Annons
Annons

Re: "laddstolpe hemma"

3
Om du ändå ska köpa en "laddstolpe", varför inte se till att den klarar 16A eller ännu hellre 32A redan från början? Då har du säkrat upp att du kan ladda elbil också.
Men bara du har nåt med Type2-kontakt så ska det fungera.

Re: "laddstolpe hemma"

4
Järven skrev:Om du ändå ska köpa en "laddstolpe", varför inte se till att den klarar 16A eller ännu hellre 32A redan från början? Då har du säkrat upp att du kan ladda elbil också.
Men bara du har nåt med Type2-kontakt så ska det fungera.


problemet är att jag bara har 20A huvudsäkring idag:(

Re: "laddstolpe hemma"

5
Ara skrev:
Järven skrev:Om du ändå ska köpa en "laddstolpe", varför inte se till att den klarar 16A eller ännu hellre 32A redan från början? Då har du säkrat upp att du kan ladda elbil också.
Men bara du har nåt med Type2-kontakt så ska det fungera.


problemet är att jag bara har 20A huvudsäkring idag:(
Hör med din elnätsägare ifall det är möjligt att åtminstone säkra upp till 25A. Dom flesta har numera samma taxa upp till 63A och säkringarna ute i gatan brukar vara på 35A.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: "laddstolpe hemma"

6
Jag har noterat att det finns laddboxar med typ-2 där det går att reducera laddströmmen. Det går att ställa in så bilen laddar vissa tider. Så laddar du mellan kl 01-06 med strypt laddning så bör du klara dig på dina 20A. Inge så stor risk att spis m.m. körs under den tiden.

Nätbolagen har olika prisnivåer för huvudsäkring. Det skiljer ca 1400 kr per år mellan 20-25A på nätbolaget där jag jobbar. Går du upp för högt på huvudsäkringen kan du få betala en avgift om du höjer abonnerad säkring. Går du från tex 25 till 35A på inkommande kan du åka på ca 5000 kr i uppgraderingskostnad. Även den avgiften och regler kan skilja sig mellan elnätsbolagen.

Ibland är det billigare att installera en effektvakt som slår ifrån laddning av bilen om det blir för hög effekt på resten av huset, så undviker man att huvudsäkringarna går. Sätter man laddboxen på rätt faser och har lite koll på lasterna i huset så kan det fungera med 20A. Jag har varit med om att 10A laddning har blåst huvudsäkringarna på hus med 25A då de inte hade koll på övriga laster. Noterade att det går att bygga lastbalansering med Garos laddbox.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: "laddstolpe hemma"

7
Jag har bra erfarenhet med en laddbox från Garo

http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... w-psb-a-mm

Huvudsäkringen i min fastighet är endast 20A men tills vidare inget problem.
Har även elpatron i min panna - tills vidare inget problem. Denna har såkallad lastbalansering och ska gå ner i effekt, om andra förbrukare tar mycket energi.
Laddboxen kan även den monteras med lastbalansering om nödvändigt.

Laddboxen är i mitt fall inställd till endast att ladda med max 13A - finns andra - lägre - inställningar också.

Du kan få statligt stöd för inköp och installation av laddbox - kolla på Naturvårdsverkets hemsida.
Kia Soul EV - Titanium Silver - Årsmodell 2018

Re: "laddstolpe hemma"

8
Har precis beställt en sådan av en Elektriker för installation inom någon vecka. På hans inrådan tog jag ändå en större enhet 32A (inställbar 6,10,16,20,25,32A) för att framtidssäkra för eventuellt annan elbil som kräver mer effekt (den dagen får man säkra upp kåken). Den uppfyller premisserna för ansökan till naurvårdsverkets bidrag.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"