Re: Försäljare ljög om garanti

#11

Senaste inlägget från föregående sida:

Torgskräck skrev:Hade jag varit advokat hade jag köpt en kia och servat på annat ställe, sen stämt dom om kia klagat och ställt dylika krav, skulle kräva att de bevisade vad som orsakat ev fel.


Visst, så man ska kunna gå till "Kalles städ och bilservice" och betala en femhundring när det är dags för service och lita på att den firman fixar det? Stämpeln får man ju såklart. Sen efter 5-6 år ska Kia bevisa vad som inte gjorts på servicen när felen dyker upp?
Jag tycker nog att servicefirmorna ska vara auktoriserade av Kia för att vara godkända.


Kia Ceed GT-lite 1.6crdi SW -2016
Volvo V90 CrossCountry D4 AWD -2017
Annons

Re: Försäljare ljög om garanti

#12
para skrev:
Torgskräck skrev:Hade jag varit advokat hade jag köpt en kia och servat på annat ställe, sen stämt dom om kia klagat och ställt dylika krav, skulle kräva att de bevisade vad som orsakat ev fel.


Visst, så man ska kunna gå till "Kalles städ och bilservice" och betala en femhundring när det är dags för service och lita på att den firman fixar det? Stämpeln får man ju såklart. Sen efter 5-6 år ska Kia bevisa vad som inte gjorts på servicen när felen dyker upp?
Jag tycker nog att servicefirmorna ska vara auktoriserade av Kia för att vara godkända.


Oj här var det till att dra 3 steg bortom ytterligheterna .

Kom igen när du iaf är i verkligheten, läs mitt inlägg igen och försök FÖRSTÅ innan nästa uttalande.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Försäljare ljög om garanti

#13
En sak som köpare av en ny Kia skall ha klart för sig är att den 2 månaders frist eller 200 mil man hade extra vid serviceintervall är numera borttagen. Så nu gäller det att boka och serva inom tids- och körsträcka intervall om nybilsgarantin skall gälla.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: Försäljare ljög om garanti

#15
xcardi skrev:En sak som köpare av en ny Kia skall ha klart för sig är att den 2 månaders frist eller 200 mil man hade extra vid serviceintervall är numera borttagen. Så nu gäller det att boka och serva inom tids- och körsträcka intervall om nybilsgarantin skall gälla.



Låter inte bra alls för mig, som alltid drar i väg på bilsemester under sommaren och alltid kör minst 500 mil!
Skall jag invänta rätt miltal för service innan jag drar iväg? Låter orimligt......

Att göra servicen i Tyskland kan förstås vara ett alternativ, men är en sådan "legitim" om den görs på auktoriserad verkstad?
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, Platinum Graphite
Har haft: alla tänkbara MB & BMW

Re: Försäljare ljög om garanti

#16
Så är det. Alla KIA's modeller från 2017- accepterar INGEN som helst överträdelse av tid/körsträcka. Då är avtalet om 7 års garanti brutet.
Står i servicehäftet, där du har läst villkoren, godkänt och skrivit under (första ägaren iaf.)
En auktoriserad KIA-verkstad är en auktoriserad KIA-verkstad, det kvittar var den befinner sig (i garantiavseende)
KIA Sportage Special Edition 1.7 CRDi

Re: Försäljare ljög om garanti

#17
I Malmö finns nu bara ett auktoriserat serviceställe som jag kan lämna min Kia för att vara säker på att 7 års garantin gäller, där en service chef är minst sagt bufflig. Och de kan snart sagt ta vilka priser de vill. Känns fel. 14 mars 2017.
Annons
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster

cron