Annons
Annons

Re: Serva på auktoriserad Kiaverkstad?

12
Lela79 skrev:
hnkl skrev:
para skrev:Vilka supermekaniker det måste jobba på Mekonomen och övriga fristående verkstäder. Experter och utbildade på alla bilmärken. Undrar också hur verkstäderna håller sig up to date med alla mjukvaruuppdateringar och kampanjer som brukar göras vid servictillfällena? Många olika diagnosverktyg och specialverktyg borde det finnas också eller?
Och hur hinner mekanikerna ens få sin fortlöpande utbildning? Varje bilmärke kommer väl med nån ny modell varje år?

Ska man sen sälja sin Kia väljer nog en köpare hellre en bil med "riktiga" Kia stämplar i serviceboken. Påverkar säkert både andrahandsvärde och inbytespris också.
Håller med dig. Jag lämnar in min kia hos Kia och har gjort det med min förra kia också. Det känns tryggast.

Men det han undrade var vad det är som gäller, och så länge det är på en auktoriserad verkstad som gör det fackmannamässigt så ska han behålla sin 7 åriga nybilsgaranti.

Här kan den som vill läsa domen läsa den:
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/A ... 012-13.pdf

Mitt tips, vill du serva den hos någon annan verkstad, gör det. Som nämndes tidigare så kan det kanske uppstå tveksamheter om något skulle bli fel med bilen. Men inget jag kan uttala mig om. Man får utgå från domen att du som konsument har rätt att serva den hos en annan verkstad med samma giltig garanti efterråt. Jag väljer i alla fall Kia-verkstad. :)


Jag är faktiskt en hon ;)

Hade oxå sett det där med marknadsdomstolen. Var i kontakt med två verkstäder igår, och det skiljde ändå 1500kr
på servicen.
Men frågan är då om samma saker ingår...?! Jag fick med en lista på vad den icke Kia auktoriserade skulle göra för sitt pris.
Går det hitta nån info nånstans om vad som ska servas enligt Kia för att garantin ska gälla?
Haha, vad komiskt. Tänkte skriva Hen istället men dum som man så tog man förgivet att du var en Han. Ber om ursäkt! :silent: :D

Du ska kunna få en offert på vad som ska göras vid varje servicetillfälle. Just för att kunna jämföra. Så åker man ner till sin Kia-verkstad och ber om att få en offert på din kommande service och vad som skall bytas så borde du få svar på det.

Det har jag kunnat gjort hos min verkstad. Dock väldigt "tjenis" med verkstadskillen där. Men som sagt, fråga eran kia-verkstad om vad som skall göras vid din service så tror jag säkert att du kan få reda på det.

Trevlig helg!
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Serva på auktoriserad Kiaverkstad?

13
Lastbil skrev:Är det något att snåla in på? 1500:- det är 50 öre per mil om du kört dina 3000mil. Annars är det 62,50:- i månaden om bilen är 2 år. Är ju 3000mil eller 2 år på din bil i service intervall.

Sent svar från mig.
Varför betala 1500kr extra om de gör samma sak?
PLus att den billigare verkstaden har jag mkt mer förtroende för, de fixade min förra bil
och är väldigt servicevänliga.

Re: Serva på auktoriserad Kiaverkstad?

14
Lela79 skrev:
Lastbil skrev:Är det något att snåla in på? 1500:- det är 50 öre per mil om du kört dina 3000mil. Annars är det 62,50:- i månaden om bilen är 2 år. Är ju 3000mil eller 2 år på din bil i service intervall.

Segodkända av Kiafrån mig.
Varför betala 1500kr extra om de gör samma sak?
PLus att den billmekonomenverkstaden har jag mkt mer förtroende för, de fixade min förra bil
och är väldigt servicevänliga.

Jag trodde frågan var om du vågade lämna på annat ställe! Pga garantin. Då tycker jag inte det är lönt att chansa för 1500:-. Visst man kan serva på tex mekonomen. Men du skall ha i åtanke att de skall använda resevdelar och vätskor som är godkända av kia. Samt att de skall uppdatera senaste mjukvaran i styrdon. Detkan inte mekonomen. Sen missar man också om där är några serviceaktioner på bilen, alltså fel kia hittat på bilarna som fixas när du servar.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"