Annons

Servicekostnad...

1
Hej!

Det är dags för 6000milsservice (2a servicen). jag ringde för att boka tid och satte telefonsamtalet i halsen när de ville ha drygt 8000 för denna servicen. Jag betalade 4300 för den 1a servicen. När jag frågade varför denna service var så mycket dyrare fick jag inget klart svar.

Är det rimligt att det kostar ca 8000 för andra servicen (6000 mil)? Vad har ni andra betalat?

Tack på förhand för svar.
Annons

Re: Servicekostnad...

5
Gjorde den servicen häromveckan och det kostade 6995kr för mig på verkstan i Piteå. 7400kr tog de i Luleå, så det verkar onekligen vara fri prissättning.
Såg på priset på några filter och de är inte billiga. Kupéfiltret tar de 713kr för när Mekonomen tar 369kr för sitt (kategori: Bättre). Till och med verkstadskillen tyckte de var lite dyra...
Kia Carens 1,7 CRDi Komfort 2015

Re: Servicekostnad...

6
Verkar vara ett "normalt" pris. 2:a service vid 4300 mil på min Carens 2014 135hk disel kostade drygt 8000:- !!! hos Hedins bil (2,5 tim) + ytterligare 1800:- för byte av slitna bromspads bak. Priset på service & repartion slår allt jag tidigare upplevt. Visst, det är långa serciceintervall på en Kia Carens med disel, men.....

Konstatterar att Kia Carens har höga service kostnaderna och även en dålig tillgång på reservdelar ex. original torkarblad svåra att få tag i, bättringsfärg finns inte ens.
Ttill detta summerar jag att bilen har mediokra vägenskaper (oprecis styrning, mjuk fjädring samt mkt. sidvindskänslig) så nu har jag tröttnat
är på gång att byta till en Volvo V60 istället. Tråkigt, för på "papperet" är en Carens vara precis vad jag borde behöva.

Desutom har nu Kia börjat använda DCT växellådor (dubbelkopplingslådor) istället för automater med momentomvandlare.
Har ägt en Golf+ med DSG7 låda. Den växellådans egenheter det vill jag inte uppleva igen.
Skriv svar

Återgå till "Carens"