Annons

Parkeringsvärmare vs Kupe/motorvärmare

1
Tja, Har kollat runt lite på olika varianter av parkeringsvärmare samt Kupe/motorvärmare. Vilken har ni och är det någon som installerat parkeringsvärmare själv? Pendlar mycket och har inte tillgång till El-uttag överallt så väger ju mer på parkeringsvärmare men priset är ju betydligt dyrare för det.

Det känns ju som att det inte behövs så mycket för att installera Parkeringsvärmare sj då det mesta redan finns i motorn.
Annons

Re: Parkeringsvärmare vs Kupe/motorvärmare

3
Här är lite från KIA som är värt att reflektera över:

"Viktigt information kring bränslevärmare Kia Optima PHEV Bilar som är avgasklassade enligt Euro6, oavsett fabrikat, har en inbyggd logik som säger att det är orimligt att motortemperaturen är tex 40°C högre än omgivningstemperaturen efter att bilen stått stilla i 8 timmar.
Om detta inträffar pga att man har värmt motorn med bränslevärmare tolkar bilen det som ett fel och tänder motorvarningslampan.
Det betyder att om det skulle uppstå ett annat fel som är relaterat till motor eller avgasrening så kommer föraren inte uppmärksamma detta eftersom lampan redan lyser.

Det finns lösningar på marknaden idag som manipulerar systemet genom att lura motorstyrdonet att motorn är lika kall som omgivningstemperaturen, detta trots att den är uppvärmd av bränslevärmaren.

Vad som händer då är att motorn går på en fetare bränsleluftblandning än vad den ska och i förlängningen kan detta skada motorn och avgasrenande komponenter. Detta är alltså en teknisk lösning som kan medföra allvarliga skador som följd och som Kia Motors Sweden inte står bakom. Bilens 7-åriga garanti kan dessutom eventuellt ej komma att gälla vid fel som uppstår på grund av detta. Vissa bilfabrikat har en inbyggd värmepump från fabriken vilket gör att dessa fel inte uppstår alls. Tyvärr har inte Kia en sådan lösning ännu i våra bilmodeller förutom på Soul EV. Nackdelen dock med värmepumpslösningen är att den endast kan användas då bilen är ansluten för laddning.

Vi jobbar därför just nu med att hitta en hållbar teknisk lösning tillsammans med fabrik på befintliga modeller för att säkerställa att motorstyrning/avgasrening fungerar som den är byggd för även när en bränslevärmare är monterad."

Re: Parkeringsvärmare vs Kupe/motorvärmare

5
Hej,

Vi valde motor/kupévärmare till vår Optima PHEV. Va väldigt intresserad på att ha bensinvärmare då man är van det sen tidigare, att kunna ha varm bil oavsett vart man är. Dessutom kunna starta den på fjärr.

Så här i efterhand känns det mycket bättre att inte behöva bränna bensin för att värma kupén. Miljösamvetet känns renare och har än så länge inte varit ett problem. På allra flesta ställen finns det ofta ett uttag man kan använda, och finns det inte det så finns handskar och mössa.

Dessutom har ju PHEV gjort en lite skadad.... Man vill köra på EL så mycket som möjligt och komma så långt som möjligt per tank bensin. Det innebär att man snålar med bensinen i alla lägen :-)

Re: Parkeringsvärmare vs Kupe/motorvärmare

7
Hmm... jag övervägde bensinvärmare så sent som i mitten av januari. Då kunde två olika verkstäder montera det i Stockholm för 36 resp 38 tusen. Tyckte det var för mycket och gick på en Defa motor och kupé värmare med app. Kostnad 11000. Saknar Volvo on call diesel som faktiskt gör skillnad. På tok för lite effekt med elvärmare. Känns meningslöst att plugga in ytterligare en sladd för att höja tempen några få grader per timme drift.
Skriv svar

Återgå till "Optima"