Annons

Vägljud

1
Tjenare!

Är ny här och har precis beställt en Kia Niro Hybrid, efter 7 år som Kia Cee´d SW CRDi-ägare.
Jag har överlag varit mycket nöjd med min Cee´d så när det blev dags att byta så låg en ny Kia nära till hands.
Tycker att Niron verkar vara en väldigt bra bil och efter en provkörning så beställde jag en vit med pluspaket 2 - leverans om 3-4 veckor.

Men en sak som jag irriterat mig något vansinnigt på är vägljudet i min nuvarande Cee´d från 2011. Det är öronbedövande och det är snudd på omöjligt att kommunicera med barnen i baksätet utan att skrika.
Naturligtvis lade jag extra uppmärksamhet vid detta när jag provkörde niron och tyckte att det skett en stor förbättring där. Min Cee´d är ju en diesel och därför redan där ganska högljud. Den totala ljudvolymen (vägljud + motorljud) var märkbart lägre i Niro på den sträckan jag körde under provkörningen.
Det blev ingen längre sträcka utan jag körde från butiken, ut på en större landsväg och sedan motorväg i någon kilometer för att sedan återgå till landsväg.
Bilen jag provkörde hade vinterdäck.

Vad säger ni som kört Niro under en lite längre period? Hur upplever ni vägljudet? Har ni tidigare ägt eller kört lite äldre dieselmodeller - hur är Niro i jämförelse i så fall?
Annons

Re: Vägljud

2
Har ju inte samma modell själv, men rostskyddet på Kia över lag är ju inte det bästa och du får en mycket tystare bil om du genomför en ordentlig rostskyddsbehandling av bilen direkt. Det blev en stor skillnad i ljudnivå enligt mig och dessutom så slipper du förhoppningsvis rost under ett längre tag.

Re: Vägljud

3
Hej !
det som hörs I Niron är mest vägljud och valet av däck är avgörande , mina friktions vinterdäck är betydligt tystare än mina Michelin sommar däck , miljödäck som är väldigt hårda och högljudda , kommer inte köpa liknande när det blir dags att byta. Kört Audi 100/A6 i 25år och visst later Kia mer men helt ok för min del.

Re: Vägljud

7
Thestaar skrev:Har samma problem med min Sorento, jävla oljud vid motorvägskörning, Har kumhodäck.
Byt däck, kumho borde vara förbjudna så dåliga de är. Fast man får ju vad man betalar för :)
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl

Re: Vägljud

8
PatricF skrev:Jag har beställt Continentals 68db däck nu, drar på dem imorgon. Återkommer med resultat (har mätt upp ljudnivå i cupen med avancerad utrustning från jobbet "bara för att jag kan" haha).
Hej! Hur gick det? Hur upplever du ljudnivån nu?

Re: Vägljud

9
Mret82 skrev:
PatricF skrev:Jag har beställt Goodyears 68db däck nu, drar på dem imorgon. Återkommer med resultat (har mätt upp ljudnivå i cupen med avancerad utrustning från jobbet "bara för att jag kan" haha).
Hej! Hur gick det? Hur upplever du ljudnivån nu?
Hah upplever det överlag som lägre.
Enligt testen med ljudmätaren (NTI XL2) så är den faktiska ljudnivån i kupén 4dB mindre. Det är mer än hälften av den upplevda ljudnivån mot tidigare.
Med Michelin Energy Saver Plus som satt på original så var det 64dB i snitt (motorväg, motorn driver och 120km/h).
Med Good Year Efficiency Grip Performance XL, samma vägsnutt, hastighet och drivning, låg den på 60dB.

Stadskörning (60km/h) med eldrift enbart ligger Good Year-däcken på 44dB. Michelin låg på 54dB.

Så jag är mycket nöjd!
Nu behöver jag bara lägga en dämpmatta vid reservhjulets plats så låter det ännu mindre.

Re: Vägljud

10
PatricF skrev: Hah upplever det överlag som lägre.
Enligt testen med ljudmätaren (NTI XL2) så är den faktiska ljudnivån i kupén 4dB mindre. Det är mer än hälften av den upplevda ljudnivån mot tidigare.
Med Michelin Energy Saver Plus som satt på original så var det 64dB i snitt (motorväg, motorn driver och 120km/h).
Med Good Year Efficiency Grip Performance XL, samma vägsnutt, hastighet och drivning, låg den på 60dB.

Stadskörning (60km/h) med eldrift enbart ligger Good Year-däcken på 44dB. Michelin låg på 54dB.

Så jag är mycket nöjd!
Nu behöver jag bara lägga en dämpmatta vid reservhjulets plats så låter det ännu mindre.

Ah nice! Jag hade Good Year Efficient Grip Performance på min Cee´d tidigare. Körde slut dem förra säsongen. Vill också minnas att det blev tystare (dock är det en väldigt högljud bil). Blir till att satsa på sådana nästa gång.
Skriv svar

Återgå till "Niro"