Annons

Dåligt vrid

1
Hej
Min Kia ceed gtline, diesel har väldigt dåligt vrid på låga varv. Att köra 30km på 3-an funkar så länge vägen är plan. Att köra 50km på 4-an funkar om vägen är plan. Så fort de börjar luta lite uppför så får man växla ner. Dessutom tycker jag att motorn "slamrar" en hel del.
Före ceeden hade jag en Suol, den motorn spann som en katt. Det känns som något inte står rätt till.
Är jag ensam om att uppleva detta?
Annons

Re: Dåligt vrid

3
Idag provkörde jag en annan kia ceed, den reagerade likadant, samtidigt fick jag programvaran uppdaterad.
Att växla enligt displayen funkar bara på plan väg har ja förstått. Hädanefter skiter ja i det, kör på känsla.
Men en grej, att svänga in på en brant backe på 2-an, då finns det ingen kraft (ingen last, ensam i bilen) och att köra in i backen på ettan å sen lägga in 2-an då skramler de en hel del innan 2-an tar över. MAO dåligt vrid på låga varv/hög belastning. I övrigt på normala vägar går den jättefint.

Re: Dåligt vrid

4
Jag har inte det problemet med min Ceed SW. Ligger på 3an i 30 (~1000rpm), 4an från 45-50. Blir det uppför kan det bli lite segt efter en bit och jag får växla ner.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Dåligt vrid

5
Ja fårstår vad du skriver. Men du har förmodligen inte upplevt en väldigt brant backe. Ja kör varje dag uppför backen å då märker jag att orken er lite klen. Trodde att diesel var en kraftmaskin men den är inte bättre än min tidigare skoda ocktavia bensin.

Re: Dåligt vrid

6
Kör jag upp för en brant backe i 30 får jag nog växla ner till 2an.Har kört branta backar men har inget problem med orken. Den är ju som de flesta dieslar stark runt 1500rpm.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Problem"