Annons
Annons

Re: Köpa Niro

2
Vad vill du veta? Jag köpte med pluspaket 2 för att få helskinn och bättre ljus.
Jag är nöjd med bilen, det enda jag kanske ångrar lite är att jag inte väntade på pluginhybriden som ska lanseras efter sommaren.

Förbrukningsmässigt brukar jag hamna runt 0.5 liter/mil (blandad körning inkl. pendling till jobbet på 100-väg) och jag har haft bilen i 3 månader och kört 600-700 mil. Vid långkörning med mycket 70- och 90-väg så låg förbrukningen (enligt färddatorn) runt 0.4 liter/mil. Med drag och stort flyttsläp drog förbrukningen iväg till runt 0.9 liter/mil. Bilen hade ganska svårt att hantera den körningen och körde på el+bensin tills batteriet låg på 2 "pluppar" (16 "pluppar" är max om jag minns rätt). Då började den ladda till 3 "pluppar" och sen körde den el-bensin tills den gick ner till 2 "pluppar" och så höll den på. Men mindre släp har jag inte upplevt det så men då har det å andra sidan varit mest kortare körningar.

Ibland kan bromsarna kännas lite ryckiga när den bestämmer att motorbromsen inte är nog och kopplar in de riktiga bromsarna. Sen när man står helt still vid t.ex. trafikljus och "slirar" på bromsen för att sakta krypa fram så kan de ge ifrån sig ljud som bara borde vara OK i en bil från 80-talet.

Men ska ni köpa ny Niro nu så avvakta och se vad pluginhybriden hamnar på.
Kia Niro PP2 2017

Re: Köpa Niro

3
Finns ju en hel del att läsa om ni kollar igenom trådarna på forumet, men vi är överlag väldigt nöjda!

Vi körde pluspaket 1, och det är ju väldigt bra utrustning på den, även om det hade varit gött med elinfällbara backspeglar och sånt.

Vi har snittat på 0,49l/mil sedan vi köpte bilen i december förra året. Lite högt jämfört med specifikationerna kan jag väl tycka, men den är ganska kul att köra så då blir högerfoten lite tung ibland :)

Det enda jag ångrar är egentligen att vi skulle ha väntat på plugin-varianten, så det blir nog mitt tips också. Vänta och se var den hamnar i pris, jag tror absolut att det kan bli en bättre affär i slutändan, beroende på vad ni har för laddningsmöjligheter så klart.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Köpa Niro

4
Min Niro har gått 800 mil nu, och jag köpte den i April.
Är över lag väldigt nöjd med både utrymmen och förbrukning.. snittar 0,39 när jag använder den som pendlingsbil till och från jobbet.
Försöker köra snålt (är smålänning) men ibland vill man ju busa lite och då drar den ju ganska så mycket mer.
Den är väldigt kul att köra i Sportläget!

Jag är även nöjd över servicen jag fått från handlaren och verkstaden. Köpte på Hedin Bil i Stockholm, och servar på Södermalms bil.
Jag hade problem med autobromsen/filhållningssystemet, men det fixade verkstaden snabbt och utan kostnad (kabel som glappade).

Det enda är att jag kanske skulle ha väntat på plugin-hybriden (vi fick laddplatser på jobbet). Men det får bli en sån nästa gång!

Re: Köpa Niro

5
Indigo skrev:Finns ju en hel del att läsa om ni kollar igenom trådarna på forumet, men vi är överlag väldigt nöjda!

Vi körde pluspaket 1, och det är ju väldigt bra utrustning på den, även om det hade varit gött med elinfällbara backspeglar och sånt.

Vi har snittat på 0,49l/mil sedan vi köpte bilen i december förra året. Lite högt jämfört med specifikationerna kan jag väl tycka, men den är ganska kul att köra så då blir högerfoten lite tung ibland :)

Det enda jag ångrar är egentligen att vi skulle ha väntat på plugin-varianten, så det blir nog mitt tips också. Vänta och se var den hamnar i pris, jag tror absolut att det kan bli en bättre affär i slutändan, beroende på vad ni har för laddningsmöjligheter så klart.

Tackar vi skall provköra den en gång till på motorvägen tyvärr så kan vi inte utnyttja plugin varianten/ Leffe

Re: Köpa Niro

6
Hej! Jag gick i samma tankar som Leffe dvs att köpa en ny Niro. Genomförde två provkörningar och blev väldigt fäst i bilen, hög tekniknivå och låg förbrukning. När jag veta att det skulle komma en plug-in så blev jag naturligtvis förväntansfull, tanken på att kunna köra uppemot 50km enbart på el samt att ha en snitt förbrukning <0,3l/mil var lockande! Jag var förbi bilfirman en gång till för att förhöra mig om vad säljarna hade för information avseende den nya modellen. Svaren jag fick var något oväntade, de sa att priset förmodligen komma hamna på 340kkr, detta baserar de på prisskillnaden mellan hybrid/plugin på Optiman. Säljaren tyckte att det var rätt så mycket pengar kontra hur mycket bil som man får för pengarna, säljaren rådde mig till att slå till på vanliga hybriden. Nu är förstås säljaren partisk men ändock. Det hela slutade med att jag la in en beställning på en ny Niro som levereras under hösten, pluspaket 1.
KIA Niro PP1 2017, Temptation red, dragkrok

Re: Köpa Niro

7
Gaspedal skrev:Hej! Jag gick i samma tankar som Leffe dvs att köpa en ny Niro. Genomförde två provkörningar och blev väldigt fäst i bilen, hög tekniknivå och låg förbrukning. När jag veta att det skulle komma en plug-in så blev jag naturligtvis förväntansfull, tanken på att kunna köra uppemot 50km enbart på el samt att ha en snitt förbrukning <0,3l/mil var lockande! Jag var förbi bilfirman en gång till för att förhöra mig om vad säljarna hade för information avseende den nya modellen. Svaren jag fick var något oväntade, de sa att priset förmodligen komma hamna på 340kkr, detta baserar de på prisskillnaden mellan hybrid/plugin på Optiman. Säljaren tyckte att det var rätt så mycket pengar kontra hur mycket bil som man får för pengarna, säljaren rådde mig till att slå till på vanliga hybriden. Nu är förstås säljaren partisk men ändock. Det hela slutade med att jag la in en beställning på en ny Niro som levereras under hösten, pluspaket 1.
Men hur menade hen då, Optima finns ju inte som hybrid, bara som fossil och plugin? Hoppas verkligen inte att den blir så dyr!

Jag kan säga att jag bara blir mer och mer sugen på plugin. Att kunna välja själv när jag vill köra på el kommer göra väldigt mycket för att få ner förbrukningen.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Köpa Niro

9
PatricF skrev:Undrar om det kommer finnas en möjlighet att bygga om bilen för plugin-drift och så att man kan köra den på enbart EL när man vill.
Det hade ju varit intressant i så fall!
Alla delar finns att beställa som reservdelar. Dock är ju frågan om du verkligen vill lägga ut 100-150 000kr på att bygga om en bil? Det är inte direkt få delar som behöver bytas ut. Andra styrboxar, annorlunda batteripack, det ska bytas framskärm för ladduttag, kablar ska dras om etc.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Köpa Niro

10
Indigo skrev:Men hur menade hen då, Optima finns ju inte som hybrid, bara som fossil och plugin? Hoppas verkligen inte att den blir så dyr!
Håller med, 340kkr för pluginen låter orimligt. Skillnaden bör ju bara vara en lite kraftigare elmotor, större batteri och en laddkontakt. Niron är ju redan en hybridbil och har redan tekniken på plats. Det finns ju t.o.m. symboler för på instrumentpanelen (syns när solen lyser på den) som verkar vara för pluginmodellen. De kan ju inte likställa skillnaden mellan en vanlig Optima och en plugin-Optima med skillnaden på en vanlig Niro och en plugin-Niro.
Kia Niro PP2 2017
Skriv svar

Återgå till "Niro"