Annons

Svårt att få jämn temperatur med klimatanläggningen i bilen

1
Hej

Jag har ju en Kia Ceed av 2016 års modell som jag köpte och fick levererad i våras. Jag har bara haft gamla bilar tidigare. Jag tycker det är väldigt svårt att få en jämn och fin temperatur i bilen nu när det börjar bli kallare och den temperatur som min klimatanläggning säger att det ska vara stämmer absolut inte. Jag kör för det mesta med klimatanläggningen ställd på 25 grader och har svårt att få det att räcka till. Jag ställer då upp den till max värme och det blir det ju rätt så varmt, men då blir jag ju tvungen att skruva ner igen i stället. Jag tänkte att ny bil med en klimatanläggning skulle göra att det blev bra och jämnt med värme, men så upplever jag det inte och börjar nästan fundera om det är något fel på min bil. Hur fungerar det i era bilar?
Annons

Re: Svårt att få jämn temperatur med klimatanläggningen i bilen

4
Brukar ta lite tid att få upp värmen i bilen. Jag kör diesel, så det tar en stund innan motorn blir varm nog. Kör med motorvärmare och kupé värmare på jobbet på vintern för att få bilen varm. Har 9km (8 min) till jobbet så värmen brukar börja komma när jag är framme. Låter motorn stå och gå när jag skrapar rutorna och då är det bättre. Tur det finns rattvärme.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Problem"