Annons

GT line 2016 Gps och Radio

1
Har efter antal veckor troligen fatta att GPS inte har hastighetsmätare eller har jag fel, alla andra bilar och GPS jag haft visar den hastighet jag kör i.
Radion kan jag inte få in nån som helst information, tex låtens namn som spelas på radion. Min Sportage 2014 års modell fungerade det utan att göra nått.
Annons

Re: GT line 2016 Gps och Radio

2
Har också en fråga ang GPS ,vaför fartkameravarnaren endast fungerar när bilen( ceéd GT-line -16) är ansluten till internet? min gamla lösa Garmin GPS löser ju det utan uppkoppling,iof sig inget problem att ansluta telefonen,men oklart hur mycket surf det drar,Någon som vet

Re: GT line 2016 Gps och Radio

3
harald skrev:Har också en fråga ang GPS ,vaför fartkameravarnaren endast fungerar när bilen( ceéd GT-line -16) är ansluten till internet? min gamla lösa Garmin GPS löser ju det utan uppkoppling,iof sig inget problem att ansluta telefonen,men oklart hur mycket surf det drar,Någon som vet
Har med att biltillverkare inte aktivt får bygga in fartkameravarnare. Däremot kan man gå runt det genom att genom att ansluta till exempelvis en mobil (eller om man monterar en separat 4G router med wi-fi i bilen). Det är iaf den förklaringen jag fick.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: GT line 2016 Gps och Radio

4
Jag saknade också verklig hastighet på navigatorn i min nya Niro, men den finns inte där..... Får fortsatt bli på min iPhone med HERE-appen, som inom parentes är den bästa navigeringslösningen jag upplevt. Både app och kartor är gratis med möjlighet till att planera resor på datorn som synkar till appen direkt!

För att visa fartkameror, live POIs och trafiksituationen på rutten med KIAa inbyggda Navigator, måste jag aktivera min telefon som en WiFi-spot, så att KIA Connected Services via TomTom aktiveras. Den ser ut att fungera bra och vad jag hittills kunnat se, utan särskilt stor "surf" via telefonen.
Hur det blir med kostnader för det utomlands (för min del till sommaren) beror förstås på EUs lösning av reglerna för roaming, som man jobbar med nu.

Att jämföra fartkameror på en lös (icke internetansluten navigator) är inte vettigt, eftersom färsk data där inte kan mäta sig med TomTom live som uppdateras kontinuerligt. På den lösa måste man ju vänta på när fabrikanten behagar komma med uppdateringar.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: GT line 2016 Gps och Radio

5
kiagubbe skrev:Jag saknade också verklig hastighet på navigatorn i min nya Niro, men den finns inte där..... Får fortsatt bli på min iPhone med HERE-appen, som inom parentes är den bästa navigeringslösningen jag upplevt. Både app och kartor är gratis med möjlighet till att planera resor på datorn som synkar till appen direkt!

För att visa fartkameror, live POIs och trafiksituationen på rutten med KIAa inbyggda Navigator, måste jag aktivera min telefon som en WiFi-spot, så att KIA Connected Services via TomTom aktiveras. Den ser ut att fungera bra och vad jag hittills kunnat se, utan särskilt stor "surf" via telefonen.
Hur det blir med kostnader för det utomlands (för min del till sommaren) beror förstås på EUs lösning av reglerna för roaming, som man jobbar med nu.

Att jämföra fartkameror på en lös (icke internetansluten navigator) är inte vettigt, eftersom färsk data där inte kan mäta sig med TomTom live som uppdateras kontinuerligt. På den lösa måste man ju vänta på när fabrikanten behagar komma med uppdateringar.
Nu blir det lite off topic, kanske. Men har du testat Eniros navigeringsapp? Den använder en stomme som Tonmtom gjort och har även koppling till deras katalogtjänst Så har du Eniros app (telefonkatalog) och denna navigeringsapp så är det heltäckande. Har du inte adressen men namnet på person/plats företag/ så slår man den i eniroappen och längst ner på sida väljer man att starta navigering. Så öppnas den appen.

Själva navigeringen i sig är minst lika bra som de man betalar för. Norden ingår, men vill du ha Europa så kostar det 249kr och den köpte jag när vi körde nere i Tyskland.

Testa gärna, gratis och lätt att redera. Appen visar hastighet/tid kvar/km kvar/ankomsttid. Man kan som på tomtom välja vägtyper och om man ska köra kortast eller snabbast.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: GT line 2016 Gps och Radio

6
Eniro funkar säkert bra som dina erfarenheter visar.

Det jag uppskattar med HERE (som härstammar från Nokias köp av det amerikanska kartbolaget Navteq för 8,1 miljarder dollar...... och som numera drivs av Audi, BMW och Daimler gemensamt) är förutom att det är HELT gratis (även alla världens kartor):

* Appen (och HERE-sajten på webben) uppdateras ofta och blir bättre och bättre för varje gång
* Kartorna uppdateras mer frekvent är t ex Garmins, Navigons - och som sagt alltid utan kostnad
* Mängden POIs är imponerande och uppdateras lika ofta som kartorna
* Man kan enkelt själv välja språk för den muntliga vägledningen - vilket för mig som ofta kör till Danmark, Tyskland, Italien mm är guld värt. In så kul att höra en svensk försöka uttala t ex tyska gatunamn eller orter med svenska uttalsregler. Eller danska....... För vissa språk finns även olika röster att välja på.
* Om man vill kan man köra HERE-appen Off-line utan mobildata och ha kartorna nedladdade i telefonen. I normalläge finns info via mobildata som liknar Connected Services.

Connected Services via TomTom verkar lovande och skall hårdtestas till sommaren, där jag speciellt skulle uppskatta om alternativa rutter vid "Stau in der Verkehr" dök upp.
Att få en alternativ rutt föreslagen vid köer på Autobahn vore en välsignelse! Då kan man sitta på en trivsam restaurang, avnjuta sin lunch och njuta av den sakta framkrypande trafiken på Autobahn alldeles intill.

HERE-kartorna är för övrigt de som KIAs navigatorer använder......... med uppdatering en gång per år!
Mer om HERE: https://here.com/en
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: GT line 2016 Gps och Radio

7
kiagubbe skrev:Eniro funkar säkert bra som dina erfarenheter visar.

Det jag uppskattar med HERE (som härstammar från Nokias köp av det amerikanska kartbolaget Navteq för 8,1 miljarder dollar...... och som numera drivs av Audi, BMW och Daimler gemensamt) är förutom att det är HELT gratis (även alla världens kartor):

* Appen (och HERE-sajten på webben) uppdateras ofta och blir bättre och bättre för varje gång
* Kartorna uppdateras mer frekvent är t ex Garmins, Navigons - och som sagt alltid utan kostnad
* Mängden POIs är imponerande och uppdateras lika ofta som kartorna
* Man kan enkelt själv välja språk för den muntliga vägledningen - vilket för mig som ofta kör till Danmark, Tyskland, Italien mm är guld värt. In så kul att höra en svensk försöka uttala t ex tyska gatunamn eller orter med svenska uttalsregler. Eller danska....... För vissa språk finns även olika röster att välja på.
* Om man vill kan man köra HERE-appen Off-line utan mobildata och ha kartorna nedladdade i telefonen. I normalläge finns info via mobildata som liknar Connected Services.

Connected Services via TomTom verkar lovande och skall hårdtestas till sommaren, där jag speciellt skulle uppskatta om alternativa rutter vid "Stau in der Verkehr" dök upp.
Att få en alternativ rutt föreslagen vid köer på Autobahn vore en välsignelse! Då kan man sitta på en trivsam restaurang, avnjuta sin lunch och njuta av den sakta framkrypande trafiken på Autobahn alldeles intill.

HERE-kartorna är för övrigt de som KIAs navigatorer använder......... med uppdatering en gång per år!
Mer om HERE: https://here.com/en
Även om du inte kollar Eniro, så ska jag kika på Here. Den verkar ju hyfsad :)
Att Kia använder det i sina system är ingen bra reklam. Den jag har i Kian leder bara mig på fel väg. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: GT line 2016 Gps och Radio

8
Ronnie skrev: Även om du inte kollar Eniro, så ska jag kika på Here. Den verkar ju hyfsad :)
Att Kia använder det i sina system är ingen bra reklam. Den jag har i Kian leder bara mig på fel väg. :)
Jodå, jag har kollat på Niro - förlåt E-Niro och den är bra.
Har dock kört in mig på HERE med massor av hotell, excellenta kinakrogar, utmärkta sevärdheter, generösa bankomater och annat godis lagrat där, så jag stannar kvar!

HERE har nog släppt en billighetsvariant till KIA ska du se ;-)
Jag kommer säkert att ha min ajFån sida vid sid med KIAs nav för att se om dom tycker lika.......

Ser fram emot Apple CarPlay - då kan även Apple Maps få vara med!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: GT line 2016 Gps och Radio

9
kiagubbe skrev:
Ronnie skrev: Även om du inte kollar Eniro, så ska jag kika på Here. Den verkar ju hyfsad :)
Att Kia använder det i sina system är ingen bra reklam. Den jag har i Kian leder bara mig på fel väg. :)
Jodå, jag har kollat på Niro - förlåt E-Niro och den är bra.
Har dock kört in mig på HERE med massor av hotell, excellenta kinakrogar, utmärkta sevärdheter, generösa bankomater och annat godis lagrat där, så jag stannar kvar!

HERE har nog släppt en billighetsvariant till KIA ska du se ;-)
Jag kommer säkert att ha min ajFån sida vid sid med KIAs nav för att se om dom tycker lika.......

Ser fram emot Apple CarPlay - då kan även Apple Maps få vara med!
eNiro borde väl passa. :)
Vet du hur man får bort reklamen i "Here"? Den hoppar upp lite ibland, speciellt när man laddar ner kartor.
Jag ska testa av det, verkar skpligt vid första anblick.

Ville jag kolla bensinstationer/parkeringar/taxi osv lokalt finns inget. Zoomar jag ut så jag ser en radie på ca. 7 mil som då innefattar Växjö och Halmstad, inget.
Eller funktionen gäller inte för Sverige?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: GT line 2016 Gps och Radio

10
Ronnie skrev: Vet du hur man får bort reklamen i "Here"? Den hoppar upp lite ibland, speciellt när man laddar ner kartor.

Ville jag kolla bensinstationer/parkeringar/taxi osv lokalt finns inget. Zoomar jag ut så jag ser en radie på ca. 7 mil som då innefattar Växjö och Halmstad, inget.
Eller funktionen gäller inte för Sverige?
Reklam? Märkligt, jag har aldrig sett skymten av någon sådan, men jag har adblocker i min iPhone, men tvivlar på att det är därför.......

I centrala Ljungby ser jag att ni har ni 6 st bensinstationer ;-)
Sökte mig först till Ljungby med "Vart vill du åka funktionen" - knappade sedan sedan på knappen "I närheten", valde sedan knappen "Bensin" och vips.......
Kan sedan zooma till lämpligt läge för fler eller färre stationer.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"