Annons

Snabbladdning

1
Väntar fortfarande på leverans av min Niro plug in, har även beställt en snabbladdningskabel typ 2-2. Kia anger att laddtiden är 4:30 i vanligt schuko samt halva tiden för snabbladdning 2:15. Då jag lånade hem demobilen för prov så laddades batteriet på 3:30 med standardkabel till schuko, men kanske batteriet inte var helt tomt.

Jag ser att de publika laddstolparna (http://uppladdning.nu/) har olika effekt, de anges till 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW, 22 kW, det finns till och med 43 kW på någon plats. Vad innebär laddstolparnas olika effekt för laddningstiden? I teorin borde dubblerad effekt halvera laddningstiden men det kanske inte blir så i verkligheten. Optimalt vore att laddningstiden kommer ner under timmen, kanske 45 minuter då kan man ladda under en lunchrast.
Annons

Re: Snabbladdning

2
Om jag har förstått det rätt så anger kW på laddarna hur mycket den laddar på en timme. Så med tanke på att batteriet på en Niro plug-in ligger på 8,9 kWh så behöver du en laddare på 8,9 kW för att kunna ladda fullt på en timme, eller en laddare på 17,8 kW för att ladda på en halvtimme.

Men, det kräver också att bilen kan ta emot laddning i den hastigheten också. Så bara för att du hittar en laddare på 43 kW så behöver det inte gå på 10 minuter om inte bilen kan ta emot så mycket ström på så kort tid.

Och alla dessa tider förutsätter även optimala förhållanden, vissa laddare tappar till exempel, vad jag förstått, i hastighet om det är fler som laddar samtidigt.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Snabbladdning

3
Hej
Bra och pedagogisk svar.
Du har helt rätt fattat skillnaden mellan effekt som mäts i kW ( eller ex den äldre enheten hästkraft) och enheten kWh som är ett mått på hur mycket energi som kan lagras i ett batteri ( kan jämföras med hur mycket energi bensinen innehåller i tanken på en bensinbil).
Många blandar ihop effekt och energi begreppen. Bilens prestanda mäts i kW ( eller hästkrafter) som är ett mått på hur mycket energi bilen förmår att omvandla per tidsenhet, medans energin som finns lagrat i batteriet mäts i kWh.
Så för att svara på trådskaparens fråga så om du stoppar in din laddkabel i de olika uttagen. Din bil har en viss förmåga att ta emot en viss mängd energi per tidsenhet. Detta reglerar bilens elektronik själv.
Lycka till!
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell

Re: Snabbladdning

4
Om jag har fattat allt rätt kan en Kia Niro PHEV inte ta emot mer än 3.7 kW.

Standardladdaren laddar med 12 A om man inte gör något för att ändra på detta.
12 A motsvarar ca. 2800 W.
8.9 kW / 2.8 kW = sådär 3.2 timma = sådär 3 t 12 m.
16 A motsvarar ca. 3700 W.
8.9 kW / 3.7 kW = sådär 2.4 timma = sådär 2 t 24 m.
Kia Soul EV - Titanium Silver - Årsmodell 2018

Re: Snabbladdning

5
Kim H skrev:Om jag har fattat allt rätt kan en Kia Niro PHEV inte ta emot mer än 3.7 kW.
Aha, det är en elekronisk spärr inbyggd i Niron då, tråkigt eftersom det verkar finnas många stolper med högre effekt än 3,7 kW. Förmodligen en försiktighetsåtgärd för att inte belasta batteriets elektronik för hårt, det är ju sju års fabriksgaranti.
KIA Niro PHEV +2

Re: Snabbladdning

6
sjodiand skrev:
Kim H skrev:Om jag har fattat allt rätt kan en Kia Niro PHEV inte ta emot mer än 3.7 kW.
Aha, det är en elekronisk spärr inbyggd i Niron då, tråkigt eftersom det verkar finnas många stolper med högre effekt än 3,7 kW. Förmodligen en försiktighetsåtgärd för att inte belasta batteriets elektronik för hårt, det är ju sju års fabriksgaranti.
Ingen försiktighetsåtgärd, batteriet skulle överhettas och bilen brinna upp. Samt så skulle batteriets livslängd förkortas rätt kraftigt.
Finns inga batterier som mår bra av snabbladdning.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl

Re: Snabbladdning

8
sjodiand skrev:Det är väl en försiktighetsåtgärd då för att inte batterierna skall brinna upp! eller hur menar du?
Att det är ingen åtgärd som har med 7 års garanti att göra, batteriet klarar helt enkelt inte snabbare laddning.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl

Re: Snabbladdning

9
Patrik74 skrev:
sjodiand skrev:Det är väl en försiktighetsåtgärd då för att inte batterierna skall brinna upp! eller hur menar du?
Att det är ingen åtgärd som har med 7 års garanti att göra, batteriet klarar helt enkelt inte snabbare laddning.
Haha, "Patrik74" du har så fina kommentarer :D men jag skulle vända på det och säga att eftersom Kia lämnar sju års garanti vill de inte att kunderna belastar batteriet för hårt med snabba laddningar eftersom det kan förkorta livslängden. Kia har alltså inför den rekommendationen som en försiktighetsåtgärd ;)
KIA Niro PHEV +2

Re: Snabbladdning

10
sjodiand skrev:
Patrik74 skrev:
sjodiand skrev:Det är väl en försiktighetsåtgärd då för att inte batterierna skall brinna upp! eller hur menar du?
Att det är ingen åtgärd som har med 7 års garanti att göra, batteriet klarar helt enkelt inte snabbare laddning.
Haha, "Patrik74" du har så fina kommentarer :D men jag skulle vända på det och säga att eftersom Kia lämnar sju års garanti vill de inte att kunderna belastar batteriet för hårt med snabba laddningar eftersom det kan förkorta livslängden. Kia har alltså inför den rekommendationen som en försiktighetsåtgärd ;)
OK, 1-o till dig ;) Å andra sidan tror jag inte att det finns några andra plug-in bilar som klarar så mycket högre laddhastighet. En tesla kan bara snabbladda upp till 80% och då är det ett mycket större batteri.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"