Annons

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

31
För mig har den känslan avtagit något, men den kommer nog aldrig försvinne helt... lite som otrohet om man kan/skall använda det som jämförelse. :think:
dafeld skrev: Det jag oroar mig mest för sen när jag får tillbaka den är just det du nämner ovan goggelicious, den här känslan av "startar den / startar den inte" varje gång man ska använda bilen. Frågan är om den känslan alltid kommer att vara där eller om den försvinner med tid...
Ang. Kia generellt så har dom tyvärr bränt sina broar hos mig, jag kommer aldrig att skaffa en Kia igen oavsett hur många priser/awards dom vinner eller hur mycket längre deras PHEV kommer jämfört med konkurrenterna eller hur pimpad bil man för jämfört med t.ex. VW eller andra märken. Tyvärr.
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-
Annons

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

32
goggelicious skrev:Ang. Kia generellt så har dom tyvärr bränt sina broar hos mig, jag kommer aldrig att skaffa en Kia igen oavsett hur många priser/awards dom vinner eller hur mycket längre deras PHEV kommer jämfört med konkurrenterna eller hur pimpad bil man för jämfört med t.ex. VW eller andra märken. Tyvärr.
Jag har ju inte fått den bästa starten med Kia måste jag säga. Men de (Hedin Bil) har agerat bra tycker jag. Vi får se hur det går i vårt ärende.

Förra bilen var en VW för mig. Gick som tåget, otroligt nöjd med den. Men VW brände sina broar hos mig med Dieselgate. Vår Passat var påverkad av den, de sålde en annan bil än enligt avtalet plus att de ljög, lurades och tjänade miljarder under tiden. Så för min del så har VW-koncernen ingen framtid hos mig. Kanske lite som du känner kring Kia. Jag förstår din känsla.

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

33
hencjo skrev:Uppdatering:
KIA Assistans bogserade in bilen igår för felsökning.
Verkstaden hittade inga strömtjuvar utan trodde istället att det var 12v-batteriet som var trasigt. De tyckte det stämde med att problemen kommit under vintern (och sjuknade temperaturer). Tyvärr är det inget de har på lager, utan det är beställt och skall komma under nästa vecka.

Trots problemen och byråkratin med bilen har de faktiskt varit väldigt trevliga på Hedin Bil / Bilvaruhuset. Jag uppskattar att de är glada och inte pratar om att jag skall betala något...
Uppdatering:
Vi fick tillbaka bilen 15/1. Då hade de bytt 12v-batteriet och dragit åt en mutter (eller skruv) pga. återkallelse (alltså orelaterat).
Igår 25/1 var den död igen så idag åkte jag bogserbil till Hedin Bil i Mölndal / Bilvaruhuset.

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

34
Fy fan va surt... :(
hencjo skrev: Uppdatering:
Vi fick tillbaka bilen 15/1. Då hade de bytt 12v-batteriet och dragit åt en mutter (eller skruv) pga. återkallelse (alltså orelaterat).
Igår 25/1 var den död igen så idag åkte jag bogserbil till Hedin Bil i Mölndal / Bilvaruhuset.
Vad är deras take ang. styrboxen som jag hade problem med då, strutsar dom fortfarande eller börjar dom bli benägna att titta på det?
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

35
En kort (och otrevlig) uppdatering ang. min Optima...

I måndags morse hade vi -12 grader i Landvetter och jag hade is på bägge sidor av vindrutan. Satte på motor och defroster och skulle ut o börja skrapa... efter ca. 5min så sätter jag mig i bilen och konstaterar att fläkten är DÖD. Ingen AC, ingen defroster, ingen fläkt. Tvingas sitta i 1h i solen för att isen på insidan skall smälta och jag kan få någorlunda sikt ut för att ta mig till jobbet. Under dagen börjar fläkten funka igen, precis som inget hade hänt.

I tisdags hände exakt samma sak på morgonen och dito under dagen.

Jag har nu dragit igång en process att häva leasingen och återlämna bilen och väntar på besked. Under tiden så har bilen varit på verkstad igen och när jag lämnade in den imorse så säger han glatt: JAJA, det felet har vi sett innan, vi löser det under dagen. Tydligen någon slang som sitter fel och är dessutom otätad. Denna slang släpper in fukt i kupén som i sin tur fryser när det blir kallt. Vidare så rinner det ner vatten/vätska i kupéfiltret och i AC-fläkten som i sin tur fryser och slutar snurra. Elektroniskt sett så är allting OK, men mekaniskt så är prylarna stelfrusna och funkar inte.

Nu ringde dom o sa att fläkt och filter är bytta och att slangen är flyttad och tätad. Case closed.

Gotta love Kia... :clap:
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

36
Uppdatering kring min Optima:

Vi fick tillbaka vår bil i fredags, den 2:a februari. Då hade den varit hos Hedin Bil i Segeltorp sedan den 20 december. Vi hörde inte så mkt från dem under tiden, vi hade en lånebil under tiden och ärligt talat varken ork eller tid att hålla på att följa upp. När jag hämtade den i fredags så fick jag prata med han som lämnar ut bilarna, tyvärr inte mekanikern. Så detaljerna var vaga. Men i samband med att vår bil kom in så hade de också fått in två andra bilar med samma symtom. De hittade ett mjukvarufel i bilen, antagligen något som drog el när det inte skulle göra det, och tekniker från Kia gick igenom allt under en veckas tid.. De fixade en uppdatering på mjukvaran, bytte batteri och lät sedan bil stå ett tag, de körde med den regelbundet, lät den stå ett tag e t c under loppet av några veckor. För att se att problemet var avhjälpt. Vad de kunde se så fixade detta problemet. Snart en vecka har gått och allting funkar - än så länge. Skulle den dö igen så är det för tredje gången, så då är vi ett läge att häva köpet skulle jag tro.

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

37
Hej på er!

Måste säga att ni haft riktiga måndagsexemplar, trist! När man läser era inlägg så inser man att man haft tur som fick den där kärran som bara fungerar. I motsats till er har min bara fungerat, i ur och skur. Från -30 till +5, tö och is på hela bilen till fuktigt väder. Är mest imponerad över att Kian som för min del va okänd och nåt jag aldrig skulle beställa, till att känna att den är välbyggd och går riktigt mjukt och fint.

Visst finns det saker som dem kunnat gjort bättre, men överlag en kanonbil! Skillnaden är kanske att när jag beställde min så fanns den inte i Sverige utan jag fick vänta 2 månader på en ny leverans precis lagom till jul. Värsta barnsjukdomarna botade? När i tiden fick ni era och va det lagerbilar som levererades inom 2 veckor?

Jag har en Optima SW PHEV.

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

38
Hej
Jag har nu 380mil i en bil jag hämtade den 2/1 2018 på Hedinbil Segeltorp.
Efter ett par hundra mil har nu bromsarna börjat skrapa fruktansvärt runt hela bilen vilket är ett fel som finns på fler bilar i företaget och runt om i Sverige.
Efter att bilen provkörts ska den nu den 22/2 in på byta av skivor och belägg för att se om det löser sig och det en dag innan vi ska åka 100mil till Hemavan! det känns jättetryggt inte alls! Lånebil var det inte tal om under vårt sportlov Max en dag då de byter bromsar!

Nu till elproblemet i dag 18/2 kommer vi ut och ska åka på dotterns första ridlektion bilen är DÖD och öppen inte ett liv i den!? nu får det bli Kia Assistans till Segeltorp och vår ekonomichef får uppdraget att driva process mot Kia! vi har nu 3st Optima hybrider i bolaget och 6st till skall ev beställas men det kommer inte ske!
Återstår nu att se om de ordnar en säker lånebil för oss.

Utöver ovanstående så är antispinnsystemet totalt odugligt! det spinner hejdlöst så fort det är lita snö det griper inte in förrän de bakom mig tutar och undrar vad jag håller på med.
Kia kan omöjligt ha testat detta ordentligt för våra förhållanden vilket vissa på Hedinbil kanske höll med om men så klart är den officiella inställningen att de är bra och testade för oss i Norden!

Jag och min familj är totalt missnöjda med bilen i sitt helhetsintryck visst den går långt på el men sen då?

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

39
Först o främst, välkommen till gruppen för närmast sörjande KIA ägare. :thumbdown:
Projektflyt skrev:Hej
Jag har nu 380mil i en bil jag hämtade den 2/1 2018 på Hedinbil Segeltorp.
Efter ett par hundra mil har nu bromsarna börjat skrapa fruktansvärt runt hela bilen vilket är ett fel som finns på fler bilar i företaget och runt om i Sverige.
Efter att bilen provkörts ska den nu den 22/2 in på byta av skivor och belägg för att se om det löser sig och det en dag innan vi ska åka 100mil till Hemavan! det känns jättetryggt inte alls! Lånebil var det inte tal om under vårt sportlov Max en dag då de byter bromsar!

Nu till elproblemet i dag 18/2 kommer vi ut och ska åka på dotterns första ridlektion bilen är DÖD och öppen inte ett liv i den!? nu får det bli Kia Assistans till Segeltorp och vår ekonomichef får uppdraget att driva process mot Kia! vi har nu 3st Optima hybrider i bolaget och 6st till skall ev beställas men det kommer inte ske!
Återstår nu att se om de ordnar en säker lånebil för oss.

Utöver ovanstående så är antispinnsystemet totalt odugligt! det spinner hejdlöst så fort det är lita snö det griper inte in förrän de bakom mig tutar och undrar vad jag håller på med.
Kia kan omöjligt ha testat detta ordentligt för våra förhållanden vilket vissa på Hedinbil kanske höll med om men så klart är den officiella inställningen att de är bra och testade för oss i Norden!

Jag och min familj är totalt missnöjda med bilen i sitt helhetsintryck visst den går långt på el men sen då?
När jag läser ditt inlägg så blir jag lite kall längs ryggraden för min bil har både skrapljud när jag bromsar och beter sig på liknande sätt när det är glatt ute. Det förstnämnda trodde (hoppades jag) berodde på att bromsskivorna får ett rostbelägg när det är fuktigt ute och missljudet brukar ge se sig efter några hårdare inbromsningar. Sen tror jag att själva antispinnfunktionen diffar lite mot andra bilar (jag hade en V60 innan) och kan därför upplevas lite olika, men det är ändå oroväckande med ännu ett potentiellt fel.

När bilen väl funkar så upplever vår familj den som bra, stor, rymlig, lyxig och väldigt tyst. Vi planerar dessutom en eurotrip med den i sommar och då brukar det bli mellan 800-900mil, så jag börjar få en viss klump i magen inför den resan. Visst har vi KIA Assistans, men va fan hjälper det om vi blir stående i tid o otid lixom.

Min bil är oxå leasad via jobbet från Sveriges, i särklass, sämsta jävla leasingbolag NF Fleet. Jag har aldrig varit med om sämre kunddialog, återkoppling, information eller mobilapp för den delen. Allt, precis ALLT suger så hårt med dom jävla clownerna så det är ett mirakel att dom ens får bedriva näringsverksamhet. Jag har t.ex. fortfarande inte fått svar från deras försäkringsavdelning ang. min första "skada" som skedde 17/11 förra året och enl. deras riktlinjer är det ditt man ringer/mailar när "skadan har inträffat". Vår s.k. kontaktperson är ett stort jävla skämt oxå, han kan återkoppla med ett "förlåt att vi inte hört av oss, vi tar till oss detta" mail och sen NADA igen.

Så mitt bilägande, när allt funkar, är ett mirakel varje dag. När det strular så är det bara o läsa igenom denna tråd... :yawn:
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

40
Hej!
Jag är ny här på forumet och har en bil med samma problem som ni.
Har låtit bärgaren hämta min bil 2 ggr nu och nu är det dags för den 3:e!

Första gången, ca en månad sedan, så blinkade och lyste allt som kunde lysa på bilen när jag låste upp den på morgonen. Då den inte gick att starta så kom bärgaren och "kickade" igång den och tog den med sig till verkstaden. Bilverkstaden kollade på den och kunde inte hitta nåt och undrade lite försynt om jag inte glömt nåt lyse på.
Jag fick tillbaka bilen och allt var frid och fröjd.
Två dagar senare så löser jordfelsbrytaren i huset ca en kvart efter att jag kommit hem. Jag går ned och återställer- givetvis löser den omgående. Erfarenhetsmässigt så vet jag att det är lika bra att lossa allt som är inkopplat utomhus. Därefter går det ganska fort att konstatera att det beror på laddsladden.
In med den till verkstaden- de vill kolla på den och efter konsultation med KIA så menar de att jag har dålig kontakt i mitt eluttag så att det blivit varmgång i kontakten och därefter kortlutning. Ny sladd skulle kosta 12000:-
Dagen därpå är det så lite ström kvar i bilen så att jag inte ens kan låsa upp bilen. Ringa KIA assistans och in med bilen till verkstaden igen, lika förundrade denna gång..
Däremot är de väldigt korrekta förutom att det tar ca en vecka utan att de överhuvudtaget undrar hur jag klarar mej utan bil...... Då fick jag en lånebil.

I Torsdags ringde jag och frågade hur det gick med min bil- då väntade de på delar fortfarande. Enligt verkstaden så är det låset i ena bakdörren som ligger aktiverat och drar ström när bilen står parkerad. De lovade höra av sig på fredagen om de kan lösa nåt. På fredagen ringer de och säger att de plundrar en annan ny bil på låset så att jag kan hämta min bil strax före kl16,00.
I Fredags (180223) efter att bilen varit på verkstad 3 veckor fick jag till slut tillbaka min Optima.

Jag måste förtydliga att Bilfirman, Hedin Bil i Ljungby, hela tiden varit jättebra med att hålla mej informerad om läget om vad som händer.
Angående laddsladden så fick jag även en ny utan att behöva köpa, det var precis grönt i laddboxen på den första pga att det läckt in vatten i den. Så om ni inte har bilen under carport så ska ni nog vara försiktiga med era sladdar.

Idag, Söndag 180225, för en dryg timme sedan så är det dags igen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 2 dagar efter att jag hämtat bilen från verkstaden!!!!!!!!!!!!!!!
När jag ska låsa upp bilen är där inte ens ström till att låsa upp centrallåset. Då sitter dessutom laddsladden i bilen och vad jag förstår så ska laddningen från "stora" batteriet ladda över till det lilla.( jag får nog dra ut den kom jag att tänka på nu, undrar hur mycket ström det står och drar till ingen nytta- man är ju smålänning....

Börjar bli riktigt trött på det här nu!

Återgå till "Optima"