Annons

Re: Niro + Android Auto?

21
hema skrev:Waze har jag kört i min lurar under åren och den gillar jag.
Jag hittade en betaapp V4.25.0.902 och la i den i mobilen, men ingen Waze i bilskärmen.
Vad behöver man göra för att spegla Waze till bilen?
Det är så vitt jag veta bara denna beta som har Android Auto påslaget:
http://www.apkmirror.com/apk/waze/waze- ... 3-release/

Och man måste koppla telefonen till bilen för att kunna välja Waze, det kommer inte up som alternativ om man bara kör med Android Auto i telefonen.
Kia Niro PP2 2017
Annons

Re: Niro + Android Auto?

23
hema skrev:Kollade vart KIA tar sina kartor ifrån, och det verkar vara från HERE till de flesta modeller, men inte Niro vad jag såg.......
HERE´s hemsida länkade mig till denna KIA sida.
Historiskt har det nog varit så men i de flesta (alla?) nya modeller så tror jag det är TomTom-baserad Navigation och TomTom (visade det sig efter lite googlande) äger tydligen Tele Atlas som är en annan kartleverantör.
Kia Niro PP2 2017

Re: Niro + Android Auto?

24
kallt_kaffe skrev:
crazycookie skrev:HERE som navigation? I min Niro står att det är TomTom [emoji54]
HERE är f.d. Navteq och är en kartleverantör vars kartor används i t.ex. Garmins GPS:er och även GPS:en som satt i min förra bil (en Cee'd årsmodell 2015). HERE har även en navigationsapp som heter Here We Go. Om det är HERE som levererar kartorna till den TomTom-baserade GPS:en i Niron har jag inte undersökt. Jag har fått för mig att just TomTom i alla fall tidigare inte använt kartor från HERE/Navteq men det kanske inte stämmer längre?
Jodå, det är HERE som levererar kartorna till KIA och en hel mängd andra biltillverkare också:
https://here.com/en
Det TomTom är inblandad i är "livedelen" av navigeringen, dvs det man kommer åt med WiFI från mobilen, egen router eller liknande. Där serveras POIs online (normalt ger HERE i KIA bara "gammal" offlineinfo där), trafiksituationen i realtid och fartkameror.
Jag har bekanta som jämfört TomTom live med Google när det gäller trafikinfo och Google vinner den jämförelsen.

Om det är HERE som även svarar för navigeringprogrammeringen vet jag inte, men skulle tro att det är KIA själva som sköter det, eftersom jag kört med HERE WEGO-appen länge och den är bättre än KIAn vad gäller beräkningar av färdtid, vägval mm.

Jag har idag testat den nämnda Waze, som verkar mycket lovande. För mig är åtgången av WiFi viktig. Med HERE appen är den mycket rimlig i onlineläge och noll offline - behövda kartor laddar man själv ned.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Niro + Android Auto?

26
När jag kopplar upp mobilen mot Niron genom wifi, så såg jag idag en konstig sak.
Stod att en Android var ansluten till min mobil, den enda Androiden som fanns i bilen var min Samsung.
Är det Android i botten på KIA´s Navi (LG är väl tillverkare).
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Niro + Android Auto?

27
hema skrev:När jag kopplar upp mobilen mot Niron genom wifi, så såg jag idag en konstig sak.
Stod att en Android var ansluten till min mobil, den enda Androiden som fanns i bilen var min Samsung.
Är det Android i botten på KIA´s Navi (LG är väl tillverkare).
Screenshot_20170622-141000.png
Intressant. Ska kolla med min Niro imorgon.

Skickat från min LG-H960 via Tapatalk

Re: Niro + Android Auto?

28
Ja, den är tillverkad av LG och jag skulle hålla det för mycket troligt att den nyttjar Android!
Vara hur det vill med det, så är KIAs enhet är otroligt välprogrammerad - jag brukar rätt snart upptäcka buggar på andra bilars mediasystem jag haft - främst BMW, men har inte hittat en enda bugg på KIAs multimediaenhet!

Förresten en fråga till er som använder WAZE: Jag har testat den i dag och gillar upplägget, men märkte att den konstant jobbade mot GPS:en på min iPhone, vilket förstås inte är bra för batteriets livslängd.
Det går på iPhone normalt att bestämma om en app skall få göra det bara under användning, men här går det inte alls att stänga av GPS-användningen - även om man inte alls tänkt använda WAZE. Den jobbar hela tiden.
Någon annan som märkt det?
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Niro + Android Auto?

29
kiagubbe skrev: Förresten en fråga till er som använder WAZE: Jag har testat den i dag och gillar upplägget, men märkte att den konstant jobbade mot GPS:en på min iPhone, vilket förstås inte är bra för batteriets livslängd.
Det går på iPhone normalt att bestämma om en app skall få göra det bara under användning, men här går det inte alls att stänga av GPS-användningen - även om man inte alls tänkt använda WAZE. Den jobbar hela tiden.
Någon annan som märkt det?
Förut (under iphone 4-tiden) så körde waze enbart via a-gps, men nu använder den enbart riktiga gps-en i telefonen. Jag brukar tvångsavsluta waze om jag ser att den använder gpsen i bakgrunden trots att jag inte använder den.

Re: Niro + Android Auto?

30
Fungerar egentligen röststyrningen hos er med Android Auto? Inte för mig iaf.

Använder jag endast telefonen och fungerar detta utmärkt.

Använder jag detta i bilen så får jag hela tiden tjejrösten tillbaka av typ " vet ej hur jag kan hjälpa dig med ..."

Skickat från min LG-H960 via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Niro"