Annons
Annons

Re: Niro leveranstid, lång!

33
DmA skrev:Hur får ni reda på vilken båt bilarna står på? Kan man kolla detta på något sätt?
Har man chassinumret kan man söka på Kia Hotline och få reda på när den tillverkades och när den skickas (samt massa andra trevliga detaljer om fordonet.) Står även vid vilken fabrik den tillverkades.

Och eftersom man vet (iaf jag) att båten anlöper Wallhamn och rederiet är EUKOR, så kan man gå in på EUKOR's sida, söka efter båtar som lämnar hamnen närmast fabriken och som ska till Wallhamn (på deras sida står vilka som kommer att anlöpa).

Det är den lite halvjobbiga versionen - eller så kan man be sin säljare plocka fram vilken båt det är. Men det är inte lika kul :)
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Niro leveranstid, lång!

34
MagnusLindgren skrev: Har man chassinumret kan man söka på Kia Hotline och få reda på när den tillverkades och när den skickas (samt massa andra trevliga detaljer om fordonet.) Står även vid vilken fabrik den tillverkades.
Hur tar du dig in på KIA Hotline?

Jag försökte skapa ett konto där som "Access for independent repairers BETA", men det lyckades inte, trots att mina uppgifter accepterades........ logga in efter bekräftelsemailet gick inte heller!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Niro leveranstid, lång!

35
kiagubbe skrev:
MagnusLindgren skrev: Har man chassinumret kan man söka på Kia Hotline och få reda på när den tillverkades och när den skickas (samt massa andra trevliga detaljer om fordonet.) Står även vid vilken fabrik den tillverkades.
Hur tar du dig in på KIA Hotline?

Jag försökte skapa ett konto där som "Access for independent repairers BETA", men det lyckades inte, trots att mina uppgifter accepterades........ logga in efter bekräftelsemailet gick inte heller!

Funkade utmärkt att göra det för mig.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Niro leveranstid, lång!

36
Det var nog det långa avståndet till Korea som spökade - efter att ha provat igen med lite fördröjning fungerade det!

Intressant sajt - jag hittade flera guldkorn som triggade min nyfikenhet, bl a så har min Niro en "warranty History" då en "DE Injector" bytts den 11 aug 2016 - som det ser ut hos en "dealer". Min ÅF? Kanske det.....

Där nämns också en "ECU UPGRADE" daterad den 14 dec 2016. Säkert den aktuella som vi diskuterar i en annan tråd här. Symptomen beskrivs så här: "....hesitation while driving, to improve its logic" och det känner jag igen från det engelska forumets diskussioner!

Under "Anti corrosion" står "High" och det låter ju betryggande. Undrar just hur bilar med "Low" fungerar på saltade vägar?
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Niro leveranstid, lång!

37
kiagubbe skrev:Intressant sajt - jag hittade flera guldkorn som triggade min nyfikenhet, bl a så har min Niro en "warranty History" då en "DE Injector" bytts den 11 aug 2016 - som det ser ut hos en "dealer". Min ÅF? Kanske det.....
Hmm... min Ceed har också en warranty history fast inget jag lämnat in den för "[Q83] Underbody noise Bumpy road" efter ca: 800 mil. Enda jag möjligen kan ha haft den inlämnad för det datumet skulle kunna vara för uppdatering av GPS-kartor men jag är väldigt tveksam till att gjordes det datumet. Efter det så har inte bilen varit inne förrän 3000-mils servicen ett år senare.

Det är ju nästan så att man börjar fundera på om återförsäljaren registrerar fejkade garantijobb mot Kia?
EDIT: Såg att jag hade ett sånt där undersökningsmail där de undrar hur jag upplevde mitt verkstadsbesök som jag fick en vecka efter det registrerade garantijobbet så troligen stämmer trots allt datumet med när bilen var inne för kartuppdatering. Så antingen fixade det ett fel som jag inte visste att jag hade eller så såg de till att få betalt för jobbet de lade ner på gratis-kart-uppdateringen.

Sorry, lite off-topic inser jag. Får väl tillägga, för att hålla mig till ämnet, att jag avbeställt min Niro och beställt en med pluspaket 2 istället efter att de ändrade sig gällande kampanjen så att den numera (sen årsskiftet) även gäller pluspaket 2. Lite tråkigt att behöva vänta flera månader extra men samtidigt får jag den bil jag ville ha från början.
Kia Niro PP2 2017

Re: Niro leveranstid, lång!

38
Nu har jag hittat min bil på wilhelmsen wallenius båt "Manon" Lämnade hamn i Korea på Nyårsafton och befinner sig i skrivande stund mellan Sri Lanka och Somalia. Nu får vi hoppas piraterna håller sig i skinnet så bilen kommer till wallhamn den 16Feb.
Någon som vet hur länge dom står på Orust innan dom åker mot handlarn?

Återgå till "Niro"