Annons

Har du fått byta Bränslefilter på din Crdi motor innan rekommenderat miltal?

Ja
Antal röster: 23 (30%)
Nej
Antal röster: 35 (46%)
På Garantin!
Antal röster: 10 (13%)
Självkostnad?
Antal röster: 8 (11%)
Antal röster: 76

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

101
Ska man försöka vända debatten lite så verkar Kia vara den enda av de drabbade bilmärkena som var helt öppna med problemet.
Vilket i sig var SKITBRA! Varför inte köra med öppna kort och försöka lösa problemet? Windahls här i Västerås skötte allting exemplariskt mot mig när vår förra KIA tvärdog på E18 pga bränslefiltret. Jag har ägt Ford, SAAB och Mercedes - Ingen av dessa märken har haft en sådan service som KIA.

Off topic: Rent generellt tycker jag att detta forum haft oerhört mycket gnäll från personer med noll koll. "Kia brister kvalitetsmässigt" eller "Det är Kias ansvar!!". Självklart får man ha åsikter, men fan va enkelt det är att enbart gnälla bakom datorskärmen utan att ha något svart på vitt. Tragiskt rent ut sagt... Jag jobbar inte på Kia eller är en fan-boy (äger även andra bilar), men om Kia nu är så kassa, varför inte byta bilmärke bara?
Annons

Bränslefilter Crdi motorerna

102
hnkl skrev:Alltid roligt att reta dig lite, DavidB, Då du är en av de mest kia-kritiska människorna jag stött på men ska ändå envisas med att äga en kia. :lol:

Min åsikt är jag inte bryr mig ett dugg om mitt filter skulle sättas igen efter 2000 mil eller om 4000 mil. Det är fortfarande bränslet som sätter igen filtren på bilarna. Om sen kia väljer att montera ett sämre system än t.ex. volvo så förstår jag det. Jag köpte inte en volvo för 300.000kr, jag köpte en kia för 180.000kr och räknar inte med att den ska hålla samma kvalité som en volvo för 120.000kr mer. Med den summan så måste tillverkarna dra ner på något men som fortfarande fungerar på i princip alla andra bränslestationer förutom hos OKQ8 tydligen.

Du låter som dem på jobbet som alltid gnäller om hur jobbigt och tråkigt jobbet är men hur bra det var/är på andra jobb, men ska ändå envisas med att jobba kvar. :lol:
Hahaha mm kanske det, jag bytte bort min KIA och kör nu mer Volvo V70 D2 sedan i tisdags och hur den blir får tiden utvisa :D

Däremot tycker jag att hela den här tråden är förlegad och slutdiskuterad nu när problemen är lösta från båda parter och det är ingen vits för folk att hålla på och älta fram och tillbaka om rätt och fel...

Jag lämnar inte KIA helt då vi har kvar picanton som min fru älskar :)

Så lägg ner filtertjafset nu och njut av era bilar istället. Ceeden var ju faktiskt en himla trevlig bil och körglad men utrymmesbrist och bullernivå var det som gjorde att vi bytte till Volvon som jag hittills tycker känns redigt lyxig och bekväm :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

103
2015 Volvo V70 D2 315 000 kronor
http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_V70 ... w=3&last=1

Så det vore ju konstigt om inte kvalitetskänslan är lite högre. :)
De går ju inte ens att jämföra på samma dag, ens. :)

Vänder man på det och vill ha en Volvo V70 D2 för de 194 000kr jag betalade för min Ceed SW special edition med glastak. Då blir det en från 2013 med nästan 5000 mil på mätaren.

Så visst, hade jag gärna haft en Volvo, men jag vill hellre ha en ny bil, så då blev det den jag har. :D
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

104
samma här, kollade på en V70 ny med diverse leksaker till, fan över 400k på volvo.se
Nae, både jag och frugan är otroligt nöjda med våran gamla ceed sw, köptes helt ny, och nu väntar vi på få hämta nya SW på torsdag.

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

108
Vi har två Sportage 1,7 diesel på jobbet och en av dom har bytt filtret tre ggr på 6000 mil. Sist var det för en vecka sedan efter att bilen gått ner i safe-mode. Kostade oss 1300kr. Skitdåligt av KIA:s verkstäder. Ska givetvis vara garanti! Finns det något som egentligen ingår i den berömda 7-årsgarantin? Allt kanske är undantaget?
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

110
peddap skrev:Låter ju konstigt att ni betalat detta ? Jag gjorde inte det...gick på garantin.
Nyfiken på vilka bensinstationer ni tankade mest på ?
Qstar och Ingo.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Låst

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"