Annons

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

21
Har du samma problem som jag hade, så är det inget fel på ditt batteri!
Dessutom borde dom kunna validera det rätt fort iom att alla Kia handlare har egna interna forum för sånt här... :idea:
dafeld skrev:Tack för uppdateringen!

Uppdatering för min bil: Jag nämnde ju ovan att de laddade upp batteriet, beställde ett nytt som skulle komma i januari. Min farhåga var ju att bilen bara skulle hålla i två veckor och sedan skulle batteriet vara slut igen. Den höll två dygn. Har nu stått stilla sedan i lördags. Jag ringde dem direkt i måndags morse, de sa typ "Ajdå, vi återkommer. Vi ska undersöka om vi kan ta ett batteri från en annan bil här...". Men det har varit tyst sedan dess.

Har nu även skickat infon från ditt inlägg @goggelicious till dem så att de kan undersöka/avfärda ifall det är ett problem på vår bil.
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-
Annons

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

23
Jag har samma problem. Hedin bil laddade upp batteriet och sade att de aldrig hört om ett liknande problem. Bor i Härryda (Landvetter flygplats). Köpte bilen på Hedin Bil i Mölndal.

Idag hände det tredje gången. Per på AssistanceKåren är alltid trevlig, men jag hade hellre träffat honom under andra omständigheter.

"Extrabatteri Sparfunktion+" har varit påslagen sedan leverans.
Senaste urladdningen skedde på 1v med endast en tripp till dagis. Då från fullt 12v batteri. Högspänningsbatteriet är fulladdat.

Jag kan uppleva att problemen kanske började efter att vi slog på komfortöppning för bagageluckan. Har inte provat utan än. Har ni funktionen påslagen?

Henrik

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

24
Jag slog på den funktionen samma dag som jag hämtade bilen... var lixom USP:en för att få min fru glad... :D
hencjo skrev:
Jag kan uppleva att problemen kanske började efter att vi slog på komfortöppning för bagageluckan. Har inte provat utan än. Har ni funktionen påslagen?

Henrik
Mao, jag kan nog inte svara 100%-igt om det hade gjort nån skillnad, MEN med tanke på vad som felade hos mig, så kan det mycket väl vara så att du har samma problem som jag hade.

Stå på dig o kräv att dom byter den boxen ASAP!
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

25
Hej jag har gått igenom samma process med att tvingas få starthjälp av Kia Assistans då bilen varit tvär död 2ggr på min 2 månader "nya" Optima PHEV.
Nu står bilen på verkstad och man har hittat tjuvström från stereo och slutsteg, effekten var så pass stor att på 2-3 dagar tömmer den 12v. batteriet.
Det man gör är att byta ut div. delar så förhoppningsvis är problemet löst efter det.

På min fråga till verkstaden ang. möjliga problem med laddning av 12v. vid "enbart" körning på el så finns det ingen risk med det om man valt "ladda 12V batteri från högspänningsbatteri" Extrabatteri-sparfunktion+ funktionen, då ser stora batteripacken till att 12v är laddad.

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

26
Uppdatering:
KIA Assistans bogserade in bilen igår för felsökning.
Verkstaden hittade inga strömtjuvar utan trodde istället att det var 12v-batteriet som var trasigt. De tyckte det stämde med att problemen kommit under vintern (och sjuknade temperaturer). Tyvärr är det inget de har på lager, utan det är beställt och skall komma under nästa vecka.

Trots problemen och byråkratin med bilen har de faktiskt varit väldigt trevliga på Hedin Bil / Bilvaruhuset. Jag uppskattar att de är glada och inte pratar om att jag skall betala något...

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

27
Undra om de bettar på Assistanskåren om/när nästa inkommande samtal gäller en trasig Kia... :D
hencjo skrev:Uppdatering:
KIA Assistans bogserade in bilen igår för felsökning.
Verkstaden hittade inga strömtjuvar utan trodde istället att det var 12v-batteriet som var trasigt. De tyckte det stämde med att problemen kommit under vintern (och sjuknade temperaturer). Tyvärr är det inget de har på lager, utan det är beställt och skall komma under nästa vecka.

Trots problemen och byråkratin med bilen har de faktiskt varit väldigt trevliga på Hedin Bil / Bilvaruhuset. Jag uppskattar att de är glada och inte pratar om att jag skall betala något...
Skämt åsido, jag tror inte de kan med o göra annat än smile:a upp sig o vara tillmötesgående, för det verkar som om Optimorna lider av rätt många elrelaterade problem och jag är rätt säker på att alla bilhandlare känner till det.

För mig gick det från: "Vi har felsökt i 3d utan att hitta ETT ENDA FEL" till "vi har rätt bra koll på vad det är som drar tjuvström, det är ett rätt känt problem både i Sverige o resten av Europa"... Ett sånt statement kommer inte som en blixt från klar himmel, utan det handlar nog mycket om vem som tittar på bilen och hur den personens retoriska skills är.

Hoppas det löser sig för dig, jag har precis passerat 2v-gränsen igår och bilen funkar fortafarande. :crazy:
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

29
Fy faan, jag lider med dig!
FilipB skrev:Min nya Kia Optima Sportswagon PHEV, levererad i december står sedan julafton på verkstaden i Mölndal. Samma fel som beskriv ovan; kontinuerlig tjuvström. Besked idag om att den "felsöks 8 timmar per dag" och att tekniker från Korea befann sig i Sverige för att lösa problemet.

Nu håller man tummarna
Min Optima har faktiskt fungerat felfritt sen jag hämtade ut den 19/12 och det sjukaste av allt är att jag blir lika glad varje morgon när speglarna fälls ut automagiskt och jag kommer in i bilen och kan starta den... :|
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

30
goggelicious skrev: Min Optima har faktiskt fungerat felfritt sen jag hämtade ut den 19/12 och det sjukaste av allt är att jag blir lika glad varje morgon när speglarna fälls ut automagiskt och jag kommer in i bilen och kan starta den... :|
Min är fortfarande inne hos Hedin Bil i Segeltorp, Stockholm sedan innan jul (typ 20:e dec tror jag). Har inte brytt mig om att återkoppla för att höra hur det går, har lånebil från dem så länge och tänker att de hör av sig när de vet...

Det jag oroar mig mest för sen när jag får tillbaka den är just det du nämner ovan goggelicious, den här känslan av "startar den / startar den inte" varje gång man ska använda bilen. Frågan är om den känslan alltid kommer att vara där eller om den försvinner med tid...

Återgå till "Optima"