Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

171
jonatannn skrev:Var inne på Hedin bil idag och frågade lite om Optiman Hybrid. Fick svaret att det inte gick att montera bränsledriven värmare!!?!

När jag läser denna tråden så verkar ju det vara kraftigt fel.
Det stämmer bra, KIA godtar inte bränslevärmare idag eftersom man inte löst problematiken som följer.

Se KIAs oficiella svar här http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?p=33388#p33388

I dagsläget så blir det problem med garantin om man installerar värmare.
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

172
davidn skrev:
jonatannn skrev:Var inne på Hedin bil idag och frågade lite om Optiman Hybrid. Fick svaret att det inte gick att montera bränsledriven värmare!!?!

När jag läser denna tråden så verkar ju det vara kraftigt fel.
Det stämmer bra, KIA godtar inte bränslevärmare idag eftersom man inte löst problematiken som följer.

Se KIAs oficiella svar här http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?p=33388#p33388

I dagsläget så blir det problem med garantin om man installerar värmare.

Så de har tidigare levererat dessa med bränslevärmare och sedan dragit tillbaka det alternativet om jag förstår rätt?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

173
jonatannn skrev:
davidn skrev:
jonatannn skrev:Var inne på Hedin bil idag och frågade lite om Optiman Hybrid. Fick svaret att det inte gick att montera bränsledriven värmare!!?!

När jag läser denna tråden så verkar ju det vara kraftigt fel.
Det stämmer bra, KIA godtar inte bränslevärmare idag eftersom man inte löst problematiken som följer.

Se KIAs oficiella svar här http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?p=33388#p33388

I dagsläget så blir det problem med garantin om man installerar värmare.

Så de har tidigare levererat dessa med bränslevärmare och sedan dragit tillbaka det alternativet om jag förstår rätt?
Jag tror snarare att vissa skutt i vilket och kränger värmare ;-)

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

174
Hej.
Har haft bilen ett tag nu.
När vi körde med fullpackad bil med takbox drog den 0,65 med ACn på under långfärd.
Till och från jobbet, 40km, så kan jag åka på bara batteriet men då har jag stängt av ACn. Någon gång har jag kört HEV mode på de 15km motorväg och har då snittat på 0,3 l/10km.
Det jag tycker är positivt är el-räckvidden inte ändras så mycket med temperaturen, men kör man med AC förstår jag att det kan variera.
För övrigt känns den väldigt rymlig och bekväm att åka i.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

175
Vad ni än gör byt bil denna bil är ett skämt för mänskligheten!
Så många fel och brister de har gör så att en Trabant ser fin ut!

#Extremt dåligt på vinterväg
#Extremt dåligt heljus/glapp mellan hel/halv
#Bakluckegolv lutar utåt går inte att ställa kassar ok
#Bilen har fått nya skivor/bromsar efter 400mil
#Bilen har varit strömlös och blivit bärgad
#Rutorna har stått nere en morgon trots nyckel i skåpet
#Vid omkörning kommer effekten sent och efter gassläpp känns det som den fortf ökar sjukt osäker landsvägsbil
#Effekt i motorn kommer vid 6000 varv alltså skrker det rejält innan man har någon kraft att tala om jag uplever inte heller att elmotorn ger tillskott uppe i fart
#Det samlas sjukt med snö i hjuhusen
#Antispinn märks knappt bilen spinner hejdlöst vilket är farligt om man ska iväg i tex korsningar i Sthlms trafik

# Bilen är ok på torrt i stad om man vill åka tyst och billigt
#Hyfsat utrymme
#Stödsystem funkar ok
#Ok ljud i stereo


Kan nog fortsätt ett tag men orkar inte

#körkort i 30år
#Audi/Bmw/Volvo/Saab Hybrid Volvo V60D6 funkade kanon!

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

176
jonatannn skrev:Var inne på Hedin bil idag och frågade lite om Optiman Hybrid. Fick svaret att det inte gick att montera bränsledriven värmare!!?!

När jag läser denna tråden så verkar ju det vara kraftigt fel.

Ni som har bränsledriven värmare, kan ni fjärraktivera denna?

Är den effektiv? Dvs har man en varm kupé efter 20-30 min?
Jag frågade också på Hedin Bil (Tagene, Gbg) förra veckan, och fick då svaret att man nu monterade värmare ... att man löst problemet. Måste dubbelkolla, verkar ju vara lite si och så med det.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

179
Jag beställde en Optima SW Plug-in idag. Noterade att kabeln som följer med är en med kontakt för schuko. Noterade dock när jag sökte på nätet att många laddstolpar kör med Typ-2. Vad sitter det för kontakt i bilen? Tips på var jag kan beställa en Typ-2-kabel som passar till Optima?
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

180
DrGadget skrev:Jag beställde en Optima SW Plug-in idag. Noterade att kabeln som följer med är en med kontakt för schuko. Noterade dock när jag sökte på nätet att många laddstolpar kör med Typ-2. Vad sitter det för kontakt i bilen? Tips på var jag kan beställa en Typ-2-kabel som passar till Optima?
Hej

Mycket riktigt är det flesta ute i verkligheten typ-2.

Det finns massor med ställen på nätet att köpa en sådan kabel eftersom det är en normal standard. Jag köpte via KIA - vilket är onödigt och dyrt. Räkna med ett par tusen iallafall.

Det ingen dum idé att köpa en trefas till typ-2 då det är ganska vanligt med trefas därute också.


mvh
david

Återgå till "Optima"