Annons

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

11
Verkar lovande.
Ska in på service om ca 300 mil, då får jag väl påpeka att det finns en uppdatering, om de inte säger det själva.

Att den gått mer på bränslemotorn nu i början, kanske har att göra med inkörningen.
Skulle den gå mycket på el innan inkörningen är klar, kanske motorn inte blir bra inkörd, p.g.a start/stopp med bränslemotorn.
(Det sista är bara min egen teori ;) )
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Annons

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

12
hema skrev: Att den gått mer på bränslemotorn nu i början, kanske har att göra med inkörningen.a start/stopp med bränslemotorn.
Nej, så är det inte - det är en putsning av skavanker på tidiga bilar, som de ursprungligen inte var medvetna om.
Bilar som tillverkas efter släppet av uppdateringen har den redan installerad.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

13
Lämnar in min för uppdatering och kampanj imorgon. Skall bli intressant att se om den utnyttjar batteriet bättre.
Som mest laddar den ett streck från fullt och sedan går motorn igång ett streck under halvfullt. Tycker nog att den skal utnyttja batteriet lite till.
Bilen har gått 630 mil nu och jag ligger på 0,58 för tillfället med dubbdäck.
Kia Niro 2017 1,6 Hybrid DCT6, Cerulean blue, pluspaket 1

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

14
Jag körde igår bara min 10 mil hem, men som jag skrev så verkar den gå mer på EV efter uppdateringen.
Min Niro har aldrig varit så nära fullt som din, den ligger och pendlar mellan plus 2 till 3 streck och minus samma världen.

Jag ligger också runt 600 mil med 4,9 l
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

16
Va inne på verkstan precis innan slutedags, kopplade upp bilen och kollade om det fanns någon uppdatering. Icke till min iaf. Och den är tillverkad 2016-11-30. Kan hända att fabriken skickade ut bilar tidigare med uppgraderingen.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

18
MagnusLindgren skrev:Va inne på verkstan precis innan slutedags, kopplade upp bilen och kollade om det fanns någon uppdatering. Icke till min iaf. Och den är tillverkad 2016-11-30. Kan hända att fabriken skickade ut bilar tidigare med uppgraderingen.
Tror nog att bilen uppdaterades på wallhamn snarare än att den skickades med uppdateringen från korea. Hämtade min bil igår och den hade inga uppdateringar att hämta hem och ÅF trodde att wallhamn hade fixat det redan.

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

20
DmA skrev:
MagnusLindgren skrev:Va inne på verkstan precis innan slutedags, kopplade upp bilen och kollade om det fanns någon uppdatering. Icke till min iaf. Och den är tillverkad 2016-11-30. Kan hända att fabriken skickade ut bilar tidigare med uppgraderingen.
Tror nog att bilen uppdaterades på wallhamn snarare än att den skickades med uppdateringen från korea. Hämtade min bil igår och den hade inga uppdateringar att hämta hem och ÅF trodde att wallhamn hade fixat det redan.

Det beror nog lite på vad ÅF har för avtal med Wallhamn. Vet att min ÅF endast låter dom installera dieselvärmare på Sorento allt annat görs på verkstan i stan.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Skriv svar

Återgå till "Niro"