Annons

Farthållare kan inte aktiveras

1
Jag har en Sorento UM -16 med adaptiv farthållare, ibland på senare tid så har jag inte kunnat starta farthållaren utan jag får ett felmeddelande att farthållaren inte kan aktiveras, samma meddelande som om man försöker då man kör under 30km/h trots att jag kör i 70 km/h. Kanske en halv minut senare så fungerar den igen, det är helt slumpmässigt om felet kommer eller inte men det uppträder nästan varje gång jag kör under en tid. Är det någon givare som spökar, programvara? Har någon varit med om liknande?

//Niklas
Annons

Re: Farthållare kan inte aktiveras

3
Sorento UM är automatare, så bromsen måste trampas ner vid start. Därmed är kontakten troligen OK, men det kan vara värt att kolla upp.
Det är helt korrekt att bromsen måste aktiveras en gång efter start för att farthållare mm. ska fungera, men gäller främst manuella växellådor, eftersom man kan köra iväg med en manuell utan någon gång trampa på bromsen.
Ta bilen till närmsta auktoriserad verkstad och be dem titta på det.

Re: Farthållare kan inte aktiveras

5
Hmm, är det inte så att det sitter dubbla brytare på bromspedalen? Har för mig att en är NO och en är NC. Kan ju vara så att den ena är lite glappig av sig.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Farthållare kan inte aktiveras

7
Nu har bilen varit på verkstad i två dagar, tyvärr kan de inte återskapa felet. Inga lagrade felkoder. Felet beror inte på snö eller smuts i fronten, det ger en helt egen felkod, ”rengör främre radar”. Det känns som att felet uppkommer då jag inte har en bil framför mig, dvs. den adaptiva delen är inte aktiv. Meddelandet är samma som man får då man kör under 30 km/h. Men felet uppkommer vid hastigheter över 30 km/h. Så ingen lösning tyvärr.

Re: Farthållare kan inte aktiveras

8
Tyvärr är felet inte lokaliserat än, men jag har lite mer info om vad som händer. I de fall då farthållaren inte går att aktivera, så spelar den adaptiva delen ingen roll, så om jag har en bil framför eller inte påverkar inte felet. De senaste gångerna jag har haft felet så har det försvunnit om jag hållt bromsen nere, ca 30 sekunder, både med ISG aktivt eller inte. Om jag bara bromsar vanligt, typ några sekunder så kvarstår felet. Felet finns nu också filmat och filmen visad för verkstaden. Någon som varit med om något liknande?

Re: Farthållare kan inte aktiveras

9
På Optima funkar den bara om man "startar" den med mimusknappen, alltså sänka hastigheten för att sedan kunna öka hastigheten och den är aktiverad. På nästan alla bilar spelar de ingen roll hur du aktiverar, men på vår Kia är de som sagt så. Eller gör den lika då också?
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"