Annons

Niro phev utan hemmaladdning..?

1
Kanske sjukt dum fråga men jag kör ändå.

Står och velar mellan laddhybriden och ”vanliga” hybriden. Vill helst ha laddhybriden men kanske inte kommer kunna ladda hemma pga att vi bor i bostadsrättsförening med snålt om platser med motorvärmare. Vi kommer även flytta i år och vet inte hur det blir på nya stället.

Vi har en mack intill som har laddmöjlighet, både snabb och vanliga uttag.

Är det korkat att köpa laddhybriden, bör vi ta vanliga och eventuellt byta till någon laddmodell när vi väl kan ladda hemma?
Annons

Re: Niro phev utan hemmaladdning..?

3
Landground skrev:Kanske sjukt dum fråga men jag kör ändå.

Står och velar mellan laddhybriden och ”vanliga” hybriden. Vill helst ha laddhybriden men kanske inte kommer kunna ladda hemma pga att vi bor i bostadsrättsförening med snålt om platser med motorvärmare. Vi kommer även flytta i år och vet inte hur det blir på nya stället.

Vi har en mack intill som har laddmöjlighet, både snabb och vanliga uttag.

Är det korkat att köpa laddhybriden, bör vi ta vanliga och eventuellt byta till någon laddmodell när vi väl kan ladda hemma?
Om du ska flytta, vänta tills Niro EV kommer istället. Känns lite väl omodernt att köpa en "vanlig" hybrid. Vänta, är mitt tips...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Niro phev utan hemmaladdning..?

5
Med tanke på prisskillnaden så skulle jag nog rekommendera att ta den vanliga. Med vårt klimat blir skillnaden tyvärr inte så stor i bränslekostnad, särskilt om ni har begränsande möjligheter att ladda.

Tänk också på att plugin-Niro har mindre bagageutrymme, det blev faktiskt en deal-breaker för oss, då vi inte får plats med barnvagnen i den, men i vanliga hybriden går det bra.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Niro phev utan hemmaladdning..?

7
Kan du ladda på jobbet och komma både dit och hem på samma laddning?
Jag hade valt PHEV, särskilt om du ska flytta inom ett år.
Föreningen borde ju kunna lösa så du kan dra en kabel till din parkering, för det saknades garage?
Om dom är oroliga över att den ska lösa ut säkringar kan du ställa ner så att den bara laddar med 5-8A.

Re: Niro phev utan hemmaladdning..?

8
Njao, kommer nog aldrig använda den till jobbet pga parkeringsbrist mitt i stan. Och det är 5 parkeringar på hela föreningen (gamla hus) och vet inte om nästa ens kommer ha egen parkering. Ha, mina inlägg har nåt slags tema märker jag.

Känns ju som vi får ta den vanliga och så får vi väl byta in om gudarna ler mot oss och vi hittar en fast parkeringsplats med uttag nära. Känns bättre än att ångesta mot nästa ellutag hela tiden.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"