Annons

Xenon konvertering

1
Hej!
Har i dagarna 3 försökt förstå vad som händer.
Har eftermonterat ett 55w xenon kit på helljuset. Problemet nu är att efter några sekunder slocknar helljuset på passagerarsidan. Vad fasiken är fel?älla hjälp mig. Jag vill inte bara se
Läste någonstans att man kan sätta i starkare säkring för helljuset, men är det bra?

Vet att det finns gott om kunnigt ljusfolk här!
Annons

Re: Xenon konvertering

2
Lilja skrev:Hej!
Har i dagarna 3 försökt förstå vad som händer.
Har eftermonterat ett 55w xenon kit på helljuset. Problemet nu är att efter några sekunder slocknar helljuset på passagerarsidan. Vad fasiken är fel?älla hjälp mig. Jag vill inte bara se
Läste någonstans att man kan sätta i starkare säkring för helljuset, men är det bra?

Vet att det finns gott om kunnigt ljusfolk här!
Nu brukar jag köra efter devisen "friskt kopplat hälften brunnet", men att byta till kraftigare säkring låter som en dålig idé.

På det du skriver så verkar inte dina säkringar lösa ut och då hjälper inte en kraftigare ändå.

Re: Xenon konvertering

3
Lilja skrev:Hej!
Har i dagarna 3 försökt förstå vad som händer.
Har eftermonterat ett 55w xenon kit på helljuset. Problemet nu är att efter några sekunder slocknar helljuset på passagerarsidan. Vad fasiken är fel?älla hjälp mig. Jag vill inte bara se
Läste någonstans att man kan sätta i starkare säkring för helljuset, men är det bra?

Vet att det finns gott om kunnigt ljusfolk här!
Läst i den andra xenontrådarna? Har din bil inte xenon från början?
Om inte, hade det strulet med mitt 75W kit från xenonkungen på min -11 Ceed SW. Köpte mit kit via MECA, säljs även av Mekonomen. ÄR det detta du har så säger du till inköpsstället att du behöver en kraftigare kabelstam med lite "vassare" relä. Jag gick faktiskt upp 5A på ett par säkringar, dessutom. Efter byte av kabelstam (vet inte om denna finns till 55W) du får höra dig för.

Men efter bytet så har jag bara ett litet "problem". Vilket tydligen inte är ett problem. Det är att om jag vrider om startnyckeln och direkt slår på helljuset så tänder inte höger lampa upp direkt. Efter att ha rådfrågat i en grupp på FB https://www.facebook.com/groups/587851207917146/ ljusfacsisterna, så sa de att det är normalt, med tanke på hur mycket ström dessa xenon ska ha. Bäst är att inte koppla på helljuset förrän man kör och lägger i, typ, tvåan. Då är mina ljus tända, bägge två.

Men som sagt, kolla upp om du kan få en grövre kabelstam med större relä först, det kan hjälpa.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Xenon konvertering

4
Ronnie skrev:
Lilja skrev:Hej!
Har i dagarna 3 försökt förstå vad som händer.
Har eftermonterat ett 55w xenon kit på helljuset. Problemet nu är att efter några sekunder slocknar helljuset på passagerarsidan. Vad fasiken är fel?älla hjälp mig. Jag vill inte bara se
Läste någonstans att man kan sätta i starkare säkring för helljuset, men är det bra?

Vet att det finns gott om kunnigt ljusfolk här!
Läst i den andra xenontrådarna? Har din bil inte xenon från början?
Om inte, hade det strulet med mitt 75W kit från xenonkungen på min -11 Ceed SW. Köpte mit kit via MECA, säljs även av Mekonomen. ÄR det detta du har så säger du till inköpsstället att du behöver en kraftigare kabelstam med lite "vassare" relä. Jag gick faktiskt upp 5A på ett par säkringar, dessutom. Efter byte av kabelstam (vet inte om denna finns till 55W) du får höra dig för.

Men efter bytet så har jag bara ett litet "problem". Vilket tydligen inte är ett problem. Det är att om jag vrider om startnyckeln och direkt slår på helljuset så tänder inte höger lampa upp direkt. Efter att ha rådfrågat i en grupp på FB https://www.facebook.com/groups/587851207917146/ ljusfacsisterna, så sa de att det är normalt, med tanke på hur mycket ström dessa xenon ska ha. Bäst är att inte koppla på helljuset förrän man kör och lägger i, typ, tvåan. Då är mina ljus tända, bägge två.

Men som sagt, kolla upp om du kan få en grövre kabelstam med större relä först, det kan hjälpa.
Jag har Xenonkungens 60W-kit i min -11 och det funkar klockrent med bilens originalkablage. 55W borde då rimligen inte kräva kraftigare doningar.
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"