Fick hem min Niro PHEV PP2 för en dryg vecka sedan, och har kört kortare körningar sedan dess. Har haft mellan -3 och -10°C de här dagarna. Har haft en snittförbrukning på ca 0.22 l/milen än så länge, men har då kört mestadels med ACn på.
Intrycket jag har efter de här dagarna är att den fungerar utmärkt som vinterbil, även de lite kyligare dagarna, men att det är i princip omöjligt att bara köra på el om man vill ha någon som helst värme i bilen.
Annons
Re: Niro Plug-in som vinterbil?
12Vad gäller laddning så finns ett hyfsat smidigt alternativ här:
https://www.elbutik.se/product.html/ins ... id-10a/16a
Det är ett dubbelt 230-uttag där växling sker mellan uttagen, så att kupevärmaren slås till innan avfärd. Du ställer in avresetid så börjar den värma bilen en tid innan, beroende på utetemperatur.
https://www.elbutik.se/product.html/ins ... id-10a/16a
Det är ett dubbelt 230-uttag där växling sker mellan uttagen, så att kupevärmaren slås till innan avfärd. Du ställer in avresetid så börjar den värma bilen en tid innan, beroende på utetemperatur.
Re: Niro Plug-in som vinterbil?
13Toppen med synpunkter som ramlar in!
En till sak som jag reagerat över är strålkastarna. De är vanliga halogen på Std och Plus1, och strålkastarspolning saknas ... hur upplever ni ljuset?
För LED-ljus krävs Plus2, och då ”tvingas” man på skinnklädsel som jag inte vill ha. Eller går det att lägga till LED separat?
En till sak som jag reagerat över är strålkastarna. De är vanliga halogen på Std och Plus1, och strålkastarspolning saknas ... hur upplever ni ljuset?
För LED-ljus krävs Plus2, och då ”tvingas” man på skinnklädsel som jag inte vill ha. Eller går det att lägga till LED separat?
Re: Niro Plug-in som vinterbil?
14LED går ej att välja separat.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Re: Niro Plug-in som vinterbil?
15Hej!
Är nybliven Niro förare (kommun leasing) och blir lite fundersam på eran diskussion, jag kan ändra laddströmmen på min laddare 8,10,12Amp. Hittills laddar jag bara hemma då det inte skickades med någon kabel för publika stolpar. Frugan kör en ZOE och med den följde dubbla laddkablar.
För att ändra på laddaren gör jag så här:
1. Plugga in laddaren i 230V uttaget
2. Trycker på den svarta knappen på baksidan och stegar fram till önskat värde (L, M, H,)
3. Därefter pluggar jag in den i bilen.
Mvh
Är nybliven Niro förare (kommun leasing) och blir lite fundersam på eran diskussion, jag kan ändra laddströmmen på min laddare 8,10,12Amp. Hittills laddar jag bara hemma då det inte skickades med någon kabel för publika stolpar. Frugan kör en ZOE och med den följde dubbla laddkablar.
För att ändra på laddaren gör jag så här:
1. Plugga in laddaren i 230V uttaget
2. Trycker på den svarta knappen på baksidan och stegar fram till önskat värde (L, M, H,)
3. Därefter pluggar jag in den i bilen.
Mvh
Re: Niro Plug-in som vinterbil?
16Jag retar mej på att det samlas snö i handtagen den del som sitter in mot dörren och sen blir det till is och handtaget går inte helt tillbaka pga isbildningen, dörren går att stänga så ingen fara med det, men det retar mej.
Kom just på att det har även hänt med laddluckan så den i stått öppen.
Annars så tycker jag det är en trevlig vinter bil, lite dålig värme dock man får dra på regelt på fläckten för att det skall bli varmt.
Kom just på att det har även hänt med laddluckan så den i stått öppen.
Annars så tycker jag det är en trevlig vinter bil, lite dålig värme dock man får dra på regelt på fläckten för att det skall bli varmt.