Här kommer nästa uppdatering...
Fick tillbaks bilen igår efter 12 jävla dagar på verkstad.
Hade dock kontakt dagligen med teknikern som felsökte bilen och han förklarade väldigt noggrant allt dom gjorde, i vilken ordning, mm. vilket var lite positivt.
Han förklarade för mig att detta fel finns på en hel del bilar i Sverige OCH Europa och är numera ett "känt fel". Det är en styrbox för all elektronik som består av massa reläer och vars viktigaste uppgift är att sätta bilen i idle/sleep mode efter 15-20min. I min bil gjorde den inte sitt jobb och bl.a. styrreläet till elbakluckan låg på och drog 2A kontinuerligt efter motorn vart avstängd. Detta fenomen lyckades dom återskapa gång på gång och kunde därför härleda det som ett fel.
Som jag skrev tidigare, så är denna box ingen lagervara och det tar tydligen flera månader att få fram den till Europa, så jag "hade tur" och fick en ny box från en annan bil som stod i bilhallen. Bilen hade stått klar redan i måndags, men han ville dubbel- och trippeltesta så det inte blir fel igen, därför fick jag vänta till igår med att hämta den. Dom hade även gjort en rekond på den som kompensation vilket i sig är trevligt men helt jävla meningslöst med tanke på att bilen är 110% smutsig idag igen.
Jag är givetvis jävligt skeptisk med tanke på min historik, men hoppas såklart att dom har hittat och åtgärdat problemet, en gång för alla!
Hursom, han driver detta mot Kia Sverige nu och dom i sin tur driver frågan mot fabriken i Korea. Om jag förstod det hela rätt, så kommer bl.a. min box att skickas tillbaks för "noggranna tester" av deras egna ingenjörer och dom kommer göra en s.k. kampanj av detta. Det innebär att det finns en stor chans/risk att vid nästa service så kommer dom att uppgradera boxen på alla bilar, dvs likt den generator-kampanj dom hade tidigare.
Jag har oxå lyckats få fram ett interndokument från dem som förklarar (väldigt) lite hur drivlinan och generatorn funkar. Fick oxå gjort ett nytt batteritest som visar att batteriet är i gott skick. Jag bifogar bägge häri, så alla kan ta del av dem och förhoppningvis få lite klarhet i frågan.
Han förklarade oxå att 12V batteriet underhållsladdas när bilen är "inpluggad" och att elmotorn agerar generator vid inbromsning och retardation, något som bekräftas av dokumentet nedan.
För tillfället är jag, märkligt nog, glad över att få tillbaks bilen innan jul trots allt strul som har varit. Skall jag försöka se positivt på det hela, så har dom förhoppningsvis hittat och åtgärdat felet, annars kraschar den igen på andra sidan nyår om trenden håller i sig.