Annons

Sämre radiomottagning

1
Sedan några veckor tillbaka är radiomottagningen i bilen riktigt usel - när man är på landet.
Så länge man kör inne i stan (Uppsala) låter alla kanaler bra, men så fort man kommer utanför går de inte att lyssna på (inte ens P3 eller P4 vilka brukar ha bra och starka sändare överallt).

Antennen på taket sitter som den ska. Jag har även skruvat bort den för att se om det skulle vara ärgat, men det är fin metallkontakt.

Kan antennkabeln trilla ur någonstans på vägen, eller gå sönder?
Tips på hur en opraktisk och okunnig man kan felsöka detta? :-)


(inte för att jag tror att det har någon påverkan, men för några veckor sedan var bilen inne på Kia-verkstaden för att få vänster bak-sensor utbytt. Kan de ha råkat dra ur antennkabeln på något sätt? (men varför skulle den vara dragen långt där nere?). Det är i alla fall den enda "händelse" jag kan se som skulle kunna orsaka att radiosignalen inte längre mottas lika bra som förr.)
Annons

Re: Sämre radiomottagning

2
Kan nästan lova att antennkabeln ärgat i skarvkopplingen som sitter bak i innertaket.
Har du garanti kvar på bilen?
Om: Lämna till KIA-verkstad och påtala felet (+ev. tipsa om nedanstående)
Om inte: Lossa/dra ner innertaket bakifrån (vid bakluckan) och ca 15 cm in sitter skarven. Lossa och inspektera, rengör och sätt ihop igen.

Re: Sämre radiomottagning

4
Hej alla!
Jag har ett problem med volymen på radion när jag är ute och kör. Rätt som oftast nära nog försvinner ljudet i högtalarna och jag får vrida upp volymen för att höra för att efter en stund komma tillbaka med dunder och brak. Någon Niroägare som har liknande problem?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: Sämre radiomottagning

5
elof skrev:Sedan några veckor tillbaka är radiomottagningen i bilen riktigt usel - när man är på landet.
Så länge man kör inne i stan (Uppsala) låter alla kanaler bra, men så fort man kommer utanför går de inte att lyssna på (inte ens P3 eller P4 vilka brukar ha bra och starka sändare överallt).

Antennen på taket sitter som den ska. Jag har även skruvat bort den för att se om det skulle vara ärgat, men det är fin metallkontakt.

Kan antennkabeln trilla ur någonstans på vägen, eller gå sönder?
Tips på hur en opraktisk och okunnig man kan felsöka detta? :-)


(inte för att jag tror att det har någon påverkan, men för några veckor sedan var bilen inne på Kia-verkstaden för att få vänster bak-sensor utbytt. Kan de ha råkat dra ur antennkabeln på något sätt? (men varför skulle den vara dragen långt där nere?). Det är i alla fall den enda "händelse" jag kan se som skulle kunna orsaka att radiosignalen inte längre mottas lika bra som förr.)
Har exakt samma problem. Är själv boende i Uppsala och pendlar mellan Bålsta och Uppsala. Oavsett radiokanaler så har jag konstant lite störningar så fort jag passerar stadsgränsen. Har fått antennen utbytt en gång då Kia hävdade att antennen var trasig. Ingen förbättring har skett efter det. Börjar undra om det är vägsträckan i sig som påverkar mottagningen. Kanalsökningen ligger ofta och hoppar fram och tillbaka och man tycker ju att radion borde få in hyfsat starka signaler från P kanalerna. Det är ju inte direkt i Lappland man kör.

Re: Sämre radiomottagning

6
Mitt problem löste sig innan jag tog bilen till verkstaden. :-)

Jag tog tag i antennen och drog den lite upp och ner. Jag såg hur takplåten runtom bågnade lite nån millimeter.
Denna lilla rörelse verkar ha fixat nån glappkontakt, ty nu har jag full radiomottagning igen på både P-kanaler, Rix FM och Mix Megapol.
(mellan Arlanda och Knivsta är det dock lite dåligt, men det har det alltid varit även i tidigare bilar)
Skriv svar

Återgå till "Problem"