att följa bensinförbrukningen jämfört med min gamla bil.

Men jag var övertygad om att aktivt filövervakningssysten ingick som standard. Jag har en Advanced Pluspaket 2 och på Kias hemsida så framkommer det att det ska vara standard och ingå. Jag kan inte heller se att det framkommer att filövervakningssystemet skulle vara exkluderande i vissa länder.

Jag kan dock inte se att detta finns på min Niro. Har förtvivlat letat efter den knappen för att aktivera funktionen. Så hur är det med filövervakningssystemet, är det standard eller inte?
Annons

Re: Aktivt filövervakningssystem ingår inte?

5
Ok, jag förstår att jag blandar ihop korten här. På hemsidan så framkommer att bilen ska ha aktivt filövervakningssystem. Det du helt riktigt pekar på är filföljningsassistanssystemet och det har jag hittat och fått att fungera. Jag tänkte att i aktivt filövervakningssystem så ingår även BSD systemet (döda-vinkel-varning) när man till exempel byter fil och bilen varnar för bakomliggande bil i annan fil. I manualen 7-71 och framåt.

Jag fick det intrycket av hemsidan och av försäljare att även döda vinkelvarning skulle ingå men det gör det alltså inte?

Förresten, tack för att du sträcker ut en hjälpande hand

Re: Aktivt filövervakningssystem ingår inte?

6
Nu är jag med. Vad jag kan minnas så har inte den Niro PHEV jag provkört haft BSD. Du ser lättast det om det finns markeringar i ytterbackspeglarna.

Sen är det så att Kia i vanlig ordning kan ha haft tryckfel.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Aktivt filövervakningssystem ingår inte?

7
[quote="PGR"]
Jag fick det intrycket av hemsidan och av försäljare att även döda vinkelvarning skulle ingå men det gör det alltså inte?
[/quote]

Du tänkte precis som jag att det borde ingått en döda-vinkel-varnare på en ny bil 2018. Kia har varit "smarta" och undvikit att prata eller skriva om det i produktbladet. Antar att dom sparade några kronor på sensorer, synd att det inte ingår som säkerhetspaket när det finns till andra modeller.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"