Annons

Min femte Kia

1
Hej alla, Peter här som startade forumet en gång i tiden.

Nu har vi köpt vår femte Kia! En röd Carens Special Edition. Hittills är vi jättenöjda (ok bara kört 40 mil) även om 18 tumsfälgarna är snyggare än de låter bra på vägen ;-).

Vi bytte in vår Picanto (som gått 600 mil) och vår 2012 ceed som gått 6,000 mil.

/P
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Annons

Re: Min femte Kia

2
Hej.

Köpte en ny Carens Special Edition (också röd) i tisdags levereras om ca två veckor. Hade en Sportage -11 innan men 5 säten räcker inte till :lol:

Tänkte bara kolla lite snabbt om Carens ens kan jämföras med Sportage? Var jätte nöjd med den och är lite orolig att jag inte kommer att trivas med Carensen...

Vad menade du med 18" fälgar? Låter de verkligen mycket?

// Adde

Re: Min femte Kia

3
Man kan inte riktigt jämföra en Sportage med en Carens, de går inte under samma typ av bil.
Däremot skulle man kunna säga att en Carens är förväxt version av Ceed, en storfamiljs-Ceed :)
Och ja, 18"-hjulen har lite mer vägljud och är lite stötigare, men vad gör man inte för lite häftigare utseende :thumbup:

Re: Min femte Kia

4
Ja, väghållningen på 18 tums fälgarna var verkligen bra, men E18 mellan t ex Arboga och Västerås känns i hela kroppen. Trodde först att de var dåligt balanserade men de går hur mjukt som helst på andra vägavsnitt.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Min femte Kia

5
Hej igen o tack för svaren.

Insåg nu att jag var otydlig... Det jag menade med att jämföra Sportage och Carens, var bara en fråga om man åker lika bekvämt i en Carens, för jag blev riktigt bortskämd i Sportagen ;)

Det är behovet som styr och just nu behöver vi 7 säten. Lite synd att behöva göra mig av med Sportagen men ser fram emot att testa andra modeller.

Det lät på Peter att han var riktigt nöjd och det ger mig hopp :D

//Adde

Re: Min femte Kia

6
Hey,

Jag har inte ens provkört Sportagen men det jag kan jämföra med är mina tre ceed och frugans Picanto. Helt klart blev ceeden bättre och bättre, i synnerhet komfort och kvalitet på interiören. Carensen känns som en förväxt ceed med massor med utrymme på insidan och man kommer upp en del jämfört med ceeden. Ljudnivån inuti bilen var avsevärt tystare, till och med när 18 tums fälgarna är på. Ser nästan fram att få köpa ballongdäck till vintern för att se hur det påverkar. Med tanke på att vi oftast kör runt 80 mil varje helg landsväg så är jag mest ute efter komforten. Tekniskt och sånt så känns den identisk med nuvarande ceeden. Jag har Special edition och det enda jag verkligen saknar från ceed är svankstöd. Hade jag haft råd hade jag valt Executive med bättre stolar. Än så länge får jag nog säga att jag sitter bättre i den här ändå.

Och stereon är mycket bättre.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Skriv svar

Återgå till "Carens"