Annons
Annons

Re: Blandad förbrukning laddhybrid?

5
nila skrev:Ca 90 mil på blandade vägar 70-110 km/h över nyår. Laddat batteri vid start, körde på HEV men batteriet användes lite ändå. Nästan slut vid hemkomst. Uselt väder. Ca 0,5 l/mil, får väl duga.
Det intressanta är genomsnittet på ett år, en högre förbrukning vid enstaka långresor kvittar om de flesta övriga resor går på batteri :)
Har nu kört 480mil sedan inköp och har en genomsnittlig förbrukning på 0,21 l/mil.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl

Re: Blandad förbrukning laddhybrid?

6
Har haft min i en vecka på fredag. Den här veckan inleddes med två dagar med -5 grader och därmed blev förbrukningen till jobbet 3.3l /100km. Idag var det +5 grader istället och förbrukningen blev 0.6l /100km. Rätt stor skillnad på ganska få grader med andra ord.
Intressant också är att när det var kallt listas bilens elräckvidd som 50km. Men idag när det var +5 stod det 54km.
Ska bli kul att se hur det ser ut när det blir varmare!

Re: Blandad förbrukning laddhybrid?

9
[quote="Niro phev pp2"]Har nu haft min Niro plug-in en vecka. Kör 93 km enkel väg till jobbet på motorväg. Laddar hemma men inte på jobbet.
Denna veckan har temperaturen varit ca -12 i 3 dagar och -7 i 2 dagar. Snittar 0,46 totalt (dit samt hemresa)
Ditresan på morgonen ca 0,33, hemresa 0,57
Har ni liknande värden?[/quote]

Jag fick ungefär samma när jag körde med värmen på. Har kört helt utan värme till och från jobbet i princip hela februari och bara använt "avisningsknappen" när det börjat imma på. Då i korta stötar på ca 10-20 sekunder i taget, det är vad som går utan att motorn startar (jag har ändå kläder efter väder och ratt+stolsvärmen är tillräckligt för att hålla mig varm).
Endast när det var -12 grader och kallare har jag tvingats köra med motor för att hålla fri sikt samt några enstaka gånger har jag fått köra med värme för att få bort is på rutan. Kia borde verkligen sätta in framrutor med värmeslingor på hybrid och elbilarna.

Re: Blandad förbrukning laddhybrid?

10
Niro phev pp2 skrev:Har nu haft min Niro plug-in en vecka. Kör 93 km enkel väg till jobbet på motorväg. Laddar hemma men inte på jobbet.
Denna veckan har temperaturen varit ca -12 i 3 dagar och -7 i 2 dagar. Snittar 0,46 totalt (dit samt hemresa)
Ditresan på morgonen ca 0,33, hemresa 0,57
Har ni liknande värden?
Har kört 180mil under februari och när jag tankade igår fick jag en förbrukning på 0,23liter/mil. Ja, jag har varmt i kupen, tror hemligheten är hur man hanterar fläkten under färd. Undrar hur många som hade betalat 40.000kr till för en värmepump, det är vad KIA säger att det skulle kostat. Blir svårt att räkna hem den kostnaden.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"