Annons
Annons

Re: motorolja

2
palle skrev:efter en service med motoroljebyte hur fort blir motoroljan svart efter oljebyte på en kia ceed 2010????
Det finns en liknande tråd http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php? ... hilit=olja några dagar gammal.
Olja blir svart i en dieselmotor väldigt snabbt, om man jämför med en bensinare....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: motorolja

4
Det går inte riktigt att svara på. Beror på hur mycket sotpartiklar som motorn producerar. Men det kan gå fort. I min gamla ceed så var min olja svart efter några dagar bara.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: motorolja

7
Oljan blir svart direkt man startar motorn efter oljebytet. Inget konstigt, så är det med dieslar. Betyder inte att all olja inte blivit bytt, det är bara en sån massa sotpartiklar och skit kvar på väggarna i motorn att den nya oljan blir "kontaminerad" direkt.

Re: motorolja

10
Torgskräck skrev:Öh, nej, oljan ska bytas med 3000mil/24mån intervall på ceed diesel.
På bensinaren 1500mil/12mån.
Bilen var nyservad på Hedins när jag köpte den. Frågade i verkstan om de bytt olja då den var så svart och fick svaret att det görs först vid 2:a servicen. Lurad?
Cee'd CRDi 2016 Special Edition
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"