Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

81
ivarmag skrev: Att förvärma motor/kupé med bensinvärmare tycker jag inte är ett alternativ om man är ute efter att spara bensin/miljö. Därför är jag inne på motor/kupévärme som åtminstone borde reducera bensinförbrukningen ena vägen till jobbet.
Bra tanke. Tänker man så blir det enklare att välja uppvärmning, så för min del så känns en motor/kupévärme som ett bra val. Det som hade varit ännu bättre är om man kunde tagit strömmen från typ2 kontakten och en schemaläggning i bilen välja att skicka strömmen till motor/kupé istf batteriet. Förmodligen är batteriet redan fulladdad när man väl behöver värmen på morgonen/kvällen.

Kommer man kunna köra på ren eldrift under nån del av året? Om man läser här så verkar motorn även vara igång på sommaren för att kyla kupén?
Kan hålla med om att den dagliga pendlingen vill man helst bara köra el så mycket det går. Samtidigt så är 5kr/mil betydligt mindre än man har idag.
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

82
ivarmag skrev: Ja, givet att optiman drar 0,2 l/mil för klimat, och samtidigt drar 1-2 kWh el/driftmil kostar plötsligt pendlingsmilen närmre 5 kr/mil (el+bensin) istället för 2 kr/mil (endast el). För mig (och troligtvis några till) som tänkt använda bilen för just dagspendling <60km torde detta vara av viss vikt. Ju mer "endast el-drift" som möjligt, desto billigare pending, väl?
Jag tänker så här: om sträckan är 6 mil så hade optiman kanske tömt batteriet efter 4 mil om elen också användes för (rejäl) kupévärme. Då hade du bränt 4-8 kW el och kanske 1,5 liter bensin på slutet med verklig förbrukning. Passsaten, som i kallt väder klarar drygt 3 mil på el, hade haft än högre bränslekostnad.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

84
Bjrrn skrev:
ivarmag skrev: Ja, givet att optiman drar 0,2 l/mil för klimat, och samtidigt drar 1-2 kWh el/driftmil kostar plötsligt pendlingsmilen närmre 5 kr/mil (el+bensin) istället för 2 kr/mil (endast el). För mig (och troligtvis några till) som tänkt använda bilen för just dagspendling <60km torde detta vara av viss vikt. Ju mer "endast el-drift" som möjligt, desto billigare pending, väl?
Jag tänker så här: om sträckan är 6 mil så hade optiman kanske tömt batteriet efter 4 mil om elen också användes för (rejäl) kupévärme. Då hade du bränt 4-8 kW el och kanske 1,5 liter bensin på slutet med verklig förbrukning. Passsaten, som i kallt väder klarar drygt 3 mil på el, hade haft än högre bränslekostnad.
Exakt så tänker jag också. Har man mer än 45km till jobbet (mellan laddningar) så kommer inte Passaten fram på el ändå, och hamnar på en totalförbrukning högre än Optiman. Har man kort pendelsträcka, eller mycket småkörning, så är kanske Passaten bättre då man kan styra upp elförbrukningen hårdare.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

85
Hej!
Även jag nybliven ägare till en Optima plug-in och var ledsen/besviken de första dagarna över att bensinmotorn startade titt som tätt. Efter lite experimenterade har jag stängt av "auto" på klimatanläggningen, satt temperaturen på "low" och fläkten på minimum. Med rattvärme och sätesvärme har kalla mornar (strax över nollan) funkat fint och jobbet tur&retur, 30 km, klarar jag på ren eldrift och nästan halv laddning kvar. Jag har nu åkt 60 mil sedan ny utan att bränslemätaren sjunkit under översta strecket. Funderar starkt på att låta montera kupévärmare inför kallare mornar, men motorvärmare är jag inte säker på att jag med mitt körmönster behöver. Hade varit kul att höra vad ni andra har för strategier för att minimera fossildrift med bibehållen komfort.

Mvh, Magnus

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

86
axn skrev:Efter lite experimenterade har jag stängt av "auto" på klimatanläggningen, satt temperaturen på "low" och fläkten på minimum.
Jag gör likadant, men låter temperaturen stå kvar på 18 grader och ECon-läget samt "driver only" på förstås. I morse när jag behövde värma framrutan gick dock motorn igång ändå, p.g.a. ökad fläkt. Undrar om det då är bättre att köra i hybridläge en stund när motorn ändå är igång?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

87
Hej,

Ny här. Tog ut en Optima SW plug in pp2 i månadsskiftet juni/juli. Jag kan ha varit bland de allra första att få en i Sverige. 350 mil nu. Utöver det har vi sedan 20 september också en Niro plug in pp2. Cirka 60 mil nu.

Motor- och kupévärmare i båda och det är ett måste för att undvika bensindrift i största möjliga mån när temperaturen kryper ner under +10 på morgonen.

Niron går korta sträckor i stan till jobb och och aktiviteter. Kör nästan 100% på el. Gjort av med 3-4 liter bensin dvs <0,07 L/mil. Insåg efter några dagar att det är ju ingen idé att köra runt med massa kilo bensin så jag har bara de cirka 15 liter som bilhandlaren tankade i innan köpet. Laddar bilen varje eller varannan natt beroende på hur mycket bilen använts under dagen. Alltid motor-/kupevärmare på i god tid innan avfärd om jag kan planera det så. Styr det med en app i telefonen (smart plug). Bilen blir snabbt varm invändigt av kupévärmaren. Styrsystemet på när bensinen går igång är enkelt. Kör jag på 19,5 grader i kupén går aldrig bensinen igång. Tar jag istället 20 grader eller högre så kör bensinmotorn en stund på tomgång efter start.

Optiman har som sagt hunnit gå lite längre. Klart piggare från rödljusen och klart högre långfärdskomfort i den bilen jämfört med Niro. Skall man köpa bara en KIA plug-in bil så är Optiman strået vassare. Använder kupé och motorvärmare på samma sätt som Niron. Funkar bra. Kör enbart på el normalt då vårt körmönster ofta är under 5-6 mil per dag och då har vi i praktiken ingen bensinförbrukning alls. Kör fullastad till vår sommarstuga (53 km bort) på el och har då 4-5 km el kvar i batteriet när vi kommer fram. Ingen snålkörning och på 90-110 väg den mesta biten av vägen.

Gjorde också en längre resa i somras på rent hybridläge med fullpackad bil (4 personer och packning) och en blandning mellan kuperat och motorväg så slutade resan på snitt 0,54 l/mil.

Viktigt för att bli nöjd med sin Plug in är att fundera igenom hur ens vanligaste körmönster är och hur det passar med laddning etc.

Som tidigare flitig tjänstebilsförare med Audi, Passat och Volvo så var jag tidigare lite skeptisk till Kia som märke, men gav det en chans och måste säga att jag blivit positivt "överraskad". Nu är det väl lite för tidigt att dra för stora slutsatser, men jämfört med senaste Passaten känns Optiman mycket mer ihopskruvad. Ja rent av mer välbyggd.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

88
2ggrPHEV skrev:Hej,

Ny här. Tog ut en Optima SW plug in pp2 i månadsskiftet juni/juli. Jag kan ha varit bland de allra första att få en i Sverige. 350 mil nu. Utöver det har vi sedan 20 september också en Niro plug in pp2. Cirka 60 mil nu.

Motor- och kupévärmare i båda och det är ett måste för att undvika bensindrift i största möjliga mån när temperaturen kryper ner under +10 på morgonen.
Tack för bra info!

Fick du motor- och kupévärmare som tillval till bilen eller har du köpt separat?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

90
Hej,

Har kört min Optima SW sedan juni, 800 mil visar mätaren idag. Är mycket nöjd och rullar utan problem 55 km på en laddning.

Jag har också stört mig på att motorn går igång och det har jag löst genom att helt enkelt trycka på OFF på ventilationen, den knappen är ju typ en OFF knapp för motorn. Motorn stannar direkt. Men jag blev lite intresserad efter att ha läst några inlägg här så jag testade lite idag. Det var 12 grader ute när jag gjorde mina tester. Jag hade Auto på, med driver only och Econ. När jag ställer in 17 grader i kupen tar det lång tid innan motorn startar och ställer jag in 16,5 verkar den inte starta. Jag gav det iof bara 10 minuter körning. Men på min verkar det därmed inte finnas någon fast gräns på 19,5 grad som styr om motorn startar. Kommer nog få fortsätta att köra i OFF läge på kortare resor.

Btw så har jag DEFA motor och kupe-värmare moterad från säljaren samt avtagbart drag.

Återgå till "Optima"