Annons

Vickande förarstol

1
När jag hade bestämt mig för att köpa en Sorento så provkörde jag en hos en lokal handlare. Vidprovkörningen märkte jag att förarstolen vickade i framkant vid gaspådrag respektive inbromsning. Jag frågade om det men handlaren hade naturligtvis ingen aning. När jag provkörde den bil jag sedan köpte fanns inget "vick" men nu 500 mil senare så vixkar det ordentligt. Bilen har nu gått ca 12,5k mil.

Någon som har haft liknande problem. Är det krångligt/dyrt att laga eller måsta man till och med byta ut stolen?
Kan tillägga att jag väger 90 kilo och brukar varken köra dragrace eller tvärnita. Tror att det första vicket kom i en brant uppförsbacke och blir tydligare för varje dag. Man vill ju helst inte att stolen släpper när man gasar, kan ju vara lite halvfarligt..
Annons

Re: Vickande förarstol

6
Är det inget du kan se vad som är trasigt och laga själv? att byta till nytt underrede verkar ju galet för att några små gångjärn är slitna i sprinten, det verkar ju som att det är ett tillverkningsfel om det är ett fel som drabbar många.
Bättre då att kanske själv tillverka nya sprintar/bussningar i bättre material och slippa problemet för gott, tar kanske lite fritid men sparar pengar både nu och i långa loppet.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

7
Det är galet att byta underrede själv ja. Men Kia bekostar inte en reparation under garantitid utan man byter hela underredet på garanti. Behöver man bekosta det själv (förbrukad garanti) är det bättre att kolla upp själv. Brukar vara några nitar i framkanten av ramen som blir slitna och börjar glappa...
Skriv svar

Återgå till "Problem"