Annons
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

32
jrichtmann skrev:
Halvan skrev:I de mindre testen som jag sett hittills har några klagat på bullret i kupén från däcken. Hur upplever ni det?
Tycker bilen går väldigt tyst och mjukt. Jämfört med min tidigare bmw 420d med 18tum 225/255 så är det en jätteskillnad till kians favör. Kian har väl eldriften samt däckdimensionen att tacka, men iallafall så är jag positivt överraskad med det mesta.

Körde 26 mil Skellefteå-Umeå ToR idag, hastighetsbegränsningarna ligger på 70, 90, 110 km/h.

Körde först hybridläget med fulladdat batteri första 13 milen. Då landade förbrukningen på 0.45 med 90% batteri kvar.

Hemvägen körde jag EV tills batteriet (90%) blev tomt ca 5 mil sedan slog den över till hybrid automatiskt. Då slutade förbrukningen på 0.25

Ända nackdelarna jag hittat efter 2 dagar med bilen är att det inte finns något fack för varningstriangeln, dragkroken och punkteringskitet.

Gick dock att pressa in punkteringskitet där 12V batteriet sitter, men känns sådär.
Nästa är att jag inte lyckats hitta nån app eller liknande för att kunna kika batteri% mm.
Har någon hittat en lösning på ovan?






Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Tack för ditt svar! Jag skulle gärna köpa bilen med 16" däck men det går tydligen inte. Får köpa dubbdäck på 16" till vintersnön. Jag bryr mig inte om det feta utseendet med breda däck. Jag tänker oxå beställa med drag men det är lite dyrt. Finns det infällbart eller är det bara avtagbart? Förbrukningen låter ok!

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

33
Halvan skrev:
jrichtmann skrev:
Halvan skrev:I de mindre testen som jag sett hittills har några klagat på bullret i kupén från däcken. Hur upplever ni det?
Tycker bilen går väldigt tyst och mjukt. Jämfört med min tidigare bmw 420d med 18tum 225/255 så är det en jätteskillnad till kians favör. Kian har väl eldriften samt däckdimensionen att tacka, men iallafall så är jag positivt överraskad med det mesta.

Körde 26 mil Skellefteå-Umeå ToR idag, hastighetsbegränsningarna ligger på 70, 90, 110 km/h.

Körde först hybridläget med fulladdat batteri första 13 milen. Då landade förbrukningen på 0.45 med 90% batteri kvar.

Hemvägen körde jag EV tills batteriet (90%) blev tomt ca 5 mil sedan slog den över till hybrid automatiskt. Då slutade förbrukningen på 0.25

Ända nackdelarna jag hittat efter 2 dagar med bilen är att det inte finns något fack för varningstriangeln, dragkroken och punkteringskitet.

Gick dock att pressa in punkteringskitet där 12V batteriet sitter, men känns sådär.
Nästa är att jag inte lyckats hitta nån app eller liknande för att kunna kika batteri% mm.
Har någon hittat en lösning på ovan?






Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Tack för ditt svar! Jag skulle gärna köpa bilen med 16" däck men det går tydligen inte. Får köpa dubbdäck på 16" till vintersnön. Jag bryr mig inte om det feta utseendet med breda däck. Jag tänker oxå beställa med drag men det är lite dyrt. Finns det infällbart eller är det bara avtagbart? Förbrukningen låter ok!
Tycker du ska välja till drag. Jag fick aldrig välja, det blev ett avtagbart drag.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

34
Halvan skrev: Tack för ditt svar! Jag skulle gärna köpa bilen med 16" däck men det går tydligen inte. Får köpa dubbdäck på 16" till vintersnön. Jag bryr mig inte om det feta utseendet med breda däck. Jag tänker oxå beställa med drag men det är lite dyrt. Finns det infällbart eller är det bara avtagbart? Förbrukningen låter ok!
jrichtmann skrev:Tycker du ska välja till drag. Jag fick aldrig välja, det blev ett avtagbart drag.
Jag fick faktiskt välja och valde ett fast drag. Igår ringde säljaren och berättade att bilen kommit, men att den fått avtagbart drag istället. Så jag fick avtagbart drag till priset av ett fast :thumbup:

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

35
Jag startade denna tråd för längesen, men varit lite frånvarande pga långsemester. Min bil kom i första leveransen I juni, dock hämtade jag inte ut den förrän nu för tio dagar sen. Bilen går riktigt fint och den är ganska pigg får jag säga, på en del tester skriver man att motorn är ganska svag men jag håller inte riktigt med om det. Den är väldigt tyst, kanske därför man hör däcken ovanligt mkt. Jag kan även höra bromsarna när man bromsar i låga hastigheter, trodde först det var skit på bromsskivorna.

Jag tackar även för tipsen ang laddkabel, mha tipsen lyckades jag hitta detta ställe i UK med fri frakt inom EU: http://www.evcables.co.uk/227/Type-2Type-2
Jag beställde den billigaste 16A, 5m refurbished för 129pund i onsdags, den postades i fredags och är redan i postterminalen i Malmö idag. Får den imorgon, återkommer med recension.

En grej till, jag tänkte prova ladda den med en Teslaladdare nära där jag bor. Tror inte det är nån supercharger, den har en vanlig Type2-kontakt med fast kabel som passer bilen. Vet ni om det ska funka att ladda Kian med den ö.h.t.? Förstår att det inte går att snabbladda den på typ 30min som på Tesla, men det ska väl gå att ladda den i normalfart (eller åtminstone snabbare än 10A-laddaren man fått till)?

Nån som vet?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

38
Hej! Är verkligen intresserad av denna bil :)
Det enda som kan vara hinder är bagaget. Jag kan lösa bagage på längre färd med takbox, men så har vi också en hund...
Jag undrar om någon av er som har bilen har en mellanstor hund? Hur funkar det? Hur har ni löst avdelning/bur?
När jag ändå är i farten: Har ni stött på några fel/irritationsmoment?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

39
Har hunnit med en del semester så har bara blivit 80 mil totalt i bilen, men är överlag supernöjd, klart det finns småsaker som skulle kunna göras/vara annorlunda så som om det fanns ett extra regen läge istället för att bara bromsa.
Hej!

Jag är ny här och lite nyfiken på Optima SW Phev.
I någon artikel läste jag att ett regenläge ska finnas, detta aktiveras genom att hålla inne knappen för ev/hev. Läget ska bara kunna aktiveras när batteriet är under en viss procents laddning. Jag fick reda på detta efter att jag provkört bilen och har därför inte kunnat se om det stämmer.

Är det någon här som vet om detta stämmer, eller har möjlighet att testa?


Mvh Andreas

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

40
erolmam skrev:En grej till, jag tänkte prova ladda den med en Teslaladdare nära där jag bor. Tror inte det är nån supercharger, den har en vanlig Type2-kontakt med fast kabel som passer bilen. Vet ni om det ska funka att ladda Kian med den ö.h.t.? Förstår att det inte går att snabbladda den på typ 30min som på Tesla, men det ska väl gå att ladda den i normalfart (eller åtminstone snabbare än 10A-laddaren man fått till)?

Nån som vet?
Jag hämtade ut min bil idag, och första turen var tänkt till Skara Sommarland där det enligt ryktet skulle finnas typ2-laddare. Det var en Tesla-laddare. Satte i den i bilen och hoppades att den laddade (har inte lärt mig hur man ser det där). Tillbaka i bilen för hemfärden hade den inte laddat en enda Watt. Så Tesla-laddare fungerar inte :(

Återgå till "Optima"