Annons

Re: Batteriet laddar ur

31
Idag laddade ja mitt batteri under ca 6tim. Ja ansluter direkt på batteripolerna, laddaren ligger under motorhuven. Å nu e batteriet fit for fight. Bilen står utomhus, idag ca -9C. Som sagt kör man sällan/korta sträckor måste man underhållsladda under vintertid. He e bare å bite i de sure äpplet.
Sen kan man ju hushålla lite me strömmen, rattvärme, stolsvärme osv osv drar myche ström.
Skulle tro att KIA inte är ensam om detta problem.
Annons

Re: Batteriet laddar ur

32
Elofemb skrev:Idag laddade ja mitt batteri under ca 6tim. Ja ansluter direkt på batteripolerna, laddaren ligger under motorhuven. Å nu e batteriet fit for fight. Bilen står utomhus, idag ca -9C. Som sagt kör man sällan/korta sträckor måste man underhållsladda under vintertid. He e bare å bite i de sure äpplet.
Sen kan man ju hushålla lite me strömmen, rattvärme, stolsvärme osv osv drar myche ström.
Skulle tro att KIA inte är ensam om detta problem.
Nej, men de bilmärken som har värmare installerad från start har oftast större batterier, alternativt som många har dubbla batterier. Ett av batterierna är då enbart för värmaren.

Som de sa på eEberspaecher som tillverkar dessa värmare så är batterierna i Kia för klena. Jag är funtad så att pratar jag med en försäljare som lovar mig att saker ska fungera på ett specifikt vis och det sedan visar sig att det gör det inte alls det och jag betalt för det. Då känner jag mig lurad. Hade säljarn däremot upplyst mig om att jag skulle bli tvungen att underhållsladda batteriet för att det ska fungera. Då hade jag vetat det och vad jag hade köpt och betalt för. Nu fick jag veta att det skulle räcka med att köra lika länge som jag laddar bilen, vilket det inte gör.

Dessutom har min kamrat en Volvo där värmaren är installerad från star. Han har aldrig problem med att batteriet inte räcker till och kan dessutom starta den hemifrån via sin app. som för övrigt fungerar bra emedan min strular och krånglar jämnt.

Re: Batteriet laddar ur

34
Elofemb skrev:Idag laddade ja mitt batteri under ca 6tim. Ja ansluter direkt på batteripolerna, laddaren ligger under motorhuven. Å nu e batteriet fit for fight. Bilen står utomhus, idag ca -9C. Som sagt kör man sällan/korta sträckor måste man underhållsladda under vintertid. He e bare å bite i de sure äpplet.
Sen kan man ju hushålla lite me strömmen, rattvärme, stolsvärme osv osv drar myche ström.
Skulle tro att KIA inte är ensam om detta problem.


Det är ju inte direkt så att alla har tillgång till att kunna ladda sitt batteri. Jag hade det inte och blev tvungen att skaffa garage vilket jag inte hade räknat med när jag köpte bilen.

Re: Batteriet laddar ur

35
brickan skrev:
Elofemb skrev:Idag laddade ja mitt batteri under ca 6tim. Ja ansluter direkt på batteripolerna, laddaren ligger under motorhuven. Å nu e batteriet fit for fight. Bilen står utomhus, idag ca -9C. Som sagt kör man sällan/korta sträckor måste man underhållsladda under vintertid. He e bare å bite i de sure äpplet.
Sen kan man ju hushålla lite me strömmen, rattvärme, stolsvärme osv osv drar myche ström.
Skulle tro att KIA inte är ensam om detta problem.
Nej, men de bilmärken som har värmare installerad från start har oftast större batterier, alternativt som många har dubbla batterier. Ett av batterierna är då enbart för värmaren.

Som de sa på eEberspaecher som tillverkar dessa värmare så är batterierna i Kia för klena. Jag är funtad så att pratar jag med en försäljare som lovar mig att saker ska fungera på ett specifikt vis och det sedan visar sig att det gör det inte alls det och jag betalt för det. Då känner jag mig lurad. Hade säljarn däremot upplyst mig om att jag skulle bli tvungen att underhållsladda batteriet för att det ska fungera. Då hade jag vetat det och vad jag hade köpt och betalt för. Nu fick jag veta att det skulle räcka med att köra lika länge som jag laddar bilen, vilket det inte gör.

Dessutom har min kamrat en Volvo där värmaren är installerad från star. Han har aldrig problem med att batteriet inte räcker till och kan dessutom starta den hemifrån via sin app. som för övrigt fungerar bra emedan min strular och krånglar jämnt.

Jag kan ju då berätta för dig att den infon du fått av din säljare är den infon som ebersprächer lämnar ut till försäljaren. Då tycker jag det är väldigt lustigt att dom säger som dom gör till dig.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Batteriet laddar ur

36
FilipLyxell skrev:
brickan skrev:
Elofemb skrev:Idag laddade ja mitt batteri under ca 6tim. Ja ansluter direkt på batteripolerna, laddaren ligger under motorhuven. Å nu e batteriet fit for fight. Bilen står utomhus, idag ca -9C. Som sagt kör man sällan/korta sträckor måste man underhållsladda under vintertid. He e bare å bite i de sure äpplet.
Sen kan man ju hushålla lite me strömmen, rattvärme, stolsvärme osv osv drar myche ström.
Skulle tro att KIA inte är ensam om detta problem.
Nej, men de bilmärken som har värmare installerad från start har oftast större batterier, alternativt som många har dubbla batterier. Ett av batterierna är då enbart för värmaren.

Som de sa på eEberspaecher som tillverkar dessa värmare så är batterierna i Kia för klena. Jag är funtad så att pratar jag med en försäljare som lovar mig att saker ska fungera på ett specifikt vis och det sedan visar sig att det gör det inte alls det och jag betalt för det. Då känner jag mig lurad. Hade säljarn däremot upplyst mig om att jag skulle bli tvungen att underhållsladda batteriet för att det ska fungera. Då hade jag vetat det och vad jag hade köpt och betalt för. Nu fick jag veta att det skulle räcka med att köra lika länge som jag laddar bilen, vilket det inte gör.

Dessutom har min kamrat en Volvo där värmaren är installerad från star. Han har aldrig problem med att batteriet inte räcker till och kan dessutom starta den hemifrån via sin app. som för övrigt fungerar bra emedan min strular och krånglar jämnt.

Jag kan ju då berätta för dig att den infon du fått av din säljare är den infon som ebersprächer lämnar ut till försäljaren. Då tycker jag det är väldigt lustigt att dom säger som dom gör till dig.

Ja , det är det. Det står också så i min bil. Men det räcker ju ändå inte. Bilens batteri hinner inte laddas upp och jag är tvungen att underhåll-sladda. Jag skulle vilja att de bytte ut batteriet mot ett kraftigare som håller det de lovar. Men det vägrar de att göra och kan inte ens en gång ge mig tips på vilket batteri jag kan köpa utan hänvisar mig till en båtaffär som säljer båtbatterier. Jag tror mitt batteri så småning om kommer ge upp helt. Då kommer jaga tt kräva ett nytt på garanti. Tills dess får jag ladda

Re: Batteriet laddar ur

37
brickan skrev:
FilipLyxell skrev:
brickan skrev:
Nej, men de bilmärken som har värmare installerad från start har oftast större batterier, alternativt som många har dubbla batterier. Ett av batterierna är då enbart för värmaren.

Som de sa på eEberspaecher som tillverkar dessa värmare så är batterierna i Kia för klena. Jag är funtad så att pratar jag med en försäljare som lovar mig att saker ska fungera på ett specifikt vis och det sedan visar sig att det gör det inte alls det och jag betalt för det. Då känner jag mig lurad. Hade säljarn däremot upplyst mig om att jag skulle bli tvungen att underhållsladda batteriet för att det ska fungera. Då hade jag vetat det och vad jag hade köpt och betalt för. Nu fick jag veta att det skulle räcka med att köra lika länge som jag laddar bilen, vilket det inte gör.

Dessutom har min kamrat en Volvo där värmaren är installerad från star. Han har aldrig problem med att batteriet inte räcker till och kan dessutom starta den hemifrån via sin app. som för övrigt fungerar bra emedan min strular och krånglar jämnt.

Jag kan ju då berätta för dig att den infon du fått av din säljare är den infon som ebersprächer lämnar ut till försäljaren. Då tycker jag det är väldigt lustigt att dom säger som dom gör till dig.

Ja , det är det. Det står också så i min bil. Men det räcker ju ändå inte. Bilens batteri hinner inte laddas upp och jag är tvungen att underhåll-sladda. Jag skulle vilja att de bytte ut batteriet mot ett kraftigare som håller det de lovar. Men det vägrar de att göra och kan inte ens en gång ge mig tips på vilket batteri jag kan köpa utan hänvisar mig till en båtaffär som säljer båtbatterier. Jag tror mitt batteri så småning om kommer ge upp helt. Då kommer jaga tt kräva ett nytt på garanti. Tills dess får jag ladda
Som sagt hade jag ju problem förra vintern men det var ju stereon som var fel på, utöver det så harbjag inte haft barteriproblem varken förra vintern eller den här trots daglig användning av Bränslevärmaren.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Batteriet laddar ur

38
var in till Kia i Köping och de kollade att generatorn fungerade som den skulle vilket den gjorde. Jag hade sedan en bokad tid till Kia i Västerås för att kolla om den drar tjuvström vilket de på verkstan har svårt att tro. De säger däremot att man alltid ska stänga av stereon innan man stänger av motorn. Jag var dock tvungen att avboka tiden och hade tänkt boka en ny tid. Men nu hörde ägaren av Kia i köping av sig till mig och sa att Kia-Sverige hade ringt till honom. Han vill nu ta in bilen för en grundligare koll av batteri, generator och det han kan komma på och som han sa byta ut det som han misstänker kan orsaka att mitt batteri laddar ur. Det låter ju bra och sedan återstår att se om det blir bra också eller om det blir ännu en gång till verkstaden utan att det blir någon skillnad.

Just nu sedan jag fixade garage och kan ladda samt att det blivit varmare och jag inte behövt använda värmaren har batteriet klarat sig. Men det blir ju vinter nästa år också. jag hoppas de byter ut batteriet och att jag på en gång kan installera ett med mer fler Ampertimmar i. Det vore skönt att få ett lyckligt avslut på det här.

Re: Batteriet laddar ur

39
brickan skrev:var in till Kia i Köping och de kollade att generatorn fungerade som den skulle vilket den gjorde. Jag hade sedan en bokad tid till Kia i Västerås för att kolla om den drar tjuvström vilket de på verkstan har svårt att tro. De säger däremot att man alltid ska stänga av stereon innan man stänger av motorn. Jag var dock tvungen att avboka tiden och hade tänkt boka en ny tid. Men nu hörde ägaren av Kia i köping av sig till mig och sa att Kia-Sverige hade ringt till honom. Han vill nu ta in bilen för en grundligare koll av batteri, generator och det han kan komma på och som han sa byta ut det som han misstänker kan orsaka att mitt batteri laddar ur. Det låter ju bra och sedan återstår att se om det blir bra också eller om det blir ännu en gång till verkstaden utan att det blir någon skillnad.

Just nu sedan jag fixade garage och kan ladda samt att det blivit varmare och jag inte behövt använda värmaren har batteriet klarat sig. Men det blir ju vinter nästa år också. jag hoppas de byter ut batteriet och att jag på en gång kan installera ett med mer fler Ampertimmar i. Det vore skönt att få ett lyckligt avslut på det här.
Nope. De hittar ingenting som visar vad det är som gör att batteriet laddar ur. Jag tror bara det är ett skitdåligt batteri helt enkelt. satt och väntade 2 timmar på Kia verkstaden i Köping igen. Först kom jag dit på avtalad tid klockan 10.00. Då hade de helt plötsligt inte tid och jag fick komma tillbaka till 13.00. Min lediga dag helt förstörd. Så jäkla less man blir på att aldrig få lugn och ro. Nu har de skickat vidare till Kia sverige igen föra tt få veta hur de ska gå vidare med felsökning. Jag kommer inte att bli någon bra reklampelare för Kia. :-/

Re: Batteriet laddar ur

40
Koppla bort ALLT som har med värmaren att göra och se om batteriet fortfarande laddas ur. Gör det inte det så kasta värmaren åt skogen.
Högst troligt har verkstaden mätt och laddat ditt batteri ett flertal gånger och påvisat att det är OK och då kan man INTE få det utbytt på garanti.
Du kan däremot själv lägga en 1000-lapp på ett nytt större batteri och prova att se om det håller... Men det lär det inte göra om något ligger och drar tjuvström hela tiden...
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"