Annons

Parkeringssensor fram kopplar ur

1
Hej.
Parkeringssensorerna fram och bak hoppar igång när backen läggs i eller när man trycker på knappen. Sen kopplar de ur när man kommit upp i fart. Så långt allt väl. När man kommer fram vore det ju bra om de var igång när man smyger in på parkeringsplatsen. Men icke. När man vant sig vid funktionen att något varnar är det än större risk att man touchar något oavsiktligt. Urfånigt, borde finnas en inställning men hittar den inte. Någon som vet eller funkar era optima likadant?
Annons

Re: Parkeringssensor fram kopplar ur

4
Det fungerar likadan på alla bilar - tror jag åtminstone.

Om det skulle vara så, att sensorerna var konstant aktiva, skulle ni uppleva ett pipande när ni hamnar i en kö.
Antingen för att ni var för nära bilen framför - eller för att bilen bak var lite för nära.

Lev med det - förstå hur grejorna fungerar - och kanske också varför.
Kia Soul EV - Titanium Silver - Årsmodell 2018

Re: Parkeringssensor fram kopplar ur

5
Båda min tidigare Volvo aktiveras sensorerna fram per automatik vid låg hastighet, tror det är under 7 km/h.
Dessutom räcker dessa bara ca 80 cm framför bil, så ligger du i kö och kör så nära så att det piper är det ett annat problem.

Stör mig också på att det inte aktiveras när man ska smyga in och parkera. Har gett verkstaden det tipset, dem har tydligen nåt forum där förbättringar tas upp.

Re: Parkeringssensor fram kopplar ur

6
Kim H skrev:Det fungerar likadan på alla bilar - tror jag åtminstone.

Om det skulle vara så, att sensorerna var konstant aktiva, skulle ni uppleva ett pipande när ni hamnar i en kö.
Antingen för att ni var för nära bilen framför - eller för att bilen bak var lite för nära.

Lev med det - förstå hur grejorna fungerar - och kanske också varför.
Nej. Jag har haft såna här sensorer länge på mina VAG bilar och det är ingen sensor på dom som inte fattar när man står i bilkö respektive smyger in på en parkering.
Sensorerna SKA vara konstant aktiva under en viss hastighet. Det enda som är irriterande med det är att dom går igång och varnar när du får isbeläggning eller smuts på dom. Men så fort du kryper under ca 7 km/h så ska sensorerna aktiveras automatiskt, vilket dom inte gör på optiman.

Re: Parkeringssensor fram kopplar ur

8
Har inte fattat när de slås på med automatik.
Dock sitter knappen för att slå på dom bra till så det är lätt att slå på dom. Skönt att slippa dom ibland. :)
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Parkeringssensor fram kopplar ur

10
Angående detta så beror det på att parkeringssensorerna delar system med något av de andra avståndsberoende systemen (jag kommer inte ihåg exakt vilket av dem dock) och därför slår den av sig när man kör över en viss hastighet (går över till det andra systemet) och går inte igång igen förrän man a) trycker på knappen i låg hastighet eller b) lägger i backen.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"