Annons
Annons

Re: Niro - Ny mjukvaruuppdatering tillgänglig i Storbritannien

3
Har inte fått min Niro än, men är inne och snackar med killarna på verkstan nästan dagligen (ligger vägg i vägg med jobbet). Dom har inte sett något om uppdatering än (eller snarare dom har inte orkat kolla än).

Angående Bluetooth så läste jag nånstans i UK forumet att några har fått sina AVN enheter utbytta i samma veva.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Niro - Ny mjukvaruuppdatering tillgänglig i Storbritannien

4
Jag har också följt kiaownersclub där uppdateringar diskuteras och en motorstyrningsuppdatering (ECU) har flera fått gjord och det som fixats där är växlingen mellan EL- och bensinmotorn. Jag har också känt av en "slagighet" där.
Som Magnus skriver så har ett byte av multiamedians Head Unit gjorts hos vissa och det har uppenbarligen med BT-problem att göra.
Själv har jag stora problem med att radiomottagningen är fruktansvärt dålig. Visserligen bor jag i glesbygd, men även i närheten, där jag vet att det finns sändare är det dåligt! Känner någon igen sig?

Det intressanta när det gäller det här är hur olika såna här saker behandlas i UK och här i Sverige.
En användare på kiaownersclub kontaktade sin ÅF och denne gick direkt till en dator och efter att ha slagit in regnumret bekräftades att hans kärra skulle uppdateras.
Någon hade till och med spontant kontaktats och erbjudits uppdateringen.

Jag kontaktade min närmaste KIA-ÅF och möttes av total oförståelse av kundmottagaren
"Nä, det vet vi inget om"
"Jaha men kan du inte gå in och kolla?"
"När så fungerar det inte"


Vad har en "kundmottagare" egentligen för funktion - och kompetens?

Tacka vet jag den gamle verkmästaren från "förr", som kunde sin sak och som kunde svara även på komplicera frågor och ge kloka råd! Vem pratar med sin bilmek idag?
En lämplig ny titel kanske bör vara "tidsbokare"?

Jag visste ju att det fanns en uppdatering och det hela slutade med att det enda kundmottagaren kunde göra var att sätta upp mig på en tid, så får jag se hur det avlöper......... Med lite tur kanske jag även kan få Apple Carplay, som skall komma i februari installerad då.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Niro - Ny mjukvaruuppdatering tillgänglig i Storbritannien

5
kiagubbe skrev:...
Själv har jag stora problem med att radiomottagningen är fruktansvärt dålig. Visserligen bor jag i glesbygd, men även i närheten, där jag vet att det finns sändare är det dåligt! Känner någon igen sig?

Kan faktiskt vara så att det är kameran för LDWS/LKAS (vingel varnaren), det är nämligen samma kamera som sitter i Sportage m.fl och har fått höra på verkstan att dom ska byta en sån pga den störde radion. Det är en dyr historia (kameran alltså), så be dom på verkstan prova med att koppla loss den (ganska enkelt, bara lossa plastkåpan och en kabel.)
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Niro - Ny mjukvaruuppdatering tillgänglig i Storbritannien

7
Blev också medlem på Kia Hotline och sökte på min bil.
Den hade fått injektorer bytta i början på Aug-16 och omfattas av uppdateringen.

Så här står det fritt översatt med Google:

Denna bulletin utfärdas för att ge information om mjukvaruuppgradering ecu några 17MY NIRO (DE HEV) KAPPA 1.6GDI motor fordon, som kan uppleva motortvekan under körning, för att förbättra dess logik.
■ Symtom / skick: Vissa 17MY NIRO (DE HEV) KAPPA 1.6GDI motor fordon kan uppleva motortvekan under körning.


Om jag sedan kollar på min utrustning så undrar jag lite över ett par punkter.
Någon som kan förklara vad dessa betyder:

LED HEADLAMP : LED (Det enda i LEDväg som finns vid Headlamp är parkeringsljuset).
HEAD LAMP LEVELG : HLLD (Är detta Halogen Long Life, eller vad?).
UNIQUE ANTENNA : DAB+GPS (Kan det vara DAB-radio i bilen, hittar inget om själva stereon).

För HEADLAMP är väl huvudljuset (Hel/Halvljus).
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Niro - Ny mjukvaruuppdatering tillgänglig i Storbritannien

8
hema skrev:LED HEADLAMP : LED (Det enda i LEDväg som finns vid Headlamp är parkeringsljuset).
Stämmer
hema skrev:HEAD LAMP LEVELG : HLLD (Är detta Halogen Long Life, eller vad?).
Head Light Level Dial, dvs knappen för att justera höjden.
hema skrev:UNIQUE ANTENNA : DAB+GPS (Kan det vara DAB-radio i bilen, hittar inget om själva stereon).
Finns två varianter av själva huvudeneheten på 7" (finns även en på 8" men inte i sverige), en med DAB och en utan DAB. Dock så är DAB antennen inkopplad på båda, så det bör röra sig om en mjukvaru uppdatering av enheten.

Är likadant på nya Soul, och där hade min säljare lyckats få igång DAB. Har dock inte kollat själv än.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Niro - Ny mjukvaruuppdatering tillgänglig i Storbritannien

9
MagnusLindgren skrev:
hema skrev:LED HEADLAMP : LED (Det enda i LEDväg som finns vid Headlamp är parkeringsljuset).
Stämmer
hema skrev:HEAD LAMP LEVELG : HLLD (Är detta Halogen Long Life, eller vad?).
Head Light Level Dial, dvs knappen för att justera höjden.
hema skrev:UNIQUE ANTENNA : DAB+GPS (Kan det vara DAB-radio i bilen, hittar inget om själva stereon).
Finns två varianter av själva huvudeneheten på 7" (finns även en på 8" men inte i sverige), en med DAB och en utan DAB. Dock så är DAB antennen inkopplad på båda, så det bör röra sig om en mjukvaru uppdatering av enheten.

Är likadant på nya Soul, och där hade min säljare lyckats få igång DAB. Har dock inte kollat själv än.
Tack för dina snabba svar :)
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Skriv svar

Återgå till "Niro"