Annons

Vinderdäck Carens 1,7 -16

1
När bilen köptes kunde man inte välja dubbdäck tex Hacka 8 så jag tog inte däcken från säljaren. Nu är jag på jakt efter billigaste sättet att få dubbade vinterdäck tex Hackapelitta 8 på bilen. Gärna lättmetallfälgar och gärna TPMS, som synkar med bilen.
Nån som har något bra tips? Antingen så kommer allt färdigt, men tex däckonline kan inte leverera dubdäck på lättmetallfälg, eller så får jag beställa prylarna från tre håll om jag nu inte får tag i fälgar med TPMS.
Med vänlig hälsning
Karl
Annons

Re: RE: Vinderdäck Carens 1,7 -16

3
Kar skrev:När bilen köptes kunde man inte välja dubbdäck tex Hacka 8 så jag tog inte däcken från säljaren. Nu är jag på jakt efter billigaste sättet att få dubbade vinterdäck tex Hackapelitta 8 på bilen. Gärna lättmetallfälgar och gärna TPMS, som synkar med bilen.
Nån som har något bra tips? Antingen så kommer allt färdigt, men tex däckonline kan inte leverera dubdäck på lättmetallfälg, eller så får jag beställa prylarna från tre håll om jag nu inte får tag i fälgar med TPMS.
Med vänlig hälsning
Karl
Ska du verkligen ha TPMS på vinterdäcken? Då får du lämna in bilen för omprogrammering varje gång du byter däck!
/Niklas

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
KIA Ceed 1,5 T-GDI SW GT Line - Modellår 2021

Re: RE: Vinderdäck Carens 1,7 -16

4
Kar skrev:När bilen köptes kunde man inte välja dubbdäck tex Hacka 8 så jag tog inte däcken från säljaren. Nu är jag på jakt efter billigaste sättet att få dubbade vinterdäck tex Hackapelitta 8 på bilen. Gärna lättmetallfälgar och gärna TPMS, som synkar med bilen.
Nån som har något bra tips? Antingen så kommer allt färdigt, men tex däckonline kan inte leverera dubdäck på lättmetallfälg, eller så får jag beställa prylarna från tre håll om jag nu inte får tag i fälgar med TPMS.
Med vänlig hälsning
Karl
När jag köpte min Cee'd GT-Line för ett år sedan köpte jag dubb på alu fälg från www.dack365.se
/Niklas

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
KIA Ceed 1,5 T-GDI SW GT Line - Modellår 2021

Re: RE: Vinderdäck Carens 1,7 -16

5
nikmat skrev: Ska du verkligen ha TPMS på vinterdäcken? Då får du lämna in bilen för omprogrammering varje gång du byter däck!
/Niklas
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Aj då, ytterligare en detal jag missat. Jag har inte minsta lust att stå och köa hos verkstan för att de ska göra nån programmering.
Då köper jag hellre en sån här.
https://www.blocket.se/stockholm/Autel_ ... ?ca=11&w=3
Men lättast är kanske att acceptera en orang elampa som lyser och blinkar under vinterdäcksäsongen...
Då över till frågan om godkända fälgmått.
Fälg och däckdimension står i manualen.
Beträffande ET måttet sade säljaren att det satt 50 på bilen. Det står 46 i diverse bultcirkeltabeller. Manualen säger att man ska ha sammma mått. De säger inget om toleranser. Somliga skiljer blott en mm.
Jag hade hoppats på angivande av tillåtnaET-intervall för varje fälg/däckkombination.
Med vänlig hälsning,
Karl

Re: Vinderdäck Carens 1,7 -16

6
TPMS behöver normalt sett inte lämnas in VARJE gång man byter HJUL.
Man kan behöva programmera dem EN gång om sensorerna INTE är KIA-original, men sen är det AUTO-Learning på TPMS-sensorerna så bilen fixar det själv.
Dessutom tar inte programmeringen mer än c:a 10 minuter, så kostnaden bör vara låg.

Re: RE: Re: Vinderdäck Carens 1,7 -16

7
HellboyElvis skrev:TPMS behöver normalt sett inte lämnas in VARJE gång man byter HJUL.
Man kan behöva programmera dem EN gång om sensorerna INTE är KIA-original, men sen är det AUTO-Learning på TPMS-sensorerna så bilen fixar det själv.
Dessutom tar inte programmeringen mer än c:a 10 minuter, så kostnaden bör vara låg.
Runt 400 kr sa min KIA försäljare!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
KIA Ceed 1,5 T-GDI SW GT Line - Modellår 2021

Re: Vinderdäck Carens 1,7 -16

10
Infosite.se Det låter märkligt men det är en däckfirma söder om stan (sthlm). Köpte mina däck till förra bilen av dom också. Klart billigast även den gången. Dom kör någon nyårsrea nu. Hakka8 för 1150:- och HakkaR2(dubbfritt) för 850:- båda i dimensionen 205/55 16 sen tillkommer montering/balansering på 225:- per däck.
Skriv svar

Återgå till "Carens"