Annons

Re: Batteriet laddar ur

11
Min förra bil , en v70 2.4d hade dieselvärmare och 80ah batteri, det dog efter 2 år. Köpte ett 100ah och det började bli trött efter ca 2 år.

Bara att inse, battertillverkarna idag lämnar max 2 år på batteri pga all el i dagens bilar, lögg till en värmare så inser man att det ör bra att få ett batteri att hålla öht då en värmare drar mycket ström vid de tillfällen ingen laddni g finns. Därefter ska motorn dras igång, man djupurladdar batterierna.

Detta är inte en märkesgrej, det är verkligheten. Alla tillverkare dras med samma problem, men sätt dit större batteri så klarar du dig bättre.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Annons

Re: Batteriet laddar ur

14
Hej

Jag bor i Köping numer men kommer att åka in till Kia verkstaden här så fort jag blir ledig och det blir på tisdag. Det jag har fått reda på är att jag bör köra lika länge som jag använt värmaren vilket jag gjort. Nu har jag dessutom laddat batteriet och använt värmaren bara en kort stund efter det och batteriet är redan halvdött. Jag kommer att kräva att de byter ut batteriet vilket de borde göra på garanti då den bara är 10 månader gammal och garanti på batteriet är 2 år (tror jag) kanske kan jag då be dem slänga i ett batteri med bättre kapacitet och betala mellanskillnad?

Vad kostar ett sådant? Har ni några tips eller förslag på var och vilket batteri jag kan köpa?

Trist ändå att det ska vara så här när jag köpt ny bil och kostat på med en värmare. Hade ju mindre problem med min gamla Renault clio.

:-/

Re: Batteriet laddar ur

15
Nu har de gjort en diagnostest på batteriet och hävdar att det är felfritt och inte går på garantin. :-(

Jag tycker det är märkligt. Jag kostar på en dieselvärmare med GSM start för 20-25000 och får instruktioner att köra lika länge som jag använder värmaren för att det ska fungera felfritt. Men batteriet laddar bara ur hela tiden. Jag har varit tvungen att skaffa garage och har efter laddat batteriet helt fullt. startade diselvärmaren innan jag åkte till jobbet (i 15 minuter). Jag har 2,2 mil till jobbet (tar 20 minuter) körde dieselvärmaren 15 minuter igen innan jag skulle åka hem och körde sedan de 2,2 milen hem och nu var batteriet bara halvladdat igen?? Jag har ringt till Kia verkstaden igen, men de byter inte ut batteriet. Jag frågade då vad ett batteri i värsta fall skulle kosta som har lite bättre kapacitet. De kunde inte plocka fram ett sådant batteri sa de. De kunde bara byta ut batteriet till ett likadant och det skulle kosta över 3000 !? Jag ångrar verkligen det här köpet. Jag har pratat med mekonomen som tycker det verkar konstigt att batteriet laddar ur så fort och de menar att det måste vara något fel. Hur som helst känner jag mig lurad då det inte var den informationen jag fick när jag köpte bilen och installerade värmaren. I instruktionen i bilen står att jag ska köra bilen lika länge som jag använder värmaren.

Re: Batteriet laddar ur

17
Om man kör sällan och korta sträckor räcker inte laddningen, man måste underhållsladda då och då. En CTEK MXS 5.0 använder jag, den klarar AGM-batterier, laddar med 5A. Bara att ansluta till batteriet på plats utan att lossa kablar. Har gjort det 4 gånger i vinter, snart dags igen.

Re: Batteriet laddar ur

18
brickan skrev:Nu har de gjort en diagnostest på batteriet och hävdar att det är felfritt och inte går på garantin. :-(

Jag tycker det är märkligt. Jag kostar på en dieselvärmare med GSM start för 20-25000 och får instruktioner att köra lika länge som jag använder värmaren för att det ska fungera felfritt. Men batteriet laddar bara ur hela tiden. Jag har varit tvungen att skaffa garage och har efter laddat batteriet helt fullt. startade diselvärmaren innan jag åkte till jobbet (i 15 minuter). Jag har 2,2 mil till jobbet (tar 20 minuter) körde dieselvärmaren 15 minuter igen innan jag skulle åka hem och körde sedan de 2,2 milen hem och nu var batteriet bara halvladdat igen?? Jag har ringt till Kia verkstaden igen, men de byter inte ut batteriet. Jag frågade då vad ett batteri i värsta fall skulle kosta som har lite bättre kapacitet. De kunde inte plocka fram ett sådant batteri sa de. De kunde bara byta ut batteriet till ett likadant och det skulle kosta över 3000 !? Jag ångrar verkligen det här köpet. Jag har pratat med mekonomen som tycker det verkar konstigt att batteriet laddar ur så fort och de menar att det måste vara något fel. Hur som helst känner jag mig lurad då det inte var den informationen jag fick när jag köpte bilen och installerade värmaren. I instruktionen i bilen står att jag ska köra bilen lika länge som jag använder värmaren.
Måste bara fråga, vilken modell (utrustningspaket) av cee’d har du? Har du tex GT-line vet jag att dom har problem med deras avn-enheter att dom drar tjuvstörm.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Batteriet laddar ur

19
FilipLyxell skrev:
brickan skrev:Nu har de gjort en diagnostest på batteriet och hävdar att det är felfritt och inte går på garantin. :-(

Jag tycker det är märkligt. Jag kostar på en dieselvärmare med GSM start för 20-25000 och får instruktioner att köra lika länge som jag använder värmaren för att det ska fungera felfritt. Men batteriet laddar bara ur hela tiden. Jag har varit tvungen att skaffa garage och har efter laddat batteriet helt fullt. startade diselvärmaren innan jag åkte till jobbet (i 15 minuter). Jag har 2,2 mil till jobbet (tar 20 minuter) körde dieselvärmaren 15 minuter igen innan jag skulle åka hem och körde sedan de 2,2 milen hem och nu var batteriet bara halvladdat igen?? Jag har ringt till Kia verkstaden igen, men de byter inte ut batteriet. Jag frågade då vad ett batteri i värsta fall skulle kosta som har lite bättre kapacitet. De kunde inte plocka fram ett sådant batteri sa de. De kunde bara byta ut batteriet till ett likadant och det skulle kosta över 3000 !? Jag ångrar verkligen det här köpet. Jag har pratat med mekonomen som tycker det verkar konstigt att batteriet laddar ur så fort och de menar att det måste vara något fel. Hur som helst känner jag mig lurad då det inte var den informationen jag fick när jag köpte bilen och installerade värmaren. I instruktionen i bilen står att jag ska köra bilen lika länge som jag använder värmaren.
Måste bara fråga, vilken modell (utrustningspaket) av cee’d har du? Har du tex GT-line vet jag att dom har problem med deras avn-enheter att dom drar tjuvstörm.
Ja jag har Gt line. Drar tjuvström ur AVN-enheter? Kan du utveckla det lite?

Jag känner mig så besviken på Kia. Nu har de börjat skylla på att jag har en ledramp installerad. Jag bodde tidigare i Fagersta och hade då 6 mil skogsväg till jobbet och använde då ledrampen. Nu bor jag i köping och har nära till jobbet och motorväg hela vägen. Jag använder så gott som aldrig det extra ledljuset.

Nej, sanning är nog snarare som de på Eberspaecher säger. Kia har ett klent batteri och mitt har tappat stinget nu. Men Kias mätningar säger att det inte är fel på batteriet. Ändå laddar det hela tiden ur. Jag sätter det på laddning varannan kväll ungefär nu.

Jag känner mig lurad. Köpte ju som sagt en helt ny bil och investerade i dieselvärmare som enligt försäljaren skulle göra att jag kunde sätta mig i en varm bil och slippa skrapa rutorna i vinter. Tyvärr har jag inte haft annat än problem med min dieselvärmare med GSM start. Det är rena lotteriet om värmaren startar eller inte och har dessutom haft den på verkstad en gång då den helt slutade fungera. Så nu som råge på allt har batteriet börjat ge upp och laddar hela tiden ur. jag har blivit tvungen att skaffa garage för att ladda batteriet så jag också kan använda värmaren.

När jag köper något vill jag kunna lita på att det fungerar som försäljaren säger. Jag vill inte sedan få höra att det är så det är med diselvärmare. Du måste ladda batteriet med jämna mellanrum ( Hade jag vetat det hade jag inte kostat på så mycket pengar på en värmare) (närmare 25000 med GSM start) Då hade jag installerat en elektrisk vilket jag hade tidigare och som fungerade som den skulle. När jag lägger ner pengar på saker vill jag inte ha mer problem än jag hade tidigare liksom.

Nåväl. Kia vägrar att ta på sig något ansvar för detta så då är det väl som det är. Jag köper nog hellre en dyrare Volvo nästa gång där jag vet att det finns bättre batterier och där värmaren fungerar om den ska och där jag till och med kan starta motorn hemifrån.

Re: Batteriet laddar ur

20
brickan skrev:
FilipLyxell skrev:
brickan skrev:Nu har de gjort en diagnostest på batteriet och hävdar att det är felfritt och inte går på garantin. :-(

Jag tycker det är märkligt. Jag kostar på en dieselvärmare med GSM start för 20-25000 och får instruktioner att köra lika länge som jag använder värmaren för att det ska fungera felfritt. Men batteriet laddar bara ur hela tiden. Jag har varit tvungen att skaffa garage och har efter laddat batteriet helt fullt. startade diselvärmaren innan jag åkte till jobbet (i 15 minuter). Jag har 2,2 mil till jobbet (tar 20 minuter) körde dieselvärmaren 15 minuter igen innan jag skulle åka hem och körde sedan de 2,2 milen hem och nu var batteriet bara halvladdat igen?? Jag har ringt till Kia verkstaden igen, men de byter inte ut batteriet. Jag frågade då vad ett batteri i värsta fall skulle kosta som har lite bättre kapacitet. De kunde inte plocka fram ett sådant batteri sa de. De kunde bara byta ut batteriet till ett likadant och det skulle kosta över 3000 !? Jag ångrar verkligen det här köpet. Jag har pratat med mekonomen som tycker det verkar konstigt att batteriet laddar ur så fort och de menar att det måste vara något fel. Hur som helst känner jag mig lurad då det inte var den informationen jag fick när jag köpte bilen och installerade värmaren. I instruktionen i bilen står att jag ska köra bilen lika länge som jag använder värmaren.
Måste bara fråga, vilken modell (utrustningspaket) av cee’d har du? Har du tex GT-line vet jag att dom har problem med deras avn-enheter att dom drar tjuvstörm.
Ja jag har Gt line. Drar tjuvström ur AVN-enheter? Kan du utveckla det lite?

Jag känner mig så besviken på Kia. Nu har de börjat skylla på att jag har en ledramp installerad. Jag bodde tidigare i Fagersta och hade då 6 mil skogsväg till jobbet och använde då ledrampen. Nu bor jag i köping och har nära till jobbet och motorväg hela vägen. Jag använder så gott som aldrig det extra ledljuset.

Nej, sanning är nog snarare som de på Eberspaecher säger. Kia har ett klent batteri och mitt har tappat stinget nu. Men Kias mätningar säger att det inte är fel på batteriet. Ändå laddar det hela tiden ur. Jag sätter det på laddning varannan kväll ungefär nu.

Jag känner mig lurad. Köpte ju som sagt en helt ny bil och investerade i dieselvärmare som enligt försäljaren skulle göra att jag kunde sätta mig i en varm bil och slippa skrapa rutorna i vinter. Tyvärr har jag inte haft annat än problem med min dieselvärmare med GSM start. Det är rena lotteriet om värmaren startar eller inte och har dessutom haft den på verkstad en gång då den helt slutade fungera. Så nu som råge på allt har batteriet börjat ge upp och laddar hela tiden ur. jag har blivit tvungen att skaffa garage för att ladda batteriet så jag också kan använda värmaren.

När jag köper något vill jag kunna lita på att det fungerar som försäljaren säger. Jag vill inte sedan få höra att det är så det är med diselvärmare. Du måste ladda batteriet med jämna mellanrum ( Hade jag vetat det hade jag inte kostat på så mycket pengar på en värmare) (närmare 25000 med GSM start) Då hade jag installerat en elektrisk vilket jag hade tidigare och som fungerade som den skulle. När jag lägger ner pengar på saker vill jag inte ha mer problem än jag hade tidigare liksom.

Nåväl. Kia vägrar att ta på sig något ansvar för detta så då är det väl som det är. Jag köper nog hellre en dyrare Volvo nästa gång där jag vet att det finns bättre batterier och där värmaren fungerar om den ska och där jag till och med kan starta motorn hemifrån.
Avn= audio/video/navigation= din stereo-apparat

Vet flera (bl.a. min egna) där den drag tjuvström ibland när det är kallt. Har även bränslevärmare i min och hade två strömlösa mornar förra vintern där jag första gången bara ringde assistansen så kom dom mad starthjälp (för jag tänkte att det berodde på värmaren) och efter andra gången åkte jag till min lokala Kia-verkstad och boka tid för felsökning och då konstatera att avn låg och drog 1,2 A när bilen var avstängd och låst.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"