Annons

Luktar bränt, endast 50 mil åkta

1
Hämtade min nya Kia ceed sw gt line för 1,5 vecka sen. Idag när vi var ute och åkte så började det lukta bränt inne i kupén, lite som bränd plast och koppling. Det har varit sträng kyla ute nu några dagar. Sätesvärmen samt rattvärmen var påslagen när det inträffade. Vi hade åkt i ca 1 timme när det inträffade. Kunde ej komma på vart det kom ifrån och skriver därför här för att få lite brainstorming kring det inträffade. Har åkte ca 4 mil nu på kvällen och då luktade det ingenting.
Tacksam för svar och funderingar.

Mvh Dahlin-Falun
Kia Ceed SW GT line -16
Annons

Re: Luktar bränt, endast 50 mil åkta

5
erikdahlinfalun skrev:Hämtade min nya Kia ceed sw gt line för 1,5 vecka sen. Idag när vi var ute och åkte så började det lukta bränt inne i kupén, lite som bränd plast och koppling. Det har varit sträng kyla ute nu några dagar. Sätesvärmen samt rattvärmen var påslagen när det inträffade. Vi hade åkt i ca 1 timme när det inträffade. Kunde ej komma på vart det kom ifrån och skriver därför här för att få lite brainstorming kring det inträffade. Har åkte ca 4 mil nu på kvällen och då luktade det ingenting.
Tacksam för svar och funderingar.

Mvh Dahlin-Falun
Kia bränner ju rent partikelfiltret då och då, kan ju vara första gången. Detta brukar ske utan förvarning och kan lukta riktigt bränt...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Luktar bränt, endast 50 mil åkta

6
Ronnie skrev:Kia bränner ju rent partikelfiltret då och då, kan ju vara första gången. Detta brukar ske utan förvarning och kan lukta riktigt bränt...
Råkade ut för detta några gånger när min bil var ny (för lite mer än ett år sedan). Har inte upplevt det på så pass länge nu att jag hade glömt bort det tills jag läste den här tråden, gissar att det luktar mer de första gångerna det sker.
Kia Niro PP2 2017

Re: Luktar bränt, endast 50 mil åkta

10
Ronnie skrev:Svagt att inte återförsäljare upplyser om detta med partikelfilter och lukten som blir ibland....
Det är inget Kia specifikt, blev lite nervös på Passaten min också när den var ny. Säljaren hade inte alls låtsats om något.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"